• 0

Tijdelijk huurcontract woning

Een huurder van mij (gezinnetje) hebben een huurcontract dat 7 mei afloopt.

Huurders zijn voor mij altijd moeilijk bereikbaar geweest wat een hoop gedoe gaf. Telefoonnummers werken niet en mail beantwoorden duurt soms weken.

Structureel betalen ze een week te laat dus al met al reden om het huurcontract daadwerkelijk te laten aflopen.

 

Via mail heb ik dit aangezegd en gevraagd of ze bellen wilden zodat ik mee kan denken in een oplossing. Ze hebben niet gebeld en geven aan dat ze 'hun best doen met het zoeken naar een woning. Probleem is dat ze in dezelfde plaats willen blijven wonen, maar niet zo'n goed reputatie hebben als huurder. (hoorde ik later)

 

Nu wil ik geen gezinnen op straat zetten in het Coronavirus tijdperk en heb ik er begrip voor dat het wat moeilijker gaat.

Echter wat is juridisch mijn positie? Zij willen in de plaats blijven wonen maar dat gaat hem niet worden. Ik zou graag zien dat ze buiten de plaats gaan zoeken.

 

Wat kan ik praktisch nog doen? Hoewel ik me niet altijd even correct behandeld voel als verhuurder  voel ik wel iets als een zorgplicht. Echter als ik het huurcontract 'iets verleng wegens corona' dan heb ik het huurcontract verlengd en is het voor onbepaald tijd, toch?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lees dit artikel even: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/03/26/geen-huisuitzettingen-en-verlenging-tijdelijke-huurcontracten

 

Er is een noodwet in voorbereiding die het mogelijk maakt om tijdelijk huur contracten vanwege corona toch tijdelijk te kunnen verlengen. ipv verplicht om te zetten naar vast waardoor verhuurders zich genoodzaakt zouden zien toch op te zeggen.

 

Over je andere punten, jij kunt niet beinvloeden hoe en waar ze zoeken.

Als verhuurder ben je beperkt tot ofwel contract opzeggen ofwel contract verlengen. Enige andere wat je kan doen is je eigen netwerk inzetten om ze te helpen een andere woning te vinden.

 

Ervan uitgaande dat die noodwet er komt lijkt het mij het meest logisch sociaal om ze een tijdelijke verlenging te geven, een week te laat betalen is natuurlijk niet echt een groot probleem iemand die stuctureel een week te laat betaald is wel gewoon een regelmatige betaler.. Ondanks hun reputatie is jou ervaring dus niet heel slecht en ze reageren wel op je berichten ook al gaat het moeizaam in jou ogen..

 

Verder zou ik als je dat kan redelijke alternatieven bieden en daarbij geen rekening houden met hun wens alleen in plaats X te willen wonen, maar wel met andere woonwensen die redelijk zijn op basis van gezinssamenstelling en inkomen.

Dan heb je je als verhuurder maximaal coöperatief opgesteld en kun je dan ook oprecht zeggen dat als je toch gaat opzeggen dat je alles hebt gedaan om hen te helpen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.