• 0

BV, Holding en erven

Ik heb ooit de klok horen luiden maar ik weet niet waar de klepel is, dus vandaar hier mijn vraag:

Ik begreep van een welgestelde man met verschillende bedrijven, dat hij eigenlijk niets 'in bezit had', maar dat zijn bedrijf alles in bezit had. Ook zouden zijn kinderen feitelijk niets erven (want hij had niets), maar zouden zij enkel aangesteld worden als nieuwe bestuurders van het hiervoor genoemde bedrijf.

 

Interessant voor mij (de leek), en met wat zoeken vind ik veel over vrijstelling van erfbelasting en dat soort zaken, maar niets over bovengenoemde 'truc'/'hearsay'.

 

Ik vraag dit ook met het oog op de nog door mij te starten BV's op korte/semi-korte termijn, waarbij ik beter vanaf het begin alles goed geregeld kan hebben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, TonyBalony zei:

maar niets over bovengenoemde 'truc'/'hearsay'

 

1 uur geleden, TonyBalony zei:

Ik vraag dit ook met het oog op de nog door mij te starten BV's op korte/semi-korte termijn, waarbij ik beter vanaf het begin alles goed geregeld kan hebben.

 

Daar zullen alleen dik betaalde adviseurs een antwoord op kunnen geven, als het al mogelijk  is. 

 

Hopelijk heb je bij de start van jouw bv' s voldoende  knaken in kas om ze in te huren. 

aangepast door henkh
Typefout hersteld
Link naar reactie
  • 0

Ik gok ook wel dat dikbetaalde adviseurs daar een goed antwoord op kunnen geven, maar ik geloof niet dat de adviseurs per se dikbetaald moeten zijn in dit tijdperk met vrije informatie(-deling), m.a.w. alle info is beschikbaar, daar moeten we toch zelf ook wel uit kunnen komen (met elkaar/met hulp)?

Link naar reactie
  • 0

Die welgestelde man had dan toch de aandelen in bezit van de bv die alles in bezit had? Dus als hij dood gaat erven de kids die aandelen, tenzij hij een testament heeft.

 

Anders kan het zijn dat hij weer vanuit gaat dat de bedrijfsopvolgingsregeling van toepassing is. Daarmee krijg je onder voorwaarden en erfbelastingvrijstelling van een miljoen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 minuten geleden, TonyBalony zei:

maar ik geloof niet dat de adviseurs per se dikbetaald moeten zijn in dit tijdperk met vrije informatie(-deling), m.a.w. alle info is beschikbaar, daar moeten we toch zelf ook wel uit kunnen komen (met elkaar/met hulp)?

 

Advies van een forum kan heel  waardevol zijn maar je kunt er geen rechten aan ontlenen. 

 

Nu ik met een nieuwe fase in mijn arbeidzame leven kom heb ik diverse adviseurs ingeschakeld.

 

Daar zijn toch echt de nodige knaken mee gemoeid. 😜

aangepast door henkh
Typefout hersteld
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

@henkh: ik ontleen er ook geen rechten aan, maar ik kan al wel vast ideeën opdoen over hoe dit in te richten. En eventuele adviseurs vragen naar wegen van anderen en waarom wel of niet. 

 

Dat jouw adviseurs dikbetaald zijn geloof ik graag, maar dat een adviseur dikbetaald is, betekent niet dat alleen dan het advies goed is. 

 

 

@prinsrachid: klopt. Het lijkt me ook erg sterk, maar als iemand je dat vertelt blijft het wel hangen (met de nodige argwaan, maar is die terecht?)

aangepast door TonyBalony
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 minuten geleden, TonyBalony zei:

maar dat een adviseur dikbetaald is, betekent niet dat alleen dan het advies goed is. 

 

Dat zeg ik ook niet maar meer om aan te geven  dat hun tarieven  een factor 5 zijn dan die van mij.😜

 

Verder ben ik heel blij met ze, sommige werk ik al meer dan 30 jaar mee samen. 😀

aangepast door henkh
Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Ook bij een testament, naar Nederlands recht, heeft een kind recht op een legitieme portie.

 

Ik had het over erven van aandelen. Als er een testament is kan het zijn dat je geen aandelen erft. Zelfs als een kind is onterfd en aanspraak maakt op z'n minimale legitieme portie, is het volgens mij wettelijk niet eens mogelijk om aandelen erven, alleen geld.

 

14 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Stichting administratiekantoor is denk ik wat je zoekt.

 

Maar zelfs met een STAK is het toch niet zo dat de vader "niets" bezit?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, TonyBalony zei:

Kan de STAK een nieuw (hoofd) bestuurslid (en zelfs familielid als bestuur) aanstellen zonder dat je dus eigenlijk iets erft?

 

Ja dat kan, maar wat heeft dat voor zin als het jou primair gaat om het niet betalen van schenkbelasting en niet om de continuïteit van het (familie)bestuur waar deze STAK-constructie primair voor bedoeld is?  Een vergoeding als bestuurder is belast loon en vruchtgebruik van middelen zoals huizen, auto's etc wordt gezien als schenking als er geen reëele vergoeding tegenover staat of er geldt een forfaittaire bijteling die ook als loon belast wordt:  in dat geval is erven een stuk goedkoper! 

 

Het enige zinnige wat je kan doen als je serieus geld hebt (miljoen of meer) en aan estate planning /tax planning wil gaan doen is deskundig betaal advies inwinnen  bij een estate planner / vermogensbeheerder / familiefondsadviseur. 

 

Verder vraag ik mij af wat dit topic met ondernemerschap te maken heeft. :smiling-face-with-sunglasses:

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is zeker later in te regelen...

laat ik het zo zeggen..

Als je nu een webshop begint laat je ook niet alvast een magazijn van 30.000m2 omdat coolblue en bol die ook hebben en jij van plan bent net zo succesvol wilt worden..

 

Met financiële planning werkt het niet veel anders.. elke fase kent zijn optimale constructie..

Het is zeker goed om als je nu een Holding-werk bv constructie gaat opzetten om 1 of 2 redelijk voorzienbare stappen vooruit te denken.

Maar nu al constructies bouwen omdat je ooit misschien miljoenen erfenis kan hebben is niet zinvol..

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, TonyBalony zei:

Ik probeer te waken voor “tja dan had je dat maar meteen moeten doen”-situaties

 

Na 35 jaar ondernemen kan ik je vertellen dat dit een illusie is.

 

Situaties maken het ondernemerschap iedere keer weer een uitdaging. 

Link naar reactie
  • 0

Mijn advies: zoek die welgestelde man met die slimme opzet op en vraag hem om de details van de opzet en of deze fiscusproof is gebleken.

 

Verder ben ik het zeer eens met Henkh en Roel J dat het niet zinvol is om direct vanaf het begin ingewikkelde, internationale = kostbare constructies op te tuigen, terwijl je misschien nog niet eens begonnen bent. Wat Henkh en Roel J mijns inziens bedoelen, is dat je tijdig (en in hoofdlijnen, niet tot in detail) moet anticiperen op ontwikkelingen die zich hoogstwaarschijnlijk de komende 2 a 5 jaar zullen voordoen. Verder kijken dan dat, laat staan daarop al actie ondernemen, heeft meestal geen zin en is dus meestal zonde van je tijd en geld.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.