• 0

Sena: betalen rechten voor afspelen muziek

Vandaag een brief ontvangen van de Sena met het vriendelijke verzoek hun te vertellen of ik naar muziek luister op mijn kantoor om daar vervolgens een factuur van 97 euro voor te krijgen. Nu kan ik me voorstellen dat je moet betalen als je muziek afspeelt in een winkel/bar e.d. maar voor een thuiskantoor waar verder geen klanten komen? Van de site word je niets wijzer en de zoek functie hier en op Google levert weinig op.

 

Dus mijn vraag: valt het luisteren naar muziek tijdens het werk bij een eenmanszaak (die in de woonkamer) zit onder deze wet/heffing en zou ik moeten gaan betalen?

 

Alternatief is burgelijke ongehoorzaamheid en opgeven dat m'n muziek alleen aan staat als ik prive achter m'n pc zit ;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Javel je omschrijft aardig mijn probleem met die mailing van Sena. Als je iets verder zoekt kom je teksten tegen met woorden als 'openbaar maken'. Maar in het formulier dat je in 'mag' vullen kun je snel tot de conclusie komen dat je mag gaan betalen voor het, in mijn ogen, prive luisteren naar de radio of je CD.

 

De herinnering van de Sena is inmiddels binnen. Nog steeds heel vriendelijk. Maar nog steeds geen reactie op mijn e-mail. Ga dus nog even briefje naar ze sturen met het verzoek me uit te leggen hoe ik dat formulier in moeten vullen.

 

Wordt vervolgd...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ze een mailtje gestuurd na de herhinnering. Ze hebben het in ieder geval ontvangen: de bevestiging daarvan heb ik binnen.

Aan het eind van het mailtje zeg ik het volgende:

 

--->

. . . .

 

Gezien het feit dat, zoals hierboven is aangegeven, de nevenwerkzaamheden binnen de eenmanszaak in een niet uitsluitend voor dit doel gebruikte, niet openbare ruimte worden verricht is uw verzoek tot invullen van het formulier niet mogelijk: het formulier is niet geschikt in mijn situatie.

U geeft dat het formulier automatisch wordt verwerkt. Ik kan bovenstaande informatie dus niet kwijt op uw formulier. Vandaar dat ik dit per e-mail doe.

Ik ga er van uit dat ik van af nu verschoond blijf van formulieren van uw stichting. Voor verdere afhandeling ben ik genoodzaakt u mij daaraan bestede tijd die ik al zo beperkt heb aan u te factueren.

Ik ga er van uit dat e.e.a. hiermee is afgehandeld.

.....

 

Ik ben benieuwd of ze ooit reageren.

 

groet,

jv

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik weer, nu de derde brief binnen van Sena, staan nog steeds geen dwangmaatregelen in.

 

Nu lees je steeds meer dat bijvoorbeeld AH rechtenvrije muziek af gaat spelen http://www.zibb.nl/food/supermarktnieuws_zoom/asp/artnr/1039138/versie/1/

idem voor de Koninklijke Horeca Nederland die een site aanbiedt aan de leden waarop ze rechtenvrije mp3s kunnen downloaden: http://www.hospitalitymusic.nl/smartsite.dws?id=40734

 

Misschien een interessante optie? Zo kun je de Sena heffing omzeilen door rechtenvrije (dvds met) mp3s af te spelen of naar rechtenvrije (op creative commons gebaseerde) webradio te luisteren, bijvoorbeeld http://simuze.nl/live/users/player.php?p=http://www.simuze.nl/live/media/playlist/temp/luister.xsp?

 

Ook lees ik op http://www.simuze.nl/live/nieuws/?p=30 het volgende:

 

De catalogus zal volgens de KHNL namelijk vooral bestaan uit:

 

* muziek speciaal geschreven en waarvan de rechten zijn afgekocht

* muziek uit landen die geen naburige rechten hebben (VS en Oost-Aziatische landen)

* muziek uit het publieke domein (muziek waarvan de auteursrechten zijn verlopen)

 

Betekent dit dat als ik muziek draai uit de VS dat de SENA heffing dan niet van toepassing is?

 

Link naar reactie
  • 0

Kennelijk is er een nieuwe mailing door SENA rondgestuurd. Ik heb mijn derde verzoek ook binnen. Met het zelfde formulier. Tja, de vorige keer was ik niet in staat om het in te vullen omdat de mogelijkheden tot correct beantwoorden niet aanwezig waren. Dat is dus niet veranderd.

Reageren op mijn e-mail hebben ze tot nu toe niet gedaan. ik zal er nog maar eens een e-mailtje aan wagen.

groet,

jv

Link naar reactie
  • 0

Een week of twee geleden een antwoord gekregen op mijn e-mail van de juridische afdeling van de Sena. Helaas met nadrukkelijk bezwaar tegen het plaatsen van hun reactie op dit forum. Dus mijn samenvatting:

 

Nee, ik hoef in mijn situatie niets te betalen. Wanneer ik muziek speel in ruimtes waar klanten komen of als wachtmuziekje op de telefoon dan weer wel.

 

Zal dat formuliertje eens naar waarheid invullen en kijken of dat echt zo is ;D

 

In ieder geval heb ik nu een normaal nummer van de helpdesk ipv dat 20 cpm nummer: 070-4528408.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een week of twee geleden een antwoord gekregen op mijn e-mail van de juridische afdeling van de Sena. Helaas met nadrukkelijk bezwaar tegen het plaatsen van hun reactie op dit forum.

 

 

Pardon, wat zijn dat voor juristen?. Ongeacht hetgeen ik hier in juridische zin over zou kunnen opmerken lijkt het mij toch ook in het eigen belang van SENA om op deze vraag publiekelijk antwoord te geven.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

ik vat dit allemaal niet. ik heb het formulier nu maar ingestuurd met "wij draaien helemaal geen muziek".

 

Ik denk dat je er wel onderuit komt, dat is me ook gelukt met reprorecht, daar betalen we ook niet voor.

 

een virendin van mij was voor de sena, want ze had zelf een cd gemaakt en die werd in haar omgeving ook illegaal gekopieerd. Maar de cd kost 6.50 euro en daar krijgt ze zelf 30ct van. Dus het is niet voor de artiest dat Sena werkt. Het is voor de grote muziekuitgevers.

 

dagdag

Christine

Link naar reactie
  • 0

 

 

Betekent dit dat als ik muziek draai uit de VS dat de SENA heffing dan niet van toepassing is?

 

ja dat zou ik ook wel willen weten. Buma Stemra is overigens al net zo duidelijk in het beantwoorden van vragen :-\ Volgens mij werken alle stichtingen wereldwijd samen en betaal je dus aan de stichting in eigen land voor artiesten over de hele wereld.

Anders was t wel erg makkelijk de heffingen te omzeilen..

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels bijna een jaar later na de laatste reactie in dit topic, en de brieven zijn er niet veel duidelijker op geworden. Ik ben nu anderhalf jaar ondernemer en heb voor het eerst een brief van het Sena ontvangen. Via google kon ik weinig vinden, vandaar dat ik me maar eens aangemeld heb op dit forum om een vraag over sena te posten. Toen bleek er al een draadje te bestaan...

 

ik heb een eigen kantoorruimte, waar ik internetradio aan heb staan. Eens in de twee weken zit mijn vennoot er ook. Ik ontvang zelden klanten op kantoor, en als ze er zijn staat de radio uit. Als ik de reacties hier zo lees hoef ik niks te betalen (omdat ik de muziek niet "openbaar" maak), maar de brief is zo opgesteld dat ik zou denken van wel.

 

"indien er binnen uw onderneming muziek ten gehore wordt gebracht, bent u wettelijk verplicht een vergoeding te betalen aan het sena"

 

hier staat dan weer niks over "openbaar maken"

 

bij punt 3 kan ik alleen kiezen voor "ik draai geen muziek" of "ik betaal via de branchevereniging". Alle andere punten gaan er vanuit dat ik ga dokken.

 

nergens in de hele brief ook maar een indicatie van hoeveel ik zou moeten lappen.

 

ik denk dat ik de brief eerst maar eens negeer en dan afwacht wat er komen gaat. Ik vind het allemaal maar geldklopperij. En als ik inderdaad niet hoef te betalen, dan moeten ze hun brieven duidelijker opstellen, want als je een beetje bangig bent en snel onder de indruk bent van termen als "het opzettelijk vermelden van onjuiste gegevens is strafbaar bla bla" dan betaal je braaf voor iets waar je niet voor hoeft te betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

ik heb een eigen kantoorruimte, waar ik internetradio aan heb staan. Eens in de twee weken zit mijn vennoot er ook. Ik ontvang zelden klanten op kantoor, en als ze er zijn staat de radio uit. Als ik de reacties hier zo lees hoef ik niks te betalen (omdat ik de muziek niet "openbaar" maak), maar de brief is zo opgesteld dat ik zou denken van wel.

 

Ik had begrepen dat je moet betalen als je muziek draait in je werkruimte, ook als je alleen werkt. Ik weet niet wat ze doen als al je werknemers een ipod aan hebben staan, moet je dan als werkgever ook betalen? 's kijken, 20.000 werknemers bij Philips, maal 97 euro, ehm...

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat het betalen aan de SENA een hoop vragen oproept. Ik als student rechten die me erg heb verdiept in de Auteurswet 1912 kan je zeggen dat het onzin is te betalen voor persoonlijk muziekgebruik op kantoor. Wat dacht je van al die bouwvakkers die een radio gebruiken??

 

Je maakt alleen inbreuk op de auteurswet als je werken openbaar maakt met een direct of indirect commercieël oogmerk.

Ik begrijp dat dit niet het geval is.

 

Als je nog vragen hebt mail me dan naar mail@jellekaat.net.

Dan zoek ik het voor je uit ;-).

Link naar reactie
  • 0

Vandaag een brief ontvangen van de Sena met het vriendelijke verzoek hun te vertellen of ik naar muziek luister op mijn kantoor om daar vervolgens een factuur van 97 euro voor te krijgen. Nu kan ik me voorstellen dat je moet betalen als je muziek afspeelt in een winkel/bar e.d. maar voor een thuiskantoor waar verder geen klanten komen? Van de site word je niets wijzer en de zoek functie hier en op Google levert weinig op.

 

Dus mijn vraag: valt het luisteren naar muziek tijdens het werk bij een eenmanszaak (die in de woonkamer) zit onder deze wet/heffing en zou ik moeten gaan betalen?

 

Alternatief is burgelijke ongehoorzaamheid en opgeven dat m'n muziek alleen aan staat als ik prive achter m'n pc zit ;D

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een keer zo'n SENA brief gekregen. Ik dacht: "Ja dag, ik betaal ook al aan BUMA en SENA heb ik nog nooit van gehoord. Reprorecht betaal ik ook niet, dus SENA ook niet. Ze kunnen wel alles zeggen om geld af te troggelen." Heb nadien nog een paar keer een brief gehad van SENA maar die zijn ongeopend in het vierkante archief verdwenen.

 

Dat is allemaal lang geleden. Nu zijn wij gisteren bezocht door een vrouwtje tegen pensioensleeftijd dat graag wilde weten hoe wij onze muziek regelde. Ze bleek van SENA te zijn. "Wij luisteren niet naar muziek" (terwijl de radio op de achtergrond speelde ;)) Ze legde uit dat ze van SENA was en dat wij rechten moesten betalen. Wij vertelden haar dat dat onzin was en al BUMA betaalden en dat eigenlijk al geldklopperij vonden. Aan nog iemand anders betalen was absoluut uitgesloten. Toen werd ze een beetje bits en begon dreigende taal te uiten "Weten jullie wel dat wij zijn van het Ministerie van Justitie?" Wij hebben haar daarna (niet vriendelijk meer) de deur gewezen.

 

Wij blijven gewoon volhouden dat wij niet hoeven betalen. Het is toch ook onzin? Buma toch ook? Elke individuele burger betaald tegenwoordig kijk-en-luistergeld bij zijn inkomsten belasting. Dat hij dan toevallig Omroep Brabant hoor bij ons, maakt niet uit, de klant (en de werknemer) heeft er zelf al voor betaald. Met de reprorecht is het gelukt. Na de eerste factuur toen ze net in het leven geroepen waren een bezwaar procedure opgestart paar keer over en weer geschreven. Na mijn laatste brief niets meer gehoord. De rekeningen van 2005 en 2006 retour gestuurd met de mededeling dat ze eerst het lopende bezwaar maar eens moeten afwikkelen. In 2007 niet eens meer een factuur gekregen.

 

Toch ben ik geïnteresseerd geraakt en heb dit forum gevonden om eventuele tips te vinden om toch muziek ten gehore te brengen (anders is de werkplek wel erg doods) zonder rechten te betalen. Die site van Simuze die iemand aanhaalde is leuk, maar via die live radio wordt maar één banjo-nummer continu herhaald :(

 

Ik ben benieuwd of meerdere bedrijven nu zo'n bezoek krijgen/hebben gekregen van de SENA. Weer een ambtenaar een baantje gegeven, zodat er iemand van de straat is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat hebben jullie voor een bedrijf? Daar ben ik wel benieuwd naar. Dat er betaald moet worden wanneer in een winkel o.i.d. klanten naar muziek luisteren, daar kan ik nog in komen, alhoewel ik ook dat twijfelachtig vind. Maar jullie betalen sowieso al buma? dan betaal je toch dubbel als je ook aan het sena moet betalen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

@walbeek, heeft het oude mensje zich gelegitimeerd? Hebben jullie naar opsporingsbevoegdheid gevraagd? Heeft ze verbaal opgemaakt? Anders is ze naar mijn idee mooi voor niets langsgeweest.

 

Worden radio luisteren en een geluidsdrager afspelen ook op één lijn gesteld?

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een brief van de SENA gehad. Ik ben zzper met thuiskantoor, en ontvang hier geen klanten. Even gebeld met de SENA en gevraagd wat ik in moet vullen.

 

Bij vraag 2.A. hokje "Anders, te weten:" aanvinken, en dan aangeven, thuiskantoor, zzper zonder klantenontvangst.

Voor de rest hoef je niks in te vullen behalve je gegevens.

 

Even kopietje maken, en dan op de post.

Link naar reactie
  • 0

 

Nu lees je steeds meer dat bijvoorbeeld AH rechtenvrije muziek af gaat spelen (...)

idem voor de Koninklijke Horeca Nederland die een site aanbiedt aan de leden waarop ze rechtenvrije mp3s kunnen downloaden: (...)

 

Misschien een interessante optie? Zo kun je de Sena heffing omzeilen door rechtenvrije (dvds met) mp3s af te spelen of naar rechtenvrije (op creative commons gebaseerde) webradio te luisteren, bijvoorbeeld http://simuze.nl/

 

Ook lees ik op simuze.nl volgende:

 

De catalogus zal volgens de KHNL namelijk vooral bestaan uit:

 

* muziek speciaal geschreven en waarvan de rechten zijn afgekocht

* muziek uit landen die geen naburige rechten hebben (VS en Oost-Aziatische landen)

* muziek uit het publieke domein (muziek waarvan de auteursrechten zijn verlopen)

 

Betekent dit dat als ik muziek draai uit de VS dat de SENA heffing dan niet van toepassing is?

 

 

Related Rights

 

Mijn vraag: kijkt de sena welke muziek je aanbiedt? Ik zou bijvoorbeeld Chinese of Japanse muziek op mijn website laten horen ...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Strange, ben benieuwd wat hier nu gaat gebeuren want betalingen matchen kan niet zo lastig zijn. Natuurlijk vallen er weleens administratieve foutjes maar het kan gewoon geautomatiseerd en handig. Ze moeten tenslotte een keer hun banksaldo inboeken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 60 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.