• 0

Correctie BTW privé gebruik auto vd zaak

Goedemiddag, ik ben een ZZP-er en rijd in een elektrische auto die op de zaak staat. Nu heb ik over 2019 werkelijk €66 aan BTW uitgegeven mbt deze auto. Als correctie BTW privé gebruik moest ik over Q4 een bedrag van €988 (2,7%) opnemen. Kan iemand mij vertellen of ik wat met het verschil (€988-€62) kan/moet doen? Ofwel in v&w ofwel in privé onttrekking/storting?

PS: bij aanschaf  2 jaar geleden heb ik de BTW afgetrokken.

Alvast bedankt voor je reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

De bijtelling voor het privé-gebruik is maximaal het bedrag dat je aan autokosten, inclusief afschrijving, van de winst aftrekt.

 

Voor de btw-correctie geldt deze beperking voor het privé-gebruik niet.

 

U betaalt btw over het werkelijke privégebruik. Om dit privégebruik te bepalen, kunt u een sluitende kilometeradministratie bijhouden. Met behulp van deze kilometeradministratie kunt u dan berekenen wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik.

 

Hebt u geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm. Dit percentage van 2,7 geldt ook voor de auto die u gebruikt op basis van operational lease of financial lease.


zie ook:

Privégebruik auto
Btw aftrekken over privégebruik auto van de zaak

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Cosara zei:

Voor de btw-correctie geldt deze beperking voor het privé-gebruik niet.

 

Jazeker wel. De correctie mag niet hoger zijn dan de daadwerkelijk verschuldigde BTW. Zou anders een lekkere boel worden.

 

In de eerste vijf jaar moet je alleen wel 20% van de aanschaf-btw in de berekening betrekken, dus kan het zijn dat je correctie toch redelijk hoog kan uitpakken. Maar per saldo kun je nooit méér corrigeren dan daadwerkelijk afgetrokken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Jazeker wel. De correctie mag niet hoger zijn dan de daadwerkelijk verschuldigde BTW. Zou anders een lekkere boel worden.

 

In de eerste vijf jaar moet je alleen wel 20% van de aanschaf-btw in de berekening betrekken, dus kan het zijn dat je correctie toch redelijk hoog kan uitpakken. Maar per saldo kun je nooit méér corrigeren dan daadwerkelijk afgetrokken.

Voor de liefhebbers, Hoge Raad 21 april 2017:

https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Hoge-Raad-der-Nederlanden/Nieuws/Paginas/Knopen-doorgehakt-over-btw-heffing-privegebruik-auto.aspx

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.