• 0

Btw privé aanschaf grijs kenteken auto terugvragen

Hallo,

 

Ik overweeg een nieuwe grijs kenteken auto aan te schaffen. Prive/zakelijk gebruik zal ongeveer 50/50 zijn. Ik heb geen zin in km-registratie.  Ik denk dat ik de auto voor de IB privé houd (bijtelling is mij te hoog) en voor de BTW zakelijk. Nu kom ik op verschillende sites verschillende info tegen. Mag ik de aanschaf BTW terug vragen?

En mag mijn echtgenote, die ook een eigen bedrijf heeft, ook zakelijke km's maken met "mijn" (we kopen hem samen, maar ik denk op mijn naam ivm hogere no-claim korting) auto? Zo ja, kan zij dan 19 ct per km als kosten schrijven?

 

 

Bedankt,

Tinus

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
25 minuten geleden, TinusHoekstra zei:

Mag ik de aanschaf BTW terug vragen?

 

 

Nee, dat kan dan niet.

 

Wel op het zakelijke gedeelte van "gebruik" (dus brandstof en onderhoud), maar dan moet je toch ook een soort km-administratie hebben. Om de split te kunnen maken tussen privé en zakelijk.

 

En dat wil je dus niet. Dan kan je kiezen voor de forfaitaire regeling: Eerst alle BTW op het gebruik terugvragen en eens in het jaar (laatste tijdvak) een correctie voor het privégebruik maken van 1,5% van de (oorspronkelijke) cataloguswaarde.

 

Jullie kunnen allebei zakelijke km's x 19 cent als bedrijfskosten meenemen lijkt mij (maar ook dan moet je dit toch ook een beetje bijhouden!).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, TinusHoekstra zei:

Ik overweeg een nieuwe grijs kenteken auto aan te schaffen. Prive/zakelijk gebruik zal ongeveer 50/50 zijn. Ik heb geen zin in km-registratie.  Ik denk dat ik de auto voor de IB privé houd (bijtelling is mij te hoog) en voor de BTW zakelijk. Nu kom ik op verschillende sites verschillende info tegen. Mag ik de aanschaf BTW terug vragen?

En mag mijn echtgenote, die ook een eigen bedrijf heeft, ook zakelijke km's maken met "mijn" (we kopen hem samen, maar ik denk op mijn naam ivm hogere no-claim korting) auto? Zo ja, kan zij dan 19 ct per km als kosten schrijven?

 

Ja, je kan de btw terugvragen. En ja, zij kan ook 19 cent per km schrijven.

 

De 19 cent per kilometer is een belastingaftrek in de inkomstenbelasting. Voor de inkomstenbelasting wilde je de auto privé etiketteren. Dat betekent dat de auto dus van jullie beiden privé is (ik ga even uit van gemeenschap van goederen, maar bij 50/50 eigendom werkt het ook).

 

Voor de btw wil je de auto zakelijk etiketteren, dus dan vraag je gewoon de btw terug over de aanschaf van de auto. Als je geen zin hebt om kilometers bij te houden moet je inderdaad even een btw-correctie in het laatste kwartaal doen voor privé gebruik van 2,7% van de cataloguswaarde. In het vijfde jaar gaat dat percentage naar 1,5% overigens. Verder kun je ook de btw terugvragen over bezinekosten, onderhoudskosten, etc, terwijl de kosten zelf (dus excl btw) dan NIET aftrekbaar zijn van je winst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het prima natuurlijk, hoewel recht op aftrek van voorbelasting eigenlijk alleen is voor een ondernemer die inkopen doet in zijn hoedanigheid als ondernemer.

Hij kan geen BTW op inkopen die hij als privépersoon doet aftrekken. En hierbij moet gelet worden op alle omstandigheden van het specifieke geval (volgens rechtspraak).

 

Het lijkt mij vrij ver gezocht om als privépersoon een auto te kopen en vervolgens beweren dat je dat als ondernemer doet.

Want als je dat als ondernemer gedaan had, dan kwam de auto op de balans.

 

Maar ja, ik heb dit nooit hoeven uitvechten met de belastingdienst. Gelukkig. Misschien kan je dit wel "recht lullen" hoewel het best krom klinkt, wie weet

Hoe dan ook: als het zou kunnen dan is bij verkoop/inruil van de auto weer natuurlijk BTW verschuldigd.  

 

Maar vandaar natuurlijk ook de verschillende visies op deze kwestie, zoals Tinus al had geconstateerd.

 

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

 

20 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Hij kan geen BTW op inkopen die hij als privépersoon doet aftrekken.

 

Het is simpelweg verwarrend om in dit verband om te spreken van 'als privépersoon'. Als je een eenmanszaak hebt kun je zelfs niet anders dan de auto juridisch als privépersoon te kopen. De eenmanszaak ben je immers zelf. Maar vervolgens is er een juridische en fiscale werkelijkheid. En binnen de fiscale werkelijkheid is er nog een verschil tussen inkomstenbelasting en omzetbelasting.

 

20 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Het lijkt mij vrij ver gezocht om als privépersoon een auto te kopen en vervolgens beweren dat je dat als ondernemer doet.

Want als je dat als ondernemer gedaan had, dan kwam de auto op de balans.

 

Het is helemaal niet vergezocht en er zijn helemaal geen verschillende visies. Het is alleen superverwarrend en niet zo intuïtief allemaal.

 

Juridisch koop je de auto 'als privépersoon'. Maar fiscaal mag je de auto kopen 'als ondernemer' en dan komt die inderdaad op de balans te staan. Maar voor de IB en OB maak je separate afweging. Voor de inkomstenbelasting mag je kiezen voor privé (dan komt die auto dus niet op de balans te staan voor de IB). Voor de omzetbelasting mag je kiezen voor zakelijk (en dan komt die auto dus wél op de balans te staan voor de OB). Je balans zit er dan voor ieder van de belastingsoorten dan dus anders uit!

 

Zet je de auto op de balans voor de inkomstenbelasting dan corrigeer je voor privégebruik middels de 22% bijtelling. Zet je de auto op de balans voor de omzetbelasting dan corrigeer je voor privégebruik middels de 2,7%/1,5% correctie. En het staat je uiteraard vrij om bij te tellen of te corrigeren voor werkelijk privégebruik, als je daar zin in hebt (waarbij binnen de verschillende belastingen 'privé' ook nog eens anders gedefinieerd is).

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, prinsrachid zei:

Je balans zit er dan voor ieder van de belastingsoorten dan dus anders uit!

 

 

Oei...

 

Dus naast je fiscale en je commerciële balans heb je dan ook nog de "BTW balans"...

 

Nogmaals: ik vind het allemaal best, maar ik vraag mij werkelijk af wat je gaat zeggen als je een groot bedrag aan voorbelasting hebt verrekend (voor de aanschaf van een "privéauto"!) en vervolgens vragen krijgt van de BD.

 

"Dan leg je dus uit dat het een aanschaf als ondernemer was. 

Waarbij de BD vraagt: "Maar hoe is dat dan verantwoord? Ik zie dat niet terug in de jaarstukken".

 

En dan zeg jij dus: "Maar wel op mijn BTW balans hoor".

 

Tja, misschien werkt het wel.

 

Ik zou toch aanraden om minder verwarring te scheppen (want het is al verwarrend genoeg met de verschillende regels omtrent IB en BTW en privégebruik...) en de 'balansen' gelijk te houden ten aanzien van de verschillende soorten belastingen.

 

Maar dat ben ik. Ieder zijn eigen keuze natuurlijk.

 

 

 

    

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

19 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Dus naast je fiscale en je commerciële balans heb je dan ook nog de "BTW balans"...

 

Ja, eigenlijk wel. :face-with-hand-over-mouth: Al wordt dit vaak extracomptabel geadministreerd, zodat het niet in je gewone boekhouding zit, maar blijkt uit je handelen.

 

19 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

"Dan leg je dus uit dat het een aanschaf als ondernemer was. 

 

Nee, je geeft een ander antwoord al naar gelang de afdeling van de Belastingdienst die het vraagt. haha. Als de afdeling van de omzetbelasting het vraagt, zeg je dat de aanschaf als ondernemer was. En als de afdeling van de inkomstenbelasting het vraagt, zeg je dat de aanschaf als privépersoon was. Deze twee belastingen lopen letterlijk langs elkaar heen en hebben ook geen enkele invloed op elkaar. Ze kijken ook niet bij elkaar over de schutting. Letterlijk parallelle universums.

 

19 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Ik zou toch aanraden om minder verwarring te scheppen (want het is al verwarrend genoeg met de verschillende regels omtrent IB en BTW en privégebruik...) en de 'balansen' gelijk te houden ten aanzien van de verschillende soorten belastingen.

 

Oh, dat zou ik in de meeste gevallen ook aanraden. Simpelweg om fouten te verkomen. En omdat er een simpele correctiemethode voor privégebruik is in beide belastingen, zal de fiscus het grotendeels worst wezen of je de auto op de zaak zet of niet. Gemiddeld genomen is het lood om oud ijzer.

 

Maar soms zijn er situaties waarin je toch zou kunnen willen afwijken. Stel dat je een heel goedkoop autootje hebt, dan zou je misschien best uitkunnen met 19 cent per km, zodat je de auto voor de inkomstenbelasting op privé kunt zetten. Tegelijkertijd kan het zo zijn dat je veel diensten tegen het lage btw-tarief aanbiedt, terwijl de auto- en autokosten allemaal in het hoge btw-tarief vallen. Dan kan het soms interessant zijn om de auto voor de omzetbelasting zakelijk te etiketteren, omdat je dan je btw-afdrachten minimaliseert.

 

Alleen bij het invoeren van in je boekhouding moet je dan wel goed opletten dat je die kosten allemaal op privé zet voor de inkomstenbelasting, terwijl je dan wél btw terugvraagt voor de omzetbelasting.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
49 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Nogmaals: ik vind het allemaal best, maar ik vraag mij werkelijk af wat je gaat zeggen als je een groot bedrag aan voorbelasting hebt verrekend (voor de aanschaf van een "privéauto"!) en vervolgens vragen krijgt van de BD.

 

"Dan leg je dus uit dat het een aanschaf als ondernemer was. 

Waarbij de BD vraagt: "Maar hoe is dat dan verantwoord? Ik zie dat niet terug in de jaarstukken".

 

En dan zeg jij dus: "Maar wel op mijn BTW balans hoor".

 

Tja, misschien werkt het wel.

 

 

Je doet heel moeilijk of het allemaal vergezocht is, maar vermogensetikettering is toegestaan en ook door de fiscus gedocumenteerd https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/keuzemogelijkheden_auto. Daarnaast vind je op dit forum legio discussies waarin dit uitgelegd is. 

Link naar reactie
  • 0

Oh gut, ik wist niet dat ik "moeilijk deed" eerlijk gezegd.

 

Mea Culpa!

 

Ik vind het gewoon een ongelukkige, omslachtige keuze die hoogst waarschijnlijk helemaal niets oplevert ook. Behalve een hoop extra werk om uit te leggen waarom je allerlei verschillende cijfers voor verschillende situaties gebruik dan.

 

Het is mijns inziens beter om niet de moeilijkste constructie te zoeken alleen maar om dat het (misschien!) kan.

 

Succes allemaal en vooral Tinus! 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
43 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Ik vind het gewoon een ongelukkige, omslachtige keuze die hoogst waarschijnlijk helemaal niets oplevert ook. Behalve een hoop extra werk om uit te leggen waarom je allerlei verschillende cijfers voor verschillende situaties gebruik dan.

 

Wat het oplevert is dat je minder liquiditeit nodig hebt voor de aanschaf, omdat je de BTW terug krijgt. Feitelijk is het een soort van renteloze lening van de fiscus, omdat je jaarlijks weer een stukje BTW afdraagt. 

 

En om het nog ingewikkelder te maken: naast de keuze in de IB en VPB sfeer heb je bij grijs kenteken ook nog de MRB regeling, waarbij als je de auto tenminste 10% zakelijk gebruikt, het lage tarief van toepassing is. Zeker bij een diesel kan meer dan 100 euro per maand aan voordeel opleveren. En voor regeling maakt het helemaal niet uit hoe de auto voor de IB of VPB geëtiketteerd is.

Link naar reactie
  • 1

Allen, 

Hartelijk bedankt voor de reacties.

In mijn geval levert het zeker wat op; ik kan dit jaar dan 8.400 BTW (+ nog btw onderhoud en kosten nieuwe auto) terugvragen -/- 2050 compensatie privé BTW; ik hoef geen sluitende km registratie bijhouden, maar heb ook geen privébijtelling. Ik kan dan inderdaad niet de afschrijving en autokosten van de winst af kan trekken, maar wel 19 ct/ zakelijke km (en dat alles weegt wel tegen elkaar op).

En dit allemaal netjes volgens de regels van de wet(ten). 

Tinus 

Link naar reactie
  • 0

@StevenK                      

Met betrekking tot MRB: zeker en helemaal voor de auto die ik op het oog heb , die rijdt op gas.

Met betrekking tot de KIA:  ik had het niet vermeld, maar ik ben alleen ondernemer voor de OB, niet voor de IB, dus daar heb ik geen recht op.

Bedankt!

Tinus

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.