• 0

urencriterium gebroken (starters)jaar

Geweldige site, vrijdag ontdekt, in het weekend al een boekhoudprogramma besteld.

Mijn probleem is het volgende. Ik ben nu fulltime in loondienst, neem ontslag per 1 januari a.s. en begin dan eigen adviesbedrijf. Ben nu sinds eind augustus heel druk bezig met de voorbereidingen, zal zo blijven, wel 30 uur per week (naast mijn baan) maar ik zal het urencriterium van 1225 dit jaar nooit meer kunnen halen. Maar er moeten al wel investeringen dit jaar worden gedaan, dus ik zou graag alle ondernemersaftrekken al hebben dit jaar: zelfstandigenaftrek, startersaftrek en investeringsaftrek.

 

De belastingdienst heeft mij verteld dat ook in het startersjaar, waarin als gevolg van starten aan het eind van het jaar onmogelijk het urencriterium kan worden gehaald, toch hieraan moet worden voldaan voor de ondernemersaftrekken. Dit urencriterium wordt dus niet pro rato toegepast. Het enige advies luidde dan ook: investeringen zoveel mogelijk uitstellen tot volgend jaar.

 

Weet iemand een betere oplossing? Liefst zodanig dat ik toch de ondernemersaftrekken al in dit jaar krijg?

Het is mij overigens bekend dat het verlies op dit jaar kan worden doorgeschoven, dat is het probleem niet.

 

Vast bedankt,

Lambert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo allemaal, Ik zal me hier ook even voorstellen. Mijn naam is Christine. Ik werk nu 4*9 uur ma-do en na werk heb ik een eenmanszaak opgericht. De werkzaamheden doe ik na werk en in het weekend. De spullen die ik verkoop zijn zelfgemaakt. Momenteel zit ik in de productiefase en wil ik eind november met mijn eerste verkoop starten. Ik zal dus winig omzet maken dit jaar. Ik wil een urenregistratie houden en vroeg me af of wat ik gemaakt heb voldoende is. Hij is nog niet af in de zin dat de celeigenschappen het nog niet goed oden, maar het gaat om de volledogheid. tevens vroeg ik me af of voorwerk aan de inschrijving kvk ook tellen of niet. Er is nl. heel wat ueren in de businessplan te schrijven en onderzoek doen. Hier hebben jullie mijn regsitratie model in de bijlage.

urenregistratie_en_activiteiten_Alpha_Animals.xls

Link naar reactie
  • 0

hi Christine,

 

Dan ronden we al jouw vragen meteen maar af ;)

 

De bijlage is prima. Zorg dat je e.e.a. kunt staven met bijv. een agenda waarin je dit soort zaken ook noteert.

 

Alle uren die je maakt in het belang van jouw onderneming tellen mee, dus ook in de aanloopfase. Het lijkt me echter gunstiger om pas in 2010 een claim te doen op het urencriterium.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ha die Joost weer. Bedankt.

Ik wist niet dat ik het op kon schuiven.

Zou je me kunnen vertellen waarom het gunstiger is om in 2010 beroep op te doen?

Als ik het opschuif, dan gaan de uren van dit jaar dus verloren?

Veel vragen ik weet het, maar zoveel kennis hier.

Grtjs

Christine

 

Link naar reactie
  • 1

als je het urencriterium in 2009 claimt met een lage winst, dan kan dat wel eens onvoordelig zijn omdat die lage winst ook een laag tarief qua belasting kent (tenzij je in loondienst al voldoende verdiend hebt).

 

Zou je vanaf 2010 er wel een beroep op doen (met een hogere winst) dan kun je die aftrek wellicht in een hogere belastingtabel in aftrek brengen. Bedenk je daarbij dat de startersaftrek gekoppeld is aan de zelfstandigenaftrek en je dus beiden moet claimen.

 

trusten voor nu

 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Welterusten joop en goedemorgen allemaal.

 

Zoiets dacht ik al thanks. Nu zou ik dus voor 2009 alleen wat meet IB moeten betalen ivm het kleine meer wat ik verkoop in November. Ik kan wel voor de BTW aangisfte de btw terugvragen voor het aankopen wat ik reeds gemaakt heb toch?

Nou to vanavond allemaal.

Christine

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.