• 0

Voorbelasting zonder gemaakte omzet in btw aangifte

Hallo allemaal,

 

Ik heb me in februari 2020 ingeschreven bij de kvk en ik moet binnenkort al btw aangifte doen. Nou heb ik nog geen omzet gemaakt omdat ik nog druk bezig met andere dingen. Ik heb inmiddels wel dingen aangeschaft waarvan de ik de btw zou kunnen terug vragen, zoals een webhostingpakket, visitekaartjes, mobiele telefoon en een printer. Mijn vraag is nu of ik dit nu in de aangifte van maart/april moet invullen als voorbelasting  of kan ik dit beter doen wanneer ik al wat omzet heb gemaakt (bijvoorbeeld in de volgende kwartaalaangifte)? 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi

 

Bij een start is het helemaal niet gek dat je alleen btw terugvraagt zonder omzet. Dat kun je gewoon doen. 

 

Sterker nog, je hoort btw op je kosten en uitgaven ook terug te vragen in de aangifte over het kwartaal waarin de factuur van die uitgaven valt. 

 

De aangifte gaat overigens over februari en maart in jouw geval. April valt in de volgende aangifte over het tweede kwartaal. 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor uw snelle reactie. Ik had ook gelezen dat je tot 5 jaar terug de btw mag terugvragen van producten die je gebruikt voor je bedrijf, kan ik dit dan ook gelijk in deze  aangifte verwerken?  Ik heb namelijk vorig jaar al de website/hosting aangeschaft en nog wat andere dingen gekocht.

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Voor de omzetbelasting niet.  Daarvoor is namelijk de eis dat de facturen op naam van je bedrijf staan.

Een factuur mag bij een eenmanszaak ook op privé naam staan. Dus dat is geen belemmering. De aankoop moet wel met zakelijk doel gedaan zijn. Het moet niet een privé aankoop zijn geweest die je later zakelijk gaat gebruiken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Om iets duidelijker te zijn: voor de inkomstenbelasting geldt een termijn van 5 jaar voor aanloopkosten (3.10 wet IB)

 

Voor de btw geldt die termijn niet per se (niet in de wet). Voor de btw moet je ondernemer zijn om btw op uitgaven te kunnen claimen. Omdat binnen de btw wet het winstoogmerk niet relevant is, ben je vaak eerder ondernemer voor de btw dan voor de IB. Maar in de wet omzetbelasting zit geen artikel dat per definitie btw uit de aanloopperiode regelt. 

 

Beste is om die factureren te bewaren en schriftelijk de belastingdienst te vragen of je die btw terug kunt krijgen. Tenaamstelling vd facturen zal geen probleem zijn. Probleem is het wel als de aangeschafte zaken eerst privé hun nut hebben gediend. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zaken die privé eerst hun nut hebben gehad, kun je lijkt me als een privéstorting inbrengen? En dan tegen de dagwaarde?

 

Al heretiketteer je dan wel en dat mag volgens mij alleen onder voorwaarden.

 

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank voor al jullie antwoorden. Ben er al wat wijzer van geworden.

Ik heb het ook via twitter aan de Belastingdienst zakelijk gevraagd. Die zegt: Als je begint als ondernemer, zit je in de aanloopfase.Als je over deze periode btw wilt terugvragen, stuur dan een brief met de kopieën van de betreffende facturen en een uitleg waarom je vindt dat je recht hebt op een teruggaaf. Met een link naar de belastingkantoren in NL.

 

Vind dat wel een gedoe voor zo'n kleine vraag. En heb dan ook geen antwoord van hun of ik het in de BTW aangifte moet doen of in de inkomstenbelasting. Een monitor en bureau zou toch wel kunnen? Dat heb ik nodig om me werk te kunnen doen. Ik schets/teken daarop en de monitor heb ik nodig voor het grafisch ontwerp - goede kleurweergave en het testen van verschillende resoluties. Ik denk dat ik het gewoon in de komende BTW aangifte verwerk en als ze vragen stellen dan leg ik het wel uit..

aangepast door inventor
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.