• 0

Verwarring rondom KOR

Goedemiddag, 

Momenteel lig ik overhoop met medewerker van de Belastingdienst over de niet juist toepassing van KOR.

In mijn ogen past diegene dit verkeerd toe. Verschillende personen bevestigen dit, alsook mijn boekhoudpakket.

Maar ja, discussiëren met de Belastingdienst....

Kunnen jullie mij helpen. Mijn gegevens zijn als volgt: 

Omzetbelasting over 1a     2.595,79
Omzetbelasting over 4a         847,67 (betreft geïmporteerde producten uit India, waarvoor belasting naar mij verlegt is en welke ik nog niet heb betaald)
Omzetbelasting over 4b         162,07 
 

Voorbelasting                          2572,92

Naar mijn inzien hoef ik niets te betalen. De Belastingdienst zegt dat ik ruim 1.000,- moet betalen!

Moet ik wel/niet omzetbelasting betalen? Kan ik wel/niet KOR toepassen? 

Mijn dank is groot, want ik ben lost.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Welkom op het ondernemersforum Higherlevel.

 

2 uur geleden, Ernst Koole zei:

Momenteel lig ik overhoop met medewerker van de Belastingdienst over de niet juist toepassing van KOR.

Over welke periode gaat dit? Ik neem aan Q4 2019?

 

Heb je die €1.009,74 die naar jou verlegd is, bij 4a en 4b, ook al bij 5b voorbelasting ingegeven?

 

Mag je volgens de belastingdienst en je voorgaande kwartalen inderdaad KOR toepassen? Wat waren de beweegredenen voor dat standpunt van de belastingdienst?

 

Zonder ook de voorgaande aangiftes kunnen wij dat n.l. niet zien.

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Ernst Koole zei:

Maar ja, discussiëren met de Belastingdienst....

afbeelding.thumb.png.4c6d5772228379931f65d9953b679db8.png

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Voor de KOR gelden bij btw verleggingen andere regels dan voor "normale btw heffing" de Informatie hierover vind je in de brochure KOR tm 2019

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/de_kleineondernemersregeling_ob2011z21fd.pdf

 

zie pagina 8 voor de uitleg van toepassing van de KOR bij vraag 4a en 4b

 

Daaruit blijkt dat hoewel je bij de reguliere kwartaalaangifte de bedragen bij vraag 4a en 4b direct weer verrekend bij vraag 5b voorbelasting.

Mag je dat bij de KOR niet. Bij de KOR heb je wel recht op aftrek van voorbelasting (5b) maar de bedragen bij 4a en 4b moet je uit de KOR berekening houden.

Immers is de BTW naar jou verlegd en ben je de afdrager, het wordt echter niet tot jou omzet gerekend omdat jij niet de presterende ondernemer bent. Je bent slechts door de wetgeving aangewezen als inhoudingsplichtige.

 

afbeelding.thumb.png.3e6a10c2b643854a66e9506a34c9a6ab.png

 

Dus jou berekening gaat over de reguliere kwartaal aangifte, daarbij vul je bij 4a en 4b bedragen in die je bij 5b weer aftrekt zodat je per saldo niets afdraagt.

 

maar bij de KOR berekening mag je die bedragen niet meerekenen dus wordt de berekening

 

Omzetbelasting over 1a     2.596
Voorbelasting         5b            2.573 -

Saldo af te dragen 5c                  23

 

en dat is dus het bedrag voor de KOR

 

nu denken de meeste ondernemers dan dat ze benadeeld worden door de KOR bij buitenlandse inkoop, maar dat is niet zo.. Je moet in je achterhoofd houden dat de KOR geen korting is op de BTW over jou verkopen maar een afdrachtkorting over het SALDO tussen jou btw op verkopen en voorbelasting.

 

Stel jij koopt voor 1000 euro ex btw goederen in

Dan betaal je bij een binnenlandse leverancier 1210 euro incl btw aan de leverancier. Op de aangifte krijg je vervolgens 210 btw terug, of als je de KOR gebruikt dan wordt dit verminderd op de te betalen BTW van vraag 1.

Per saldo heb je dus 1000 euro betaald voor de inkoop.

 

Als je bij een buitenlandse leverancier inkoopt betaal je aan hem 1000 euro want deze verlegt de BTW heffing naar jou, dus moet je op je kwartaalaangifte 210 euro aangeven bij vraag 4. Maar net als bij de inkoop via een binnenlandse leverancier mag je ook de voorbelasting terugvragen. Per saldo betaal je dus ook hier 1000 euro voor die goederen.

Maar omdat jij bij de verlegging niet de presterende ondernemer bent hoort de BTW van vraag 4 niet tot jou omzet om het KOR saldo te bepalen. Vraag 4 is er alleen om de btw over jou inkoop op een andere manier administratief af te handelen. Daarom wordt vraag 4 weggelaten bij bepaling van je KOR saldo..

 

Helaas zul je dus inderdaad 1009 euro moeten afdragen.. als je die eerder (ten onrechte) hebt meegenomen in je KOR berekening..

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Roel J

 

Dank je wel voor jouw uitleg. 

Maar begrijp ik het dan goed dat ik de omzetbelasting 4a en 4b direct weer verreken in de voorbelasting?

In de eerder aangegeven voorbelasting van 2572,92 zit ook het bedrag van 4a en 4b namelijk. Deze heb ik er nog niet van afgetrokken.

Dat moet ik dan wel doen, toch? Zo ja, dan is de berekening zo:

 

Omzetbelasting over 1a     2.595,79
Voorbelasting 5b                   1.563,18       (=2572,92- 1009,74)
Saldo af te dragen 5c            1.032,61

 

En in dat geval, heb ik recht op KOR, toch? 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ja, je hebt recht op 22,87 KOR.

 

Omzetbelasting over 1a     2.595,79

4a en 4b.                                    1.009,74+
Voorbelasting 5b                   2.572,92-

Saldo af te dragen                 1.032,61

KOR is                                          22,87 (dit is 2.595,79-2.572,92, 4a en 4b buiten beschouwing laten)

Werkelijk af te dragen          1.009,74

 

Je was 4a en 4b vergeten op te tellen bij 1a.

Daarna heb je dus 1.032,61 te betalen maar omdat 4a en 4b buiten beschouwing gelaten moeten worden in de KOR berekening blijft er van de 1.032,61 nog maar 22,87 echte KOR over.

Dat haal je van de 1.032,61 te betalen af en je komt op die 1.009,74 te betalen.

 

Zie ook voorbeeld 2 in deze pdf.

https://www.btwadvies.com/sites/default/files/pub16/De kleineondernemersregeling - juli-augustus 2009.pdf

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Rik ·

 

Ik begrijp jouw berekening. 
In hoeverre moet ik de 1009,74 van 4a en 4b welke nu ook meegenomen is in de voorbelasting, daar nog van aftrekken?
Immers dit bedrag zijn ook nog ingekochte goederen en dus kosten die nu WEL meegenomen zijn in mijn voorbelasting 5b.
Als ik deze eraf haal, is mijn voorbelasting 1.563,18...

 

Ik hoor het graag!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
21 minuten geleden, Ernst Koole zei:

In hoeverre moet ik de 1009,74 van 4a en 4b welke nu ook meegenomen is in de voorbelasting, daar nog van aftrekken?

Niet. Ik heb je precies laten zien wat je op moet geven.

Dus 1a, 4a en 4b. Dan 5b incl de 1.009,74.

En dan bij 5d (KOR) alleen de 22,87( 1a - 5b, hier wel 4a en 4b buiten beschouwing laten, maar 5b blijft dus wel altijd incl. de 1.009,74).

 

Dan blijkt dus dat je 1.009,74 moet betalen.

Ik neem aan dat je die correctie-aanslag ook hebt gekregen.

(Alle bedragen uiteraard in je eigen voordeel afronden)

 

Ps. Als dit alleen om Q4 gaat, en indien je in Q1, Q2 + Q3 niet meer dan 987 aan KOR voordeel hebt gehad, is het nog maar de vraag of het voor jou gunstig is/was om de KOR toe te passen.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.