• 0

Excessief privegebruik youngtimer

Goedemorgen experts,

 

Ik heb als zzp-er in 2019 een youngtimer gekocht die ik in 2019 eigenlijk nauwelijks zakelijk heb gebruikt. Nu wil ik die toch direct zakelijk opvoeren op de IB-aangifte over 2019 aangezien ik hem dit jaar en naar verwachting de komende jaren wel vooral zakelijk gebruik. Nu zit ik met de vraag hoe om te gaan met het begrip 'excessief privegebruik'. Ik heb hierover het forum al helemaal afgestruind maar kom er net niet helemaal uit. Hopelijk kan iemand enige duidelijkheid scheppen.

 

Aanschafprijs 4000, restwaarde 1000, jaarlijkse afschrijving 600. Overige kosten over 2019 zijn 4100 (MRB, onderhoud, brandstof, verzekering). Als ik er vanuit ga dat de dagwaarde gelijk is aan de aanschafprijs, dan zou de bijtelling 35% van 4000 = 1400 zijn in het geval er geen sprake zou zijn van excessief privegebruik.

 

Vragen:

  1. De kosten van het privegebruik zijn dus 4700. Betekent dat dat in dit duidelijke geval van excessief privegebruik de bijtelling dan ook inderdaad 4700 moet zijn? Met andere woorden, wordt het begrip 'percentage van de dagwaarde' dan volledig losgelaten?
  2. Stel je voor dat in 2019 60% van de kilometers voor privedoeleinden waren geweest, dan zouden de kosten van het privegenot dus 2820 zijn geweest en dus nog steeds ruim hoger dan de 35% youngtimerbijtelling. Zou in dat geval de bijtelling toch slechts die 35% (= 1400) zijn? Gezien de bovenstaande parameters, wat zou het 'omslagpunt' zijn vanaf waar je van excessief privegebruik moet spreken? Ik heb gelezen dat er geen specifiek omslagpuntpercentage bestaat, maar ik ben dan toch benieuwd hoe ik dit zelf moet bepalen bij het invullen van de IB-aangifte.

 

Groet,
Frank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ikzelf heb in de 27 jaar dat ik in de belastingbusiness werk nog niet meegemaakt dat iemand met een auto van de zaak een extra hoge bijtelling kreeg vanwege een enorm scheve verhouding tussen het privégebruik en het zakelijke gebruik. Dat heeft mogelijk vooral te maken met het feit dat iedereen die de bijtelling voor lief neemt, geen kilometers administreert en dan wordt het lastig voor de fiscus om te bewijzen dat het privégebruik excessief is.

 

Uiteraard zijn er wel situaties te verzinnen waarin er geen sprake kan zijn van zakelijk gebruik gedurende een heel kalenderjaar, je verblijft als single (dus geen achterblijvende fiscaal partner) een heel kalenderjaar in het buitenland, terwijl je auto in NL door vrienden wordt gebruikt. In zo'n geval is het i.i.g. in theorie erg makkelijk om te bewijzen dat het privégebruik excessief is, maar de fiscus moet dan wel eerst weet hebben van die situatie.

 

Ik zou me dus niet zo druk maken over die mogelijke extra hoge bijtelling.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.