• 0

van eenmanszaak naar stichting

(aangepast)

Van eenmanszaak naar stichting. Of... een onderneming in een stichting? 

 

Toen ik twee jaar geleden mijn bedrijf inschreef, wist ik enkel dat ik mijn schrijverskwaliteiten ging inzetten in de wereld van psychiatrie, sociaal domein en verslavingszorg. Ik werd tekstschrijver voor instellingen. Het werd me snel duidelijk: dit is te algemeen, er zijn er teveel. Ik ga de focus verleggen. 

 

Ik startte een schrijfclub op voor mensen die aan hun eigen ontwikkeling willen werken. Ik kocht een specifieke domeinnaam in om anderen te coachen bij het schrijven van hun krachtige verhaal na ontwrichtende ervaringen (een GGZ product). Verder volgde ik een verkennende opleiding tot intervisor en deed ik ervaring op als groepstrainer. Langzaam kortom, kwam er ander werk op mijn pad en ontdekte ik dat ik mijn schrijftalent verbind met mijn achtergrond als 'maatschappelijk werker met ervaringsdeskundigheid'.

Ik ben inmiddels vooral sociaal aan het ondernemen. De dingen die ik doe leveren weinig op. Ik werk immers veel met kwetsbare mensen in uitkeringsposities. Daarnaast word ik ingehuurd door instellingen die niet al te veel te besteden hebben. Het is bijna liefdadigheid wat ik doe. 

 

Wat mensen adviseren me om een stichting op te richten, Temeer omdat er meer in mijn hoofd zit om te gaan doen binnen de maatschappelijke ondersteuning/sociale basis.

Een tweede reden: het is veel eenvoudiger om subsidiepotten aan te roeren met een stichting.

 

Hebben mensen ervaring met het omzetten van een onderneming in een stichting? Waarom zou ik dit niet doen? En waarom wel? 

 

Ik bene benieuwd naar de antwoorden.

 

 

aangepast door Norbert Bakker
Mod edit: naam site verwijderd 
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, TwaBla zei:

Waar heb je subsidiepotten voor nodig?

Newbee [kan] ook niet van de wind leven ...


“De dingen die ik doe leveren weinig op. Ik werk immers veel met kwetsbare mensen in uitkeringsposities. Daarnaast word ik ingehuurd door instellingen die niet al te veel te besteden hebben. Het is bijna liefdadigheid wat ik doe.

 

... tenzij hij een filantroop is met teveel spaargeld.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hebben mensen ervaring met het omzetten van een onderneming in een stichting?

Waarom zou ik dit niet doen?

En waarom wel? 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De bodems van (gemeentelijke) subsidiepotten komen ongetwijfeld veel eerder in zicht de komende maanden en jaren. Geen idee of er pap of soep is voor nieuwe kandidaten!

 

Nills Bouman, heb je een eerdere carrière of vak(opleiding)? Is dat niet kansrijker en zekerder om een zelfstandig inkomen te verdienen? Als ondernemer of beter in loondienst.

 

Ik lees en hoor nu namelijk verhalen van schrijvers en fotografen of illustratoren dat ze direct gedwongen beroep moeten doen op crisismaatregelen voor lijfsbehoud.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Op 10-4-2020 om 19:56, TwaBla zei:

 

Waar heb je subsidiepotten voor nodig?

Lijkt me duidelijk, zoals ik schreef: de mensen die ik wil bereiken zitten veelal in uitkeringssituaties. Zij kunnen weinig bijdragen aan hetgeen ik hen bied. Ik daarentegen wil ook een boterham verdienen. Daar heb ik subsidiepotten voor nodig. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zoals je het omschrijft komt het niet over als een onderneming, maar als een zorgorganisatie die hulp biedt in de vorm van schrijftherapie o.i.d. Een stichting is daarvoor op zich een prima rechtsvorm en inbreng van je activiteiten in een stichting is ook helemaal niet moeilijk, want zo te lezen gaat het vooral om een domeinnaam en een zelf bedachte therapie waar "de markt" mogelijk al wel iets in ziet, maar nog nog niet echt voor wil betalen, dus de zakelijke goodwill ervan lijkt me vooralsnog vrijwel nihil.

 

Of het slim is om er zelf een stichting voor op te richten, is echter de vraag. Want om in aanmerking te komen voor de broodnodige subsidie, moet een stichting i.h.a. wel goed georganiseerd zijn en dat kost geld. Als je dat geld nu niet hebt en dat met deze activiteit ook niet voldoende kunt genereren, dan kan je je misschien beter aansluiten bij een stichting die al jaren bestaat en daar jouw therapie proberen te introduceren.

 

Als je eigen baas wil blijven wat die activiteit betreft, kan je waarschijnlijk beter een bijbaan zoeken dan een eigen stichting oprichten. Hou er dan overigens wel rekening mee, dat het resultaat uit die therapie die je aanbiedt in dat geval wordt aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheid (ROW) i.p.v. als winst uit onderneming (WUO), tenminste zolang het jaarlijkse resultaat weliswaar positief is, maar erg klein. 

 

 

aangepast door Jantax

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Nills Bouman zei:

Ik daarentegen wil ook een boterham verdienen. Daar heb ik subsidiepotten voor nodig. 

 

Ga ondernemen. Een ondernemer leeft van winst. Een stichting is daarentegen not-for-profit. Richt je een stichting op met de intentie om daar zelf een boterham mee te verdienen, dan misbruik je die vorm eigenlijk. Daar maakt normaliter zich niemand erg druk over, maar voor subsidiegevers kan het wel van belang zijn.

 

Waarom zouden gemeenten geen ondernemers inzetten voor zulke doelen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.