• 0

bankboekingen

Beste,

 

Het lukt mij niet om een collega te overtuigen dat je niet vanuit bankafschriften mag boeken, maar dat je een factuur nodig hebt en dat de bankkoppelingen zijn bedoeld om te matchen.

Als er een controle komt dan moet je toch ook daadwerkelijk een factuur laten zien en niet je bankafschriften...

 

Hij zei '' als er een controle komt, dan vragen wij wel naar de facturen of dan mailen wij de leverancier en vragen wij om de facturen."

 

Heeft iemand een artikel of bewijs dat het niet is toegestaan om vanuit je bank te boeken zonder factuur?

 

Ik wens jullie heel veel geluk en gezondheid voor de komende tijden.

 

met vriendelijke groet,

 

Alan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen,

 

Hier staat het helder beschreven:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/uw_facturen_bewaren

 

Los van de verplichting zou je het zelf ook moeten willen.

Het geeft ook inzicht in stukprijzen én prijsontwikkelingen van je leveranciers.

 

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Alan_Z zei:

Heeft iemand een artikel of bewijs dat het niet is toegestaan om vanuit je bank te boeken zonder factuur?

Zo'n bewijs is er niet want het is wel toegestaan. Ik boek verzekering en bankkosten ook direct van bank op kosten.

 

Maar als je het hebt over een btw administratie, de btw mag je niet als voorbelasting opgeven worden zonder een inkoopfactuur die aan de eisen voldoet.

 

Heb je met btw te maken? (Misschien val je onder de nieuwe kor en eenvoudige administratie?)

 

Ps. betalen jullie bedragen aan leveranciers zonder facturen te krijgen?

 

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Rik · zei:

Zo'n bewijs is er niet want het is wel toegestaan. Ik boek verzekering en bankkosten ook direct van bank op kosten.

 

Maar als je het hebt over een btw administratie, de btw mag je niet als voorbelasting opgeven worden zonder een inkoopfactuur die aan de eisen voldoet.

 

Heb je met btw te maken? (Misschien val je onder de nieuwe kor en eenvoudige administratie?)

 

Ps. betalen jullie bedragen aan leveranciers zonder facturen te krijgen?

 

Bedankt voor uw antwoord. 

 

Ja het ging inderdaad om BTW facturen. 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Alan_Z zei:

Ja het ging inderdaad om BTW facturen. 

Daar heb je absoluut facturen voor nodig want daar wil je de btw voor terugvragen.

 

Het blijft echter zo dat het niet 'verboden' is direct bedragen van het bankboek af te boeken naar kosten. Het wordt alleen een stuk ingewikkelder wanneer je dan daarna ook de factuur nog in wilt boeken.

 

Misschien kun je met die persoon overleggen dat ie het bedrag dan boekt naar debiteuren (dat wordt normaal ook gedaan). Als de factuur nog niet ingevoerd is zal die post voor die debiteur negatief worden (betaling zonder factuur) maar zal weer glad worden op moment de factuur gmet btw e.d.) ingeboekt wordt.

 

Overigens is het natuurlijk verstandig om één persoon (met kennis) verantwoordelijk te maken voor de administratie en niet dat iedereen zomaar boekingen doet.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja inderdaad het wordt zeker ingewikkelder als je eerst via bank boekt en daarna pas de facturen. 

 

Bank is goed om je inkoop en-verkoopfacturen mee te matchen, zodat je kan zien wat er nog betaald/ontvangen moet worden. 

 

Ik dank u voor uw antwoord en tijd

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ook al is het misschien meer werk, ik boek eerst al m'n facturen. Daarna kan ik m'n bankboekingen inlezen en aan de factuur koppelen. Dit zorgt voor een uitstekende controle waarbij ik zowel kan zien wanneer ik een factuur ben vergeten in te boeken, maar ook kan zien wanneer een betaling niet is ingeboekt of de factuur nog openstaat.

De enige posten waar ik nu nog extra moet opletten zijn boekingen zonder factuur. Meestal zijn dit boekingen zonder BTW, zoals wegenbelasting of bankkosten.

aangepast door mmint
Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, mmint zei:

Ook al is het misschien meer werk, ik boek eerst al m'n facturen. Daarna kan ik m'n bankboekingen inlezen en aan de factuur koppelen. Dit zorgt voor een uitstekende controle waarbij ik zowel kan zien wanneer ik een factuur ben vergeten in te boeken, maar ook kan zien wanneer een betaling niet is ingeboekt of de factuur nog openstaat.

De enige posten waar ik nu nog extra moet opletten zijn boekingen zonder factuur. Meestal zijn dit boekingen zonder BTW, zoals wegenbelasting of bankkosten.

Dat is precies hoe ik het doe! 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
18 minuten geleden, mmint zei:

Ook al is het misschien meer werk, ik boek eerst al m'n facturen.

Lijkt me juist helemaal niet meer werk. Lijkt me juist minder werk en minder verwarrend.

De inkoopfactuur moet toch geboekt worden om de btw goed te hebben.

 

Tevens is het natuurlijk niet handig al een betaling te doen voordat je een officiële factuur binnen hebt (wat volgens mij bij TS nu wel gebeurd).

 

  

1 minuut geleden, Alan_Z zei:

Dat is precies hoe ik het doe! 

Hoe doet die collega dat dan? Doen jullie allebei de administratie? Betaald die collega al bedragen zonder factuur?

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.