• 0

Mail van Duitse advocaat ivm merkenrecht

Ik ontving gisteravond een Duitse mail van Lubberger Lehment in naam van Coty. Ik verkoop blijkbaar producten op mijn webshop die niet in Europa verkocht mogen worden. Ik kocht ze vorig jaar op Ebay en verkocht ze met een paar euro's winst weer door. Aangezien dezelfde producten ook op bol.com te koop zijn vermoedde ik dat ze hier gewoon verkocht mogen worden.

 

Lubberger Lehment eist, voor zover ik het begrijp, 1980 euro voor het opstellen van hun mail. Ik moet mijn leveranciers en ingekochte + verkochte aantallen doorgeven en krijg dan nog een boete van het merk zelf. Onderaan de mail zit een "unterlassungserklärung" van 5100 euro. Ik heb 2 weken tijd om te antwoorden en te betalen.

 

Is hier toevallig iemand met ervaring met dit soort zaken of met kennis van het Duits die even mee wil kijken naar de mail? Ik heb de mail vertaald met translate maar dat is niet zoals het hoort uiteraard.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op het ondernemersforum Higherlevel.

 

49 minuten geleden, Alexia26 zei:

Ik heb 2 weken tijd om te antwoorden en te betalen.

Dat is neem ik aan niet die €5.100. Zover ik begrijp, is een unterlassungserklärung een verklaring dat je in de toekomst niet weer in de fout gaat (met straffe van dat bedrag wat doorgaans €5.001 tot €5.100 is). Overigens lees ik dat je die unterlassungserklärung ook niet zomaar moet tekenen omdat die vaak erg (te) ruim opgezet zijn en je er een levenlang aan vast zit.

 

Antwoorden met begeleiding van een advocaat met kennis van het Duitste recht is inderdaad aan te raden. (Zoek op unterlassungserklärung en dat wordt ook overal aangeraden)

 

Link naar reactie
  • 0

De producten van Coty op Bol.com worden zo-te-zien allemaal door third party sellers verkocht, kijk maar naar de namen zoals Parfumoutlet en Easy Cosmetique. Dat zijn ook handelaren die hun spul overal inkopen, en dus een tamelijk mager bewijs dat deze merkproducten binnen de ER zijn ingevoerd door de merkhouder. Het is bekend dat Coty fel reageert, zie ook eBay fora.

 

Tegelijkertijd wordt je een fiks bedrag lichter gemaakt door een advocatenclub die merkhouders zegt te vertegenwoordigen. Of je dat zelf af kan handelen of dat je een advocaat nodig hebt, weet ik niet.

 

Als jij weet dat het slechts een x-tal exemplaren was, kun je wellicht ook zelf een brief schrijven dat het een eenmalige actie was en dat je bereid bent te verklaren voortaan geen Coty-producten meer te verkopen die in Europa niet verkocht mogen worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, TwaBla zei:

en dat je bereid bent te verklaren voortaan geen Coty-producten meer te verkopen die in Europa niet verkocht mogen worden.

Dat is dus die unterlassungserklärung maar die moet je absoluut wel even laten beoordelen anders komen ze de volgende keer (misschien voor een ander merk) gelijk dat bedrag innen (want die unterlassungserklärung schijnt nogal eens vaag opgesteld te zijn).

 

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, TwaBla zei:

Als jij weet dat het slechts een x-tal exemplaren was, kun je wellicht ook zelf een brief schrijven dat het een eenmalige actie was en dat je bereid bent te verklaren voortaan geen Coty-producten meer te verkopen die in Europa niet verkocht mogen worden.


Dat werkt alleen als je die strekking met feiten onderbouwt (kopie in- en verkoopadministratie) en ook een goed schikkingsvoorstel doet.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hij kocht ze op Ebay... is dat binnen of buiten de EU geweest?

en is het niet zo dat als je ze binnen de EU ingekocht hebt dat je ze dan ook gewoon weer mag verkopen binnen de EU?

dat dan dus hooguit de partij die ze binnen de EU verkocht maar van buiten de EU haalde aangesproken kan worden?

of heeft het dan dus nog te maken met bij wat voor partij je ze gekocht hebt en met nog andere zaken?

Link naar reactie
  • 0

Twee dingen hierover:

 

Je mag ze verkopen als ze met toestemming van Coty in de Eu zijn verkocht, maar ik weet niet of de bewijslast bij jou of bij Coty ligt. Het zal ook aan de details liggen van jouw eigen aankoop via Ebay.

 

Ik heb begrepen (maar ben absoluut geen expert) dat er in Duitsland een mini-industrie is  van advocaten die pro-actief, op basis van vaststaande vergoedingen voor hun, zonder medeweten van de merkhouder optreden. Dat is een soort business model voor sommigen, blijkbaar, heb ik gehoord.

 

Ik denk dat het best mogelijk is dat je, formeel gesproken, merkinbreuk hebt gepleegd, en dat ze dus wel een punt hebben, misschien.

 

En ik denk ook dat je een Duitse advocaat nodig hebt om je optimaal te helpen, en dus kosten zult moeten maken, leuk of niet. Er zijn vast Duitse advocaten die zich specialiseren in het tegengaan van dit soort claims, dus .... aan het googlen.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, kuifje zei:

Je mag ze verkopen als ze met toestemming van Coty in de Eu zijn verkocht, maar ik weet niet of de bewijslast bij jou of bij Coty ligt. Het zal ook aan de details liggen van jouw eigen aankoop via Ebay.

maar als je producten inkoopt op Ebay van laten we zeggen een Duitse verkoper, moet je dan dus van elk voorwerp daarna de merkhouder gaan benaderen of ze wel met toestemming de EU zijn ingevoerd?

Ik koop van Nederlandse en Duitse leveranciers al mijn producten maar kan dan toch ook niet van elk product/merk daarna nog eens de fabrikant gaan benaderen of ze wel met toestemming de EU zijn ingevoerd?

 

Ik heb het Binnen de EU ingekocht en mag dan volgens mij vanuit gaan dat ik het weer (binnen de EU) mag doorverkopen.

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Ik koop van Nederlandse en Duitse leveranciers al mijn producten maar kan dan toch ook niet van elk product/merk daarna nog eens de fabrikant gaan benaderen of ze wel met toestemming de EU zijn ingevoerd?

 

Ik heb het Binnen de EU ingekocht en mag dan volgens mij vanuit gaan dat ik het weer (binnen de EU) mag doorverkopen.

 

Als het zo makkelijk af te schuiven was. Nee, jij hebt zorgplicht. Je kan ook expliciet (zwart op wit) de verantwoordelijkheid bij de verkopende partij leggen. Maar de merkhouder zal jou laten dagvaarden en dan mag jij je bewijs rond zien te krijgen. Dat jij van X partijen inkoopt is jouw zorg, geen excuus.

 

13 minuten geleden, kuifje zei:

Ik heb begrepen (maar ben absoluut geen expert) dat er in Duitsland een mini-industrie is  van advocaten die pro-actief, op basis van vaststaande vergoedingen voor hun, zonder medeweten van de merkhouder optreden. Dat is een soort business model voor sommigen, blijkbaar, heb ik gehoord.

 

Dat wordt inderdaad beweerd, maar deze mannen zijn wel degelijk actief voor Coty. En voor Volkswagen ook.  :nerd-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, kuifje zei:

 

Ik heb begrepen (maar ben absoluut geen expert) dat er in Duitsland een mini-industrie is  van advocaten die pro-actief, op basis van vaststaande vergoedingen voor hun, zonder medeweten van de merkhouder optreden. Dat is een soort business model voor sommigen, blijkbaar, heb ik gehoord.

Ik heb ook zo ergens dat gevoel. Maar anderzijds zal het merk zelf me nog een boete geven dus dan zijn ze er wel degelijk van op de hoogte.

 

De producten heb ik trouwens in Amerika gekocht. Ondertussen zijn ze ook in verschillende webshops in de UK te koop.

 

Heb vanmorgen 3 Duitse advocaten gemaild, tot nu toe van niemand antwoord.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Dat werkt alleen als je die strekking met feiten onderbouwt (kopie in- en verkoopadministratie) en ook een goed schikkingsvoorstel doet.

 

Wat bij deze advocaten werkt, kan ik je niet vertellen. Ik heb nog nooit met hen te maken gehad. Jij wel?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, kuifje zei:

Ik heb begrepen (maar ben absoluut geen expert) dat er in Duitsland een mini-industrie is  van advocaten die pro-actief, op basis van vaststaande vergoedingen voor hun, zonder medeweten van de merkhouder optreden. Dat is een soort business model voor sommigen, blijkbaar, heb ik gehoord.

 

Ik denk dat het best mogelijk is dat je, formeel gesproken, merkinbreuk hebt gepleegd, en dat ze dus wel een punt hebben, misschien.

 

Sterker nog, de Duitse abmahnung cultuur heeft ervoor gezorgd dat er op elke straathoek tegenwoordig een Rechtsanwalt zit. Het verdienmodel van een groot gedeelte hiervan is het zoeken naar (kleine) fouten die onwetende internetondernemers hebben gemaakt. 


Ik heb vorig jaar 2019 een soortgelijke aanmaning gekregen. De tips die ik je nu kan geven zijn:

De schuldverklaring / onthoudingsverklaring die bij deze brief zit niet ondertekenen. 

Zo snel mogelijk een Nederlandse Rechtsanwalt zoeken die namens jou een onderhandeling kan starten. Eventueel kan ik je een Nederlandse Rechtsanwalt aanbevelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, naxotico zei:

 

Ik heb vorig jaar 2019 een soortgelijke aanmaning gekregen. De tips die ik je nu kan geven zijn:

De schuldverklaring / onthoudingsverklaring die bij deze brief zit niet ondertekenen. 

Zo snel mogelijk een Nederlandse Rechtsanwalt zoeken die namens jou een onderhandeling kan starten. Eventueel kan ik je een Nederlandse Rechtsanwalt aanbevelen.

 

 

Ik kom uit België, ga me dan hier iemand moeten zoeken denk ik of niet?

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, Alexia26 zei:

De producten heb ik trouwens in Amerika gekocht. Ondertussen zijn ze ook in verschillende webshops in de UK te koop.

Valt dit dan eigenlijk onder het Duitse recht? Verkoopt je webshop ook in Duitsland (knopje Duits op de site)? Lees dat andere topic op HL ook even. En dat topic op e-bay. Misschien kun je er gewoon afkomen met de schade (die paar euro) want ze hebben je ook niet van tevoren gewaarschuwd (voordat ze die advocaten ingeschakeld hebben).

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je zou natuurlijk ook maandag of dinsdag eens met een algemene navraag met Coty Benelux kunnen bellen, maar verder heb ik niet zo veel respect voor inbreukmakers. Zo 'blijkbaar', 'onschuldig' en 'onwetend' is geen excuus als je ondernemer of handelaar in merkproducten bent. En als de aantallen laag liggen, dan is dit geneuzel op een professioneel Nederlands internetforum.

 

Als we nu gewoon eens gaan heffen op alle internationale import vanaf € 0,01 dan bestaan dit soort problemen ook niet (goed voor de interne economie en staatskas die momenteel geplunderd wordt of dreigt te worden door nietsdoeners).

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, TwaBla zei:

Wat bij deze advocaten werkt, kan ik je niet vertellen. Ik heb nog nooit met hen te maken gehad. Jij wel?

 

Ja en mijn  (2) ervaringen met LL zijn het exact hetzelfde als alle overige brand- en patentrolls: schrikken, slikken en schikken . Dat is het verdienmodel. Maar LL blaft niet alleen: ze bijten ook. Ze procederen en ze winnen, bijvoorbeeld in dit recente geschil tussen Aldi en - hé verrassend : Coty

 

Kijk ook eens naar dit topic, dat je wellicht nog bekend voorkomt. Bekende namen: Coty, Lubberger, Hans van Nijnatten en ene Twabla... enne... ook daar een bedrag van 5100 Euro en uiteindelijk  een schikkingsvoorstel voor +/- 1/3 van de claim, dat later nog eens - coulancehalve - gehalveerd werd tot 1/6. (Mijn relaties betaalden 1/3, maar die kosten - en die van juridisch verweer - werden gedragen door de aansprakelijkheidsverzekeraars )

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Die grotere zaken ken ik ook. Coty heeft zelfs naam gemaakt met een belangrijk arrest. Als ik Aldi was, zou ik ook in een vroeg stadium streven naar een schikking. Maar als je het commentaar op dat arrest goed leest, zie je dat het Bundeskartellamt een striktere definitie van luxeproducten hanteert. Dus de juridische schuifelarij gaat gewoon door.

 

Bij kleinere webhandelaartjes is de afweging van Coty wellicht anders. Dan kan het lonend zijn om je als trader uit te spreken dat je wil meewerken terwijl je er tegelijk op wijst dat het verzuim minimaal was en dat het aanbod direct van de site verwijderd is, waardoor de schade voor Coty te verwaarlozen is. Denkbaar is dat het deze advocaten niet te doen is om een complexe schade-afwikkeling met kleine traders, maar afschrikking door middel van carpet bombing met blafbrieven.

 

Je zal dit schaakspel linksom of rechtsom moeten spelen, tenzij je bereid bent om meteen de volle mep te betalen. Uit wat Norbert beschrijft, kun je opmaken dat schrikken, slikken en schikken een kostbare grap is. Overweeg ook plan B: schrikken, wrikken en schikken (op een lager niveau)...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik woon sinds 17 jaar in Duitsland en onderneem erzelf ook.....Duitsland heeft veel advocaatkantoren ( Rechtsanwalt ) die speuren naar fouten, dat is hun verdienmodel...ze leggen gelijk hoge claims neer......ga niet gelijk betalen !...maar negeer het ook niet......ik heb ook diverse keren claims gehad, voor laten komen en toen liep alles met een sisser af........

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, TwaBla zei:

Als het zo makkelijk af te schuiven was. Nee, jij hebt zorgplicht. Je kan ook expliciet (zwart op wit) de verantwoordelijkheid bij de verkopende partij leggen. Maar de merkhouder zal jou laten dagvaarden en dan mag jij je bewijs rond zien te krijgen. Dat jij van X partijen inkoopt is jouw zorg, geen excuus.

Dat lijkt me erg vreemd, ben benieuwd wat een jurist daarover te zeggen heeft.

Ik koop bij normale Europese groothandels (indien je koopt bij vage ebay verkopers zou inderdaad een ander verhaal kunnen zijn) en ben dus geen importeur.

Ik heb dus geen overeenkomst met de fabrikant/merkrecht houder en daar dus in principe niks mee te maken. Ik heb legaal ingekocht binnen europa en zou dus gewoon hier ook moeten kunnen verkopen.

Als merkrechthouder/fabrikant daar probleem mee heeft zou hij moeten zijn bij degene die het in Europa heeft ingevoerd.

 

Nu weet ik dat het wel eens gebeurd dat merkrechthouders verkopers voor de rechter dagen, dat is dan vaak om erachter te komen waar die het ingekocht hebben en zo dat kanaal plat te laten leggen. ze doen dat vaak door te claimen dat je nep goederen verkoopt of dat je goederen verkoopt die niet binnen de EU verkocht mogen wordern en die je van daarbuiten geimporteerd hebt, dit om je zo te dwingen je inkoop kanalen vrij te geven. vaak wordt dit weer opgelost door in de rechtbank de inkoop kanalen aan de rechter aan te tonen zodat die kan controleren dat je inkoop kanalen legitiem zijn zonder die aan de tegenpartij vrij te geven.

 

Zelf heb ik ook met dit soort zaken te maken betreft merkrecht:

- fabrikant van producten wil niet dat hun spullen op marktplaatsen verkocht worden (want willen die markt uiteindelijk zelf gaan bedienen) en zetten groothandels onder druk om de verkoop op marktplaatsen te verbieden. nu verkocht ik 2 van de 50 producten van dat merk toch op marktplaatsen (doordat die niet in een filter geplaatst waren) en binnen de kortste keren kwam er via die marktplaatsen een claim dat ik namaak producten zou verkopen en kreeg ik berichten van platform dat de producten offline gehaald waren en dat ik moest gaan aantonen dat het echte producten waren en waar ze ingekocht waren zodat ze dat aan die merkhouder konden aantonen. dat niet gedaan en laten gaan maar zo wordt je dus wel met laster valselijk beschuldigd en in de problemen gebracht

 

- heb een zeer goede domeinnaam van zeer bekend merk aansteker (de merknaam is onderdeel van de domeinnaam)waarvan de merkhouder alles aan doet dat je die domeinnaam niet in gebruik zal nemen met blafbrieven en alles aan doet om te voorkomen dat je hun producten ergens kan inkopen terwijl dat gewoon mag (onder bepaalde voorwaarden zoals dat je zeer duidelijk maakt op de site dat je geen banden met merkhouder hebt). heb die domeinnamen al paar jaar maar nog niks mee gedaan hierom (nog te klein om het juridische gevecht aan te gaan) en bewaar ze voor later gebruik.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Ik koop bij normale Europese groothandels (indien je koopt bij vage ebay verkopers zou inderdaad een ander verhaal kunnen zijn) en ben dus geen importeur.

 

Dat hangt ervan af wat je onder 'normaal' verstaat. Er zijn uiteraard reguliere groothandels die al jaren openlijk een aantal merken op de markt brengen, maar er zijn ook legio traders die in partijen handelen. De rechtszaken waarbij (ook bekende) retailers in conflict komen met merken, betreffen doorgaans betwiste handelspartijen. Makro, Mediamarkt en tal van anderen zijn in eindeloze zaken verwikkeld waarbij de merkhouder beweert dat het geen rechtmatige handel is en de retailer het ongekeerde, omdat de partij uit Hongarije komt of met toestemming door een licentiehouder in Spanje op de markt is gebracht.

 

Het is jouw zorgplicht om de claim van jouw leverancier (reguliere groothandel of trader in stocklots) te onderzoeken.

 

Inkopen via eBay bij een Amerikaanse leverancier is vragen om problemen.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

TwaBla ik begrijp dat er verschil is tussen reguliere groothandels en partijhandelaren en vage ebay verkoper.

wel interessant dit.

Ik koop nu bij reguliere en zeer betrouwbare gevestigde groothandels. Controleer zelf niks (20K producten en ruim 400 verschillende merken) maar verwacht niet dat daarbij snel een probleem komt aangezien grote internationale partijen zijn.

tot nu toe 2 x een claim over iets gehad, beide keren dat de naam inbreuk zou maken. 1 daarvan doorgestuurd naar groothandel (ook producent) die dat verder met de partij afgehandeld heeft en uiteindelijk product voorzien heeft van nieuwe labels met iets andere naam.

Andere was ook claim van Duitse jurist met hoop gedoe eromheen die voor een klant de rechten claimde op op het woord  "zeelucht". was een product welke op platformen stond (niet door mij aangemaakt) en waarbij het woord "zeelucht" als geurbeleving gebruikt werd voor een bepaald product. product zelf had niet die naam (of in elkgeval niet meer, dat is moeilijk na te gaan). ging enkel om beschrijvend woord in de naam/omschrijving.

 

Maar ik heb ook plannen om meer met restpartijen te gaan werken en die dus in te kopen en te verkopen. dat gebeurd wel veel meer bij kleine bedrijven/handelaren met steeds en snel wisselend aanbod. daar moet ik dus eens goed over nadenken hoe ik daarmee om moet gaan en waar ik rekening mee moet houden.

Bekende kleding/schoenen merken en parfum en dergelijke blijf ik zo en zo al ver vandaan bij dat soort partijen, dat is vragen om problemen.

Maar b.v. schoonmaakproducten/wasmiddelen en vele andere producten zijn wel interessant maar vraag me nu af hoe ik daarvan dus achterhaal wat daarbij de risico's zijn en hoe je achter komt of echt of namaak is en waar wel of niet verkocht wordt. kan moeilijk voor elk product merkhouders aanschrijven.

Link naar reactie
  • 0

Het vraagstuk echt/namaak is verwant, maar de overlapping is slechts gedeeltelijk.

 

Er is een beruchte zaak van Nike (Converse Allstars) met zijn Nederlandse groothandel tegen Makro + Schoenenreus + V&D over de handel in partijen (die dan als aanbieding in de detailhandel eindigen)  waarbij Nike de grote retailers verweet namaak te verkopen, maar die konden op hun beurt bewijzen dat het namaak was die door de brand protection experts van Nike zelf op de markt gebracht was om te testen waar dat terecht zou komen.

 

Het vraagstuk van namaak is sowieso een lastige omdat zulke grote marken soms verschillende kwaliteitsniveaus laten maken voor verschillende markten. Zelfs voor verschillende distributiekanalen. Veel luxemerken hebben bijvoorbeeld eigen outletwinkels in de VS en Europa, waarvoor ze  mindere kwaliteit laten maken (dat heeft Made4outlet of MFO). Dat zijn soms dezelfde merken die vanwege selectieve distributie anderen ontzeggen dat ze hun merk via marktplaatsen mogen verkopen, omdat het het kwaliteitsimago ondergraaft.

 

Nike gebruikt dat argument van selectieve distributie ook al. Gekkenhuis!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.