• 0

Facturen ondanks Corona verbod van de overheid op evenementen

(aangepast)

Ik organiseer evenementen welke vanwege het verbod niet meer mogen plaatsvinden. Hiervoor huren we locaties en laten we ook al jaren reclameborden plaatsen.

Nu willen de leveranciers alsnog dat de facturen worden betaald daar er opdrachtbevestigingen getekend zijn. De leverancier van de reclameborden hebben we 3 weken geleden laten weten dat door het verbod het evenement niet zal plaatsvinden en het plaatsen van de borden dus geannuleerd diende te worden. Nu willen ze alsnog dat het gehele bedrag betaald wordt ondanks het feit dat ze de borden niet hebben geplaatst. 

Heeft iemand een idee of kan iemand mij adviseren met wie ik het beste contact kan opnemen om hun op iets te wijzen waardoor ze de factuur alsnog crediteren?

 

Mijn dank zal groot zijn.

 

Met vr. groet,

Marjo

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Welkom op het ondernemersforum Higherlevel.

 

Staat er in de opdrachtbevestiging of bijbehorende voorwaarden iets over annulering of werkwijze bij het niet plaatsen van de borden?

 

Zijn de borden wel al gemaakt (dus kosten gemaakt)?

 

Had je overigens een evenementsverzekering (met overmachtsclausule)?

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Hoi Rik,

Dank voor je snelle reactie. 

Helaas geen geen evenmentsverzekering daar ik daar weer net te klein ben en de verzekeringen veel te duur. 

Heb de voorwaarden niet bij de hand maar dat zal vast wel daar ze daar naar verwijzen. 

Borden zijn niet gemaakt. de posters waren wel aangeleverd maar die plaatsen ze in hun frames wat niet gebeurd is daar we het tijdig geannuleerd hebben. 

Het is toch te gek voor woorden dat je 20 jaar vaste klant bij iemand bent en wekelijks opdrachten geeft ze je voor de volle mep willen opdraaien ondanks dat er geen werk aan is geweest.  Dit krijg je als gemeentes een concessie stad worden en het zij het alleen recht hebben waardoor je ook niet buiten ze kunt.  

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
10 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Voor zover ik weet kun je kosteloos annuleren wegens overmacht. Dat geldt in elk geval voor consumenten, ik weet niet zeker of dat ook voor zakelijke contracten geldt.

Nee, voor zakelijke contacten is dit niet vanzelfsprekend.

 

9 minuten geleden, MarjoBeij zei:

Heb de voorwaarden niet bij de hand maar dat zal vast wel daar ze daar naar verwijzen. 

Ik zou die voorwaarden er wel even goed op doorlezen. Met name de overmacht(clausule).

 

Zie ook het volgende artikel.

https://www.pwc.nl/nl/themas/covid-19/kostenstructuur/coronavirus-de-belangrijkste-vragen-en-antwoorden-overmacht.html

 

Quote

O.a. uit dit artikel, en de uitzending van Radar gisterenavond (kun je terugkijken).

"waarbij ik ervan uitga dat de mogelijkheid van annulering is opgenomen in het contract of de algemene voorwaarden"

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

De huidige crisis is natuurlijk sowieso een situatie waar nooit rekening mee is gehouden bij het opstellen van voorwaarden, maar als je volgens de wet de overeenkomst kunt ontbinden wegens overmacht kunnen voorwaarden daar weinig aan veranderen lijkt me. Voorwaarden mogen immers niet in strijd zijn met de wet. 
 

Er zal echter ook nog geen jurisprudentie zijn voor dit soort situaties, dus ik verwacht dat er na deze crisis wel wat rechtszaken gevoerd gaan worden hierover.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Quote

Het is toch te gek voor woorden dat je 20 jaar vaste klant bij iemand bent en wekelijks opdrachten geeft ze je voor de volle mep willen opdraaien ondanks dat er geen werk aan is geweest.  Dit krijg je als gemeentes een concessie stad worden en het zij het alleen recht hebben waardoor je ook niet buiten ze kunt.

Maak dit bespreekbaar bij 1) leverancier en 2) gemeente al is het verband me niet direct helder.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

maar als je volgens de wet de overeenkomst kunt ontbinden wegens overmacht kunnen voorwaarden daar weinig aan veranderen lijkt me.

En om welke wet zou dat dan gaan?

Want voor zakelijke contracten is er niet zo'n wet, zover ik weet.

 

(Het aangehaalde artikel sprak ook over een overmachtsclausule in het contract. Zorg er dus ALTIJD voor dat een dergelijke clausule in al je zakelijke contracten opgenomen wordt)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, MarjoBeij zei:

De leverancier van de reclameborden hebben we 3 weken geleden laten weten dat door het verbod het evenement niet zal plaatsvinden en het plaatsen van de borden dus geannuleerd diende te worden. Nu willen ze alsnog dat het gehele bedrag betaald wordt ondanks het feit dat ze de borden niet hebben geplaatst. 

Mij lijkt het dat je gewoon moet betalen.

 

zie ook:

Burgerlijk Wetboek Boek 6, Verbintenissenrecht

Boek 6. Algemeen gedeelte van het verbintenissenrecht

Titel 1. Verbintenissen in het algemeen

Afdeling 9. De gevolgen van het niet nakomen van een verbintenis

16 § 1. Algemene bepalingen

Artikel 75. Een tekortkoming kan de schuldenaar niet worden toegerekend, indien zij niet is te wijten aan zijn schuld, noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

 

Een café, restaurant, kapper of anderszins zou de huur, onder het mom van overmacht, ook graag gecrediteerd willen zien, omdat zijn winkel niet open mag.

 

1 uur terug, MarjoBeij zei:

Nu willen ze alsnog dat het gehele bedrag betaald wordt ondanks het feit dat ze de borden niet hebben geplaatst. 

Wat als zij de borden alsnog plaatsen ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Highio zei:

Maak dit bespreekbaar bij 1) leverancier en 2) gemeente al is het verband me niet direct helder.

Ik vermoed dat de gemeente geen wildgroei wil aan borden en dus een concessie heeft vergeven/aanbesteed aan een bordenplaatser. Die daarmee de facto monopolist is. Correct MarjoBeij?

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0

Joh wat leuk en lief jullie reacties daar heb ik wat aan. Dank  allemaal!

Ga  me er verder in verdiepen. Heeft iemand enig idee bij welke overheids instantie ik hiermee het beste kan aankloppen?

Het probleem is dat we een half jaar vooruit alle opdrachtbevestigingen hebben getekend...…………… We hebben iig voor de aankomende maanden vast geannuleerd en zien wel hoe verder als we weer mogen.

En geloof me dat zijn geen misselijke bedragen voor borden in Rotterdam ben je al meer dan 3000,00 kwijt voor een paar borden.

 

Klopt Insparcom. Gemeenten zijn de wildplak en zetten van reclame borden zat. Hierdoor verkoopt de gemeente dit aan een reclameborden bedrijf voor veel centen zodat zij daar geen personeel meer voor hoeven te hebben ivm vergunningen en handhaving. Het bedrijf ziet zo of dat iets door hun is geplaatst en zo nee halen ze het heeeeeeel graag weg. Dat hoort bij hun taak. Echter hierdoor kunnen ze ook vragen wat ze willen. Maar goed ook zij moeten uit de kosten komen met hetgeen wat ze de gemeente hebben betaald.

sneeuwbaleffect. Net als de virus helaas.


jurisprudentie zal er vast nog wel komen. Maar goed zij hadden die plaatsen gereserveerd staan voor ons daar ze (per gemeente verschillend) een x aantal mogen plaatsen) 

Dus ergens logisch dat je daar wat voor moet betalen maar ze hebben er verder geen werk aan hoeven te verrichten..... Dus vaag dat dat niet in mindering gebracht wordt.

De leverancier die de borden plaatst gaat ons echt niet vertellen dat de serie borden gebruikt is bijv. voor de borden die het rijk nu overal plaatst. 

Even hardop nadenkend:

En nee de leverancier gaat toch geen borden plaatsen van iets wat verboden is? Lijkt mij dat ze dan ook in de problemen komen toch?

 

Tsja en dan nog een dingetje. ivm met Cosara haar antwoord :

Een café, restaurant, kapper of anderszins zou de huur, onder het mom van overmacht, ook graag gecrediteerd willen zien, omdat zijn winkel niet open mag.

Kijk dit ligt mijn inziens anders daar zij alsnog hun inventaris erin hebben of alsnog bepaalde activiteiten erin hebben waardoor verhuurder het niet aan een ander kan verhuren.  Toch?

Met reclameborden en het huren van legen zalen lijkt met dat toch anders of ben ik toch blond ipv grijs!

 

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, MarjoBeij zei:

Met reclameborden en het huren van legen zalen lijkt met dat toch anders of ben ik toch blond ipv grijs!

Wat moet iemand anders met jouw reclameborden en gehuurde lege zaal ?

Legio ondernemers die iets huren of kopen, maar het nooit gebruiken.

 

Maar misschien heb je hier iets aan: Het coronavirus en overmacht.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, MarjoBeij zei:

Kijk dit ligt mijn inziens anders daar zij alsnog hun inventaris erin hebben of alsnog bepaalde activiteiten erin hebben waardoor verhuurder het niet aan een ander kan verhuren.  Toch?

Met reclameborden en het huren van legen zalen lijkt met dat toch anders of ben ik toch blond ipv grijs!

Jij denkt dat die reclameborden wel zo 123 weer verhuurd zijn aan een ander bedrijf? Was dat maar waar. Zoals je zelf al aangeeft zijn hier misschien ook al reserveringen voor gemaakt. En natuurlijk hebben ze er nu minder werk aan maar wel misschien ook die kosten van een 'leeg' reclamebord (en zoals je zelf aangeeft zijn die prijzen niet misselijk). In hoeverre zij je tegemoet kunnen komen is een kwestie van bespreken. Maar zij zullen natuurlijk ook het maximum uit lopende contracten willen halen omdat ze het zelf ook nog moeilijk genoeg zullen krijgen in de komende maanden (door annuleringen, dus omzetderving, van andere evenementen en reclame-uitingen die niet doorgaan, etc.)  En je krijgt inderdaad een sneeuwbaleffect dat nog maanden of zelfs een jaar (of jaren) door kan gaan.

 

Reken maar dat lopende contracten van hele sportzalen e.d. ook gewoon doorlopen, ondanks het feit dat die verhuurd kunnen worden aan anderen. De vraag blijft dan... welke anderen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, MarjoBeij zei:

Heeft iemand enig idee bij welke overheids instantie ik hiermee het beste kan aankloppen?

 

Daar is maar 1 plek voor: de rechtbank. Consumenten kunnen terecht bij allerlei loketten, maar ondernemers hebben geen bijzondere bescherming. Die gaan een overeenkomst aan en dat heeft gevolgen. Je zal dus in de overeenkomst, het overeenkomstenrecht en de jurisprudentie de argumenten moeten vinden waarom jij niet gebonden bent tot nakoming.

 

Het recht op het plaatsen van buitenreclame wordt door gemeente eens in de zoveel jaar verkocht aan buitenreclame-exploitanten. Die plaatsen dan mooie bushokjes en prullenbakken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien kan je nog een dealtje maken.

Dat je afspreekt (en duidelijk op papier zet) dat je de boel nu betaald maar dat je daarvoor dan een tegoed krijgt voor toekomstige plaatsing  (100% van bedrag, 75% van bedrag of net wat je kunt onderhandelen, kan ook proberen nu 50% aan te kunnen betalen en de rest later voor later uit te voeren werk.

Die leverancier zal nu betaald willen worden en alles proberen te doen om dat geld te krijgen omdat groot deel van zijn omzet is weggevallen en dus alles doet om in elkgeval wat omzet binnen te krijgen om zijn hoofd boven water te houden.

 

Je kan uiteraard ook nog doen als ICParis en C&A enz. dat je alle lopende opdrachten eenzijdig annuleert en zelfs over eerdere opdrachten met terugwerkende kracht geld probeert terug te vorderen maar of jou dat als kleine partij zou lukken weet ik niet.

 

Zowel jij als het borden bedrijf zit in de problemen dus iedereen probeert binnen te halen wat mogelijk is. dus mogelijk dat je een dergelijke deal kan sluiten.

Proberen elkaar met begrip voor de huidige situatie tegemoet te treden en elkaar tegemoet te komen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het net als Daniel proberen nogmaals proberen onderling op te lossen. Nee heb je, ja kun je krijgen in een rustig (telefoon) gesprek? Dat werkt mijn inziens vaak beter dan E-mails sturen. Gesprek kan je daarna natuurlijk bevestigen per E-mail. 

 

Zet ook realistisch in, ze hebben ook mogelijk indirecte kosten voor je gemaakt, ze zullen blijkbaar niet de hele factuur willen crediteren. Net als Daniel voorstelt zou ik voorstellen dat je de factuur nu volledig of deels betaald maar een korting voucher krijgt voor als het evenement over een tijd als nog door gaat, of voor een ander evenement waarbij je gebruikt maakt van hun diensten.

 

Als het bedrijf een nette deal wilt maken daar ook netjes voor bedanken. Zelf stuur ik b.v. wel eens een mooie / goede taart (niet de meest budget versie) als een bedrijf goede service verleend op een moment dat ze dat niet verplicht zijn. Mensen herinneren zich dat vaak toch. Mijn inziens wordt een gunst vaak normaal gevonden terwijl daar best een bedankje tegen over mag staan.  Dat soort dingen lijkt toch de sfeer beter te maken dan boze E-mails. 

 

Rechtsgang is voor beide partijen duur en duurt lang. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Ik organiseer evenementen welke vanwege het verbod niet meer mogen plaatsvinden. Hiervoor huren we locaties en laten we ook al jaren reclameborden plaatsen.

Over wat voor factuurbedrag praten we grofweg en hoe groot is dit probleem in verhouding tot gederfde inkomsten (mis te lopen omzet) en gemaakte kosten voor (geannuleerde) evenementen en locatiehuur?

 

Quote

Dus ergens logisch dat je daar wat voor moet betalen maar ze hebben er verder geen werk aan hoeven te verrichten..... Dus vaag dat dat niet in mindering gebracht wordt.

Doorlopende loonkosten + overhead en een leasecontract voor een bestelwagen?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Als ze je echt niet tegemoet willen komen zou je nog kunnen proberen om een ander soortige reclame te laten plaatsen. (voor bv een collega ondernemer waar het nog wel zinvol zou kunnen zijn?)

 

20 minuten geleden, Jasper S. zei:

Als je het zo hard wilt spelen, moet je ook wel de cash hebben om de rechtszaken te kunnen voeren, ze winnen het door de lange adem.

Dat valt wel mee, rustig afwachten wat er gaat gebeuren.

Voor hen geldt hetzelfde met kans op verlies.

(en los daarvan zou ik niet met opgeheven hoofd een dergelijke verhaal voor de rechter gaan uitleggen)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Leveringen van producten en diensten in maart/april (zeg maar de hobbel) lijkt me een soort onvoorziene situatie, wat op (midden)lange termijn plaatsvindt of afgesproken is (het effect) lijkt me onderwerp voor enige richtlijn of maatregel van de overheid.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
10 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Wat ze niet hebben (op)geleverd, betaal je niet.

Zo eenvoudig is dat niet helemaal. Voor hetzelfde geld hebben zij ruimte gereserveerd voor die borden (of is dat een doorlopende reservering). Dat moeten zij ook betalen. En er is wel een contact getekend. En er zal op zo'n korte termijn niet iets anders gehangen kunnen worden. Overigens... Er wordt wel geleverd... De mogelijkheid om die borden te hangen. Dat jij niet wil dat die gehangen worden kan hij niets aan doen.

 

Zo kun je anders ook tegen een huurder die uit zijn pand wil (vóór contracteinde), zeggen "vertrek maar". Daarna levert die verhuurder dus geen pand aan hem en hoef ie niets te betalen. Zo werkt dat niet.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, MarjoBeij zei:

De leverancier van de reclameborden hebben we 3 weken geleden laten weten dat door het verbod het evenement niet zal plaatsvinden en het plaatsen van de borden dus geannuleerd diende te worden. Nu willen ze alsnog dat het gehele bedrag betaald wordt ondanks het feit dat ze de borden niet hebben geplaatst. 

 

Valt de leverancier van die borden hier iets te verwijten?

 

Als je zelf een order opzegt voor het plaatsen van reclameborden maar er in de overeenkomst niets staat over hoe in dat geval de kosten moeten worden verrekend dan vrees ik dat  je er gewoon voor moet betalen.

 

De uitbater van die borden heeft niets verkeerd gedaan, en had ze gewoon geplaatst als je het niet geannuleerd had. Wellicht hadden ze ook nog wel borden kunnen plaatsen met andere informatie als je dat gewild had. 

 

Het zou een andere situatie zijn geweest als de uitbater van die borden zelf de overeenkomst ontbonden had omdat ze bijvoorbeeld geen personeel meer hebben om ze te plaatsen, maar daarvan lijkt geen sprake. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.