• 0

Ondernemen fysiek in EU-landen

Ik ben onderweg te gaan ondernemen met fysieke locaties in eerst 1, daarna meerdere EU-landen.

 

Is het dan verstandig een Nederlandse beheer-BV of holding op te richten, en daaronder voor iedere tak een eigen (Nederlandse) BV?

 

Ergens denk ik dat dit niet werkt want fysiek ondernemen in andere landen betekent dáár belasting betalen. De hamvraag is dus eigenlijk: hoe richt ik dit in betreft bedrijfsvormen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ook weer zo'n vraag van "als ik......" 

 

Is het niet beter om gewoon  in Nederland te beginnen, knaken verdienen  om die vervolgens in het buitenland te investeren en een paar daarvan te reserveren voor  goed advies?

 

Bedrijfsvormen zijn in ieder land anders en de regelgeving ook, zelfs als het EU landen zijn.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

@henkh: je zit soms ook mis, dit is geen vraag "als ik". Ik ben al lang begonnen in NL, onderneem al 10 jaar, maar heb nu een ander plan en dat is enkel buitenland gebaseerd.

 

Begint dus met 1 investering in een pand/grond, en wordt dan klaargemaakt voor verhuur. Als genoeg geld, volgende land ook een pand. Heel simpel. Maar hoe pak je het bedrijfstechnisch aan?

aangepast door TonyBalony
Link naar reactie
  • 0

Daar kun je heel verschillend mee omgaan, maar als jij in NL blijft, ligt het voor de hand om in NL een holding te starten en die holding te gebruiken om in elk buitenland een dochter op te richten. 

 

Bereid je vast voor op veel notarissen en een hoop papierwerk, oa voor bankrekeningen in het buitenland en  verdiep je ook in de lokale wetgeving en belastingen. 

 

Alternatief is om te werken met zogenaamde vaste inrichtingen of branche offices. Dus wel een vestiging, maar geen lokale juridische entiteit. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Toevallig ken ik iemand die een vastgoed onderneming heeft met panden in diverse landen. Dat is een holding met een paraplu van BV's  en wat ltd's. 

 

Adviseurs lopen de deur daar plat. Maar het loont wel gezien zijn  vastgoed portefeuille. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Daar ga ik eens onderzoek naar doen, de branche offices. Accepteert ieder land dat dus dat je daar wel onderneemt en geld verdiend maar niks afdraagt?

 

Ieder land zal een dikbetaalde adviseur (knipoog henk), notaris, advocaat etc vereisen en dat is per land anders. Als ik daar wel een bedrijf op start, hoe "plaats" ik die onder de NL holding? Waar meld je dat aan etc? Zijn hier voorbeelden van?

aangepast door TonyBalony
Link naar reactie
  • 0

Of ieder land dat accepteert, zul je onderzoeksgewijs moeten vaststellen. Je onderneemt daar vanuit een branche office, maar betaalt daar dus juist wel de lokale belastingen op je winst, omzet en salarissen. Het enige dat je niet doet, is een lokale rechtsvorm starten. NL verleent vervolgens aftrek ter voorkoming van dubbele belasting op je winst.

 

In NL regel je een branche office door inschrijving bij de KvK. Ik neem aan dat dat in de meeste landen ook zo gaat, hoewel het me niets zal verbazen als je in de zuidelijke Europese landen wel een advocaat of notaris nodig hebt, zelfs voor een branche office.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel benieuwd naar de reden van de opzet: 1 pand (bedrijfsgebouw/woning?) per land kopen en gaan exploiteren. Waarom niet meerdere panden kopen en verhuren in hetzelfde land? Daar zal je ongetwijfeld een heel goede reden voor hebben en misschien maakt dat nog wat uit voor de juridische opzet.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 1

Om dit topic voorlopig af te sluiten, huis en land is aangeschaft. Gaat voorlopig in privé-bezit blijven met een losse of meer losse huuraccomodaties op hetzelfde stuk land. Dan uitbreiding naar meer, en naar zakelijk. Vanuit privé verhuren mag ook en is nog even iets eenvoudiger.

 

Bedankt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.