• 0

Sena: betalen rechten voor afspelen muziek

Vandaag een brief ontvangen van de Sena met het vriendelijke verzoek hun te vertellen of ik naar muziek luister op mijn kantoor om daar vervolgens een factuur van 97 euro voor te krijgen. Nu kan ik me voorstellen dat je moet betalen als je muziek afspeelt in een winkel/bar e.d. maar voor een thuiskantoor waar verder geen klanten komen? Van de site word je niets wijzer en de zoek functie hier en op Google levert weinig op.

 

Dus mijn vraag: valt het luisteren naar muziek tijdens het werk bij een eenmanszaak (die in de woonkamer) zit onder deze wet/heffing en zou ik moeten gaan betalen?

 

Alternatief is burgelijke ongehoorzaamheid en opgeven dat m'n muziek alleen aan staat als ik prive achter m'n pc zit ;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • -1

Ja vieze flikkers zijn het.

Ik heb begrepen dat er nagenoeg geen geld richting muziek makers vanuit deze overheidsinstelling vloeit.

 

Nu gaat het als ik het goed heb om het ten gehore brengen van muziek d.m.v. een geluisinstallatie.

Personal Audio valt daar niet.

Ik meen mij van enkele jaren terug te herinneren toen ik deze papieren invulde, bij het bedrijf waar ik toen werkzaam was, dat als ieder zijn eigen geluidsvoorziening had. dit verhaal niet van toepassing was.

 

Hang mij er niet aan op, want ook dat gat is misschien alweer gedicht.

 

 

Kleine toevoeging.

Het gaat ook over streaming audio waar je voor moet betalen.

Andersom betalen hun artiesten.

Ik ga snel 10.000 streams met afgrijzelijke random herrie in de internetether gooien.

Link naar reactie
  • 0

Ja vieze flikkers zijn het.

Ik zou het iets subtieler uit willen drukken ;) Als er rechten op rusten: prima dat ik er voor betaal. Maar door het kopen van het cdtje of het (inmiddels indirect) betalen van kijk & luistergeld heb ik al voldaan.

 

Nu gaat het als ik het goed heb om het ten gehore brengen van muziek d.m.v. een geluisinstallatie.

Ik heb zoiets ook net gelezen: een bedrijf dat iedereen z'n eigen kantoor en radio heeft gegeven en daarmee deze heffing omzeilt. Persoonlijk gebruik zou er dan dus ook niet onder vallen. Is in dit voorbeeld een (bijna*) gat maar in mijn geval (en dat van alle andere eenpitters) vind ik het complete nonsense.

 

*) zou je ook af moeten dragen als je geen muziek draait maar 1 van je medewerkers een mp3 speler naar binnen smokkelt en daar naar luistert?

Link naar reactie
  • 0

Ja vieze flikkers zijn het.

Ik zou het iets subtieler uit willen drukken ;) Als er rechten op rusten: prima dat ik er voor betaal. Maar door het kopen van het cdtje of het (inmiddels indirect) betalen van kijk & luistergeld heb ik al voldaan.

 

Ja sorry, ik schoot even uit mijn slof

Als ontwikkelaar zie ik hier de boel door ziet schieten.

Dit soort "rechten " zijn gratis, terwijl patent voor Europa al snel in de tien duizenden Euro's loopt.

Rechtsongelijkheid, maar ja , dat bestaat niet volgens de grondwet.

 

Nu gaat het als ik het goed heb om het ten gehore brengen van muziek d.m.v. een geluisinstallatie.

Ik heb zoiets ook net gelezen: een bedrijf dat iedereen z'n eigen kantoor en radio heeft gegeven en daarmee deze heffing omzeilt. Persoonlijk gebruik zou er dan dus ook niet onder vallen. Is in dit voorbeeld een (bijna*) gat maar in mijn geval (en dat van alle andere eenpitters) vind ik het complete nonsense.

 

*) zou je ook af moeten dragen als je geen muziek draait maar 1 van je medewerkers een mp3 speler naar binnen smokkelt en daar naar luistert?

 

Ja dat is waar ik op doel.

Op de site staat dit omschreven als dat de luisteraar geen keuze heeft.

Ze lijken te doelen op de opeenvolging van nummers zoals gebruikelijk op een radio station of bij het afdraaien van een cd.

 

Maar als ieder zijn eigen audio ding heeft, dan ben je dus wel in staat een keuze te maken.

Link naar reactie
  • 0

Als een personeelslid zijn eigen radio/muziekmachine meeneemt en hij/zij houdt het geluid zo zacht dat er eventueel nog slechts 1 ander personeelslid kan meeluisteren...dan behoeft er voor de sena niet betaalt te worden!

 

Kijk dat is het soort anwoord waar ik op hoopte ;) Mijn stereo is privé en er zijn geen collegas (sterker nog zolang ik niet even lekker wil genieten van 'Rage againts the machine' hoort niemand het) Heb je toevallig referenties?

 

Tegelijk is dit de reden waarom ik enigszins 'pissed off' ben over dit soort brieven. De brief en de website zijn zo wazig dat ik bijna het idee had dat ik moest betalen. Kan me voorstellen dat menigeen dat formuliertje zomaar invult en gaat betalen...Met wat linkjes naar de juiste wettekst en jurisprudentie kan dat voorkomen worden.

Link naar reactie
  • 0

Sena heeft het voortdurend over tweede gebruik en openbaar maken...

-de muziek die jij als privepersoon "meeneemt" valt onder het eerste gebruik.

-de muziek die evt door een tweede persoon te beluisteren is, valt ook niet onder openbaar maken....(anders zou een ieder die een walkman in de bus opheeft en de buurman kan het net horen ook naburige rechten moeten betalen....)

 

De wetteksten zijn inderdaad redelijk vaag en hebben meer te doen mbt de makers van de muziek en hun rechten dan de verplichtingen van een evt. eigenaar van een kantoor....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Dankzij jou komen ze binnenkort via google bij dit draadje terecht, dus de inkomsten zullen bij de Sena nog wel aardig gaan teruglopen ;)

 

Vond de hoeveelheid informatie die te vinden is op het internet ERG summier. Dat is grotendeels (inderdaad) de reden dat ik dit draadje begonnen ben met in m'n achterhoofd de vindbaarheid die informatie op dit forum heeft. Maar hoop dat het niet 'dankzij mij' is (proefproces zie ik niet zo zitten) maar dankzij de bijdrage van iedereen die ervaring heeft met de sena en hun, in mijn ogen misleidende of op z'n minst gebrekkige, informatie probeert kleine zelfstandigen geld af te troggelen.

Link naar reactie
  • 0

Ondanks de, voor mij, positieve reacties hier heb ik nog geen uitsluitsel of ik nou moet betalen of niet (of dus de radio uitzetten) Dus ik heb maar even een mailtje naar de sena gestuurd. Tekst hieronder en de reactie (of het uitblijven/bezwaar tegen publicatie) zal ik hier ook posten.

 

Geachte mevrouw/heer,

 

In uw brief, die ik deze week ontvangen heb, vraagt u mij een opgaaf te doen van hoe en waar ik muziek afspeel binnen mijn bedrijf en dat ik voor dat afspelen van die muziek een factuur ga ontvangen.

 

Ik werk als zelfstandige zonder personeel vanuit mijn woonkamer en ontvang geen klanten in mijn woonkamer (ik ga altijd bij de klant langs) maar volgens de informatie uit uw brief en website zou ik voor het luisteren naar muziek een bedrag van ca. 97 uur per jaar moeten betalen omdat ik een bedrijf voer. Ik mag hopen dat ik de door u gegeven informatie verkeerd intrepeteer en ik geen extra bedrag hoef af te dragen naast het bedrag dat ik al afdraag in de vorm van extra inkomsten belasting ter vervanging van het 'kijk en luistergeld' en het bedrag dat ik betaal voor CD's die ik aanschaf.

 

Ik ontvang dan ook graag een toelichting op uw formulier, hoe ik dit in mijn situatie invul en eventueel referenties naar de toepasselijke wetteksten.

 

Om uitsluitsel te geven aan anderen in mijn situatie zal ik uw reactie plaatsen op de website higherlevel.nl. Deze site is een uitstekende informatie bron voor ondernemers voor vragen over ondernemen. Mocht u bezwaar hebben tegen het publiceren van uw reactie op mijn e-mail dan verzoek ik u hier expliciet bezwaar tegen te maken in uw reactie.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Willem Joosten

Link naar reactie
  • 0

Modint heeft een of andere kortingsregeling? met Buma/Stemra & Sena.

 

Anyway hier (http://www.modint.nl/index.cfm/31,596,36,23,html) staat in:

 

Als een medewerker alleen of met max. 2 collega’s luistert naar een door die medewerker meegebrachte radio is geen SENA resp. Buma-heffing verschuldigd.

 

Ik neem aan dat dit geen kortingsregeling is voor alleen ondernemers aangesloten bij Modint?

 

Ik neem aan dat ik dus niets hoef te betalen als zelfstandige met enkele part timer medewerkers. Alleen even de radio 'geven' zodat zij die weer 'meenemen'?

 

Wat een onzin eigenlijk dat ik mijn tijd weer moet besteden aan zo'n achterlijke instantie. Stelletje bureaucraten, het idee zeg, moet ik eerst een CD kopen met 90% rechtenkosten en als ik die dan weer afspeel weer betalen! Idem voor radio alleen heb je dan 90% reclame!

Zou het ook van toepassing zijn als je via internet radio vanuit bijvoorbeeld Rusland luistert?!!!

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ff de website van www.sena.nl bezocht.

Daarop staat een folder http://www.sena.nl/documenten/Broch%20Regelt%20de%20Rechte.pdf.

 

Hierin staat duidelijk beschreven dat als je muziek NIET openbaar maakt, je niet hoeft te betalen. Onder niet openbaar maken valt het gebruik in huiselijke kring, dat veelal van toepassing is voor freelancer en zzp'ers.

Uiteraard geldt dit alleen als je geen klanten aan huis ontvangt en niet muziek afdraait bij de wachtstand van de telefoon.

 

Kortom: niet betalen en het formulier voorzien van de opmerking over "niet openbaar maken en gebruik voor in huiselijke kring"

 

(Ben benieuwd wat de SENA antwoord op bovenstaande email van de Willemij)

 

grz

Roy

Link naar reactie
  • 0

heb je nog antwoord gekregen willem? ben benieuwd, om de een of andere reden zou het me niet verbazen als je geeneens antwoord krijgt. ::)

ikzelf vul gewoon in dat ik geen muziek gebruik...ik werk thuis...en dat mijn moeder nou eenmaal altijd de radio aan heb staan, tja daar kan ik ook niets aan doen. ;D

ik denk zelf dat ze vooral geld verdienen van winkels die muziek draaien zodat het gezellig is voor de winkelier...en wordt chagerijnig dat er zoveel instanties zijn die een graantje mee willen pikken. >:(

Link naar reactie
  • 0

Nee, nog geen reactie van de SENA maar blijf lekker wachten. Als de herinnering eerder komt dan de reactie per mail dan stuur ik ze wel een briefje. Ben inmiddels ook wel overtuigd dat ik niet hoef te betalen maar ja als je dat formulier zomaar invult en je zit in een gelijksoortige situatie als ik (eenmanszaak aan huis) dan ga je zomaar 97 euro voor niets dokken. En om dat te voorkomen gaat dit draadje door tot het 1) glashelder is en 2) iedereen op Internet dit draadje kan vinden als hij zoekt op SENA ;D

Link naar reactie
  • 0

Sena verzend ook reminders als je niet op de eerste brief hebt gereageerd.

Maar ik mis de opmerking van hun kant dat het wettelijk verplicht is.

Weet een HL'er of je verplicht bent het briefje van de Sena in te vullen ?

Als het verplicht zou zijn, zal zo'n organisatie dat toch wel vermelden ?

 

Link naar reactie
  • 0

@aikirob: ik weet niet welke brief jij hebt ontvangen maar in die van mij staat letterlijk:

Indien er in uw onderneming muziek klinkt dan bent u wettelijk verplicht SENA hiervan in kennis te stellen. Op grond van de Wet op de naburige rechten dient u namelijk voor het muziekgebruik een vergoeding aan SENA te betalen

 

Je kunt nog gaan stechelen over de invulplicht in de situatie dat er in de onderneming geen muziek klinkt (maar daar begin ik niet aan)

 

Link naar reactie
  • 0

Vraagje kreeg vorige week een brief van sena.nl met daarbij een opgaaf die ik moest invullen. Ging over de muziek die ik op mijn kantoor zou draaien (wat ik dus niet doe). Als je muziek zou draaien op kantoor zou je voor de rechten moeten betalen. Nu besta ik al bijna 3 jaar en heb nog nooit zo'n brief gehad.

 

Heb jullie al vaker van dit soort brieven gehad of is dit ook voor jullie nieuwe?

 

EDIT topic samengevoegd

Link naar reactie
  • 0

Als een personeelslid zijn eigen radio/muziekmachine meeneemt en hij/zij houdt het geluid zo zacht dat er eventueel nog slechts 1 ander personeelslid kan meeluisteren...dan behoeft er voor de sena niet betaalt te worden!

 

Kijk dat is het soort anwoord waar ik op hoopte ;) Mijn stereo is privé en er zijn geen collegas (sterker nog zolang ik niet even lekker wil genieten van 'Rage againts the machine' hoort niemand het) Heb je toevallig referenties?

 

Tegelijk is dit de reden waarom ik enigszins 'pissed off' ben over dit soort brieven. De brief en de website zijn zo wazig dat ik bijna het idee had dat ik moest betalen. Kan me voorstellen dat menigeen dat formuliertje zomaar invult en gaat betalen...Met wat linkjes naar de juiste wettekst en jurisprudentie kan dat voorkomen worden.

 

Hé, als ik jou bel en jij hebt muziek aanstaan en zet je op de speaker ....... ::)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ook zo'n fijne enveloppe van die stichting ontvangen. Het lijkt me toch erg onwaarschijnlijk dat je als eenmanszaak ook maar iets zou moeten betalen.

Op de site van het ministerie van Justitie lees ik:

 

--quote-->

Op grond van de bestaande wetgeving zijn twee organisaties in Nederland exclusief belast met de inning en repartitie van vergoedingen voor het openbaar gebruik van muziek: Buma ten behoeve van muziekauteurs en SENA ten behoeve van muzikanten en fonogrammenproducenten.

<--End quote--

 

Met andere woorden, zolang er geen sprake is van openbaar gebruik is er niks aan de hand. Tenzij SENA een wel heel merkwaardige definitie van openbaar gebruikt.

 

Groet.

jv

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.