• 0

Welke kosten van een thuiswerkplek zijn aftrekbaar?

Ik werk als zzp’er in de IT erg veel vanuit huis. Nu heb ik al veel gelezen over wat wel/niet aftrekbaar is en blijkt er ook een rekenhulp van de belastingdienst te zijn om uit te rekenen of je thuiswerkplek aftrekbaar is. Daar komt in mijn situatie gewoon een nee uit omdat ik een huurwoning heb zonder zelfstandige werkruimte.

 

Toch lees ik op internet dat er weer uitzonderingen zijn voor oa bureaustoel, energie, telefonie onder voorwaarden etc. De belastingdienst lijkt een ergonomische werkplek belangrijk te vinden. Nu wil ik eigenlijk ook een goed bureau aanschaffen, waar ik fatsoenlijk op kan werken. Ik kom er niet uit of dat nou wel/niet aftrekbaar zou zijn. Naar verwachting niet, wat wel raar is aangezien ik het zonder onderneming nooit zou kopen,  maar zeker weten doe ik het niet.

Zijn de kosten van een bureau onder deze omstandigheden aftrekbaar of niet?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
22 uur geleden, Bernardmoes zei:

De belastingdienst lijkt een ergonomische werkplek belangrijk te vinden.

Het is de Arbodienst die dat belangrijk vindt ... maar dan in hoofdzaak voor werknemers.

De Belastingsdienst ziet echter een verschil tussen een opklaptafeltje en een goed fatsoenlijk bureau, als het gaat om de werkplek in huis.

 

De wet kent vele rare regels.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat de kosten van een bureau (hoe ergonomisch ook) niet af te trekken zijn bij een kantoor in huis.

 

Via de rekenhulp van de belastingdienst (https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/) lees ik bij een niet zelfstandige werkruimte in de woning:

"U kunt de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken. Tot deze kosten horen: energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp)."

 

 

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Cosara zei:

Het is de Arbodienst die dat belangrijk vindt ... maar dan in hoofdzaak voor werknemers.

De Belastingsdienst ziet echter een verschil tussen een opklaptafeltje en een goed fatsoenlijk bureau, als het gaat om de werkplek in huis.

 

De wet kent vele rare regels.

 

 

Oke, maar volgens jou zou een bureau dus wel aftrekbaar zijn wanneer je deze nodig hebt voor het werk en ook alleen daarvoor gebruikt?

 

20 uur geleden, Ondernemeneer zei:

Jazeker, Eigenlijk al je middelen die je puur voor werk gebruikt. De bedrijfsruimte is inderdaad lastiger, omdat je er ook woont/leeft.

 

19 uur geleden, Frank v C zei:

Ik dacht dat de kosten van een bureau (hoe ergonomisch ook) niet af te trekken zijn bij een kantoor in huis.

 

Via de rekenhulp van de belastingdienst (https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/) lees ik bij een niet zelfstandige werkruimte in de woning:

"U kunt de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken. Tot deze kosten horen: energiekosten, behang- en schilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp)."

 

 

En de tegenspraak maakt het dus lastig. Op de website van de rekenhulp van de belastingdienst staat het inderdaad heel simpel en is het antwoord gewoon nee. Op andere websites moet ik dan de nuances lezen. De belastingdienst zou daar dan toch ook iets over moeten hebben opgeschreven? Zie hieronder bijvoorbeeld 3 websites die aangeven dat een bureaustoel een uitzondering is:

 

https://www.ondernemeneninternet.nl/fiscaal-voordeel-thuiswerken-vaak-vergeten/

https://www.offective.nl/boekhouden/kosten-thuiswerkplek-aftrekken/

https://www.voordewereldvanmorgen.nl/duurzame-blogs/thuiswerken-deze-kosten-mag-je-aftrekken

 

Eigenlijk zou ik dat willen lezen op de website van de belastingdienst. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Bernardmoes zei:

Oke, maar volgens jou zou een bureau dus wel aftrekbaar zijn wanneer je deze nodig hebt voor het werk en ook alleen daarvoor gebruikt?

Nee, aftrekbaar zijn bedrijfsmiddelen die niet tot de vaste inrichting van de werkkamer behoren.

Dat opklaptafeltje als onderdeel van je mobiele werkplek is nog wel aannemelijk te maken, en die bureaulamp ook wel ... 

Gek genoeg, je desktopcomputer plus drie 27-inch beeldschermen weer wel ... 

 

zie ook: EVALUATIE VAN DE FISCALE BEHANDELING VAN DE WERKRUIMTE.

 

Met ingang van 1 januari 2005 is de fiscale behandeling van de werkruimte gewijzigd.1 Oogmerk bij die wijziging was te komen tot een behandeling van werkruimtes die aansluit bij de systematiek van de Wet inkomstenbelasting 2001 en andere fiscale wetgeving. Tevens is beoogd een zoveel mogelijk gelijke behandeling van werkruimtes te bereiken voor ondernemers, resultaatgenieters, directeur-grootaandeelhouders en werknemers in loondienst. De reden voor deze wijziging was dat de oude regeling – die eigenlijk niet echt een regeling was, maar een lappendeken van verschillende bepalingen met deels niet overeenstemmende criteria – in de praktijk op onderdelen onduidelijk was, en daardoor kritiek ontmoette.

 

Eén van de wijzigingen is de invoering van het zelfstandigheidscriterium. Door dit criterium wordt een slaapkamer of zolderkamer in de woning niet meer aangemerkt als fiscaal kwalificerende werkruimte. Voor deze ruimtes bestaat niet langer kostenaftrek. Bij enkele Tweede Kamerleden bestond de vrees dat dit vooral negatief zou uitpakken voor freelancers en startende ondernemers, omdat deze groepen vaak werken in of vanuit een onzelfstandige werkruimte in de eigen woning. Bij deze evaluatie ligt de nadruk op de gevolgen voor deze groepen.

 

Voor vele ZZP’ers een draak van een wet.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
2 uur geleden, Bernardmoes zei:

De belastingdienst zou daar dan toch ook iets over moeten hebben opgeschreven? Zie hieronder bijvoorbeeld 3 websites die aangeven dat een bureaustoel een uitzondering is:

 

https://www.ondernemeneninternet.nl/fiscaal-voordeel-thuiswerken-vaak-vergeten/

https://www.offective.nl/boekhouden/kosten-thuiswerkplek-aftrekken/

https://www.voordewereldvanmorgen.nl/duurzame-blogs/thuiswerken-deze-kosten-mag-je-aftrekken

 

Zou zeggen, vraag de twee sites die dat beweren eens waar ze dat op baseren...

De middelste site stelt overigens enkel dat je met een goede bureaustoel bespaart op je gezondheidskosten, niet dat je bespaart doordat je iets zou mogen aftrekken.

 

 

Een nuance die er wel is, is dat als een bepaalde post een eigen lid onder hetzelfde artikel heeft, die voorrang heeft.

Heb je bijvoorbeeld een computer, dan wordt deze niet tot de inventaris gerekend, en mag je die wel aftrekken als je deze zakelijk kan etiketteren, omdat computers apart in het artikel genoemd worden:

 

Quote

3.Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met tot het privé-vermogen van de belastingplichtige behorende of door hem in privé gehuurde muziekinstrumenten, geluidsapparatuur, gereedschappen, computers en andere dergelijke apparatuur, alsmede beeldapparatuur

 

Helaas valt een bureaustoel niet als "gereedschap" te zien, aldus het gerechtshof Amsterdam:

 

Quote

2. Naar het spraakgebruik beoordeeld behoren een bureau, een bureaustoel en een bureaulamp tot het meubilair en de inrichting van een kantoorruimte en kunnen zij niet als gereedschappen worden aangemerkt. Belanghebbende heeft derhalve geen recht op aftrek van de kosten van afschrijving van deze zaken.

 

(ECLI:NL:GHAMS:1993:BI9899 niet op rechtspraak.nl gepubliceerd, wel op Kluwer)

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
Op 3-10-2020 om 11:43, Felix Huijs zei:

Als ik naast mijn werkruimte thuis op een ander particulier adres een werkruimte mag gebruiken, mag ik dan wel de inrichtingskosten voor die werkruimte als kosten aftrekken?

 

Dit zegt de wet:

 

Quote

Artikel 3.16. Van aftrek uitgesloten kosten ten behoeve van de belastingplichtige

 

1. Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met een werkruimte, de inrichting daaronder begrepen, ten behoeve van de belastingplichtige zelf in zijn niet tot zijn ondernemingsvermogen behorende woning [...]

 

12. Voor de toepassing van dit artikel wordt onder woning mede verstaan: een duurzaam aan een plaats gebonden schip of woonwagen als bedoeld in artikel 1, onder l, van de Wet op de huurtoeslag, alsmede de aanhorigheden van een schip of woonwagen.
 

13. Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met een tot het ondernemingsvermogen van de belastingplichtige behorend huurrecht of soortgelijk recht met betrekking tot een woning, kosten en lasten van de inrichting daaronder begrepen, ten behoeve van de belastingplichtige zelf, met uitzondering van kosten en lasten die verband houden met een werkruimte, de inrichting daaronder begrepen, die een naar verkeersopvatting zelfstandig gedeelte van de woning vormt en ter zake waarvan de belastingplichtige voldoet aan de voorwaarden, bedoeld in het eerste lid, onderdelen a en b.

 

De ten behoeve van de onderneming gemaakte kosten zijn altijd aftrekbaar tenzij... en dan is artikel 3.16 een van de artikelen die dat verder invult.

 

Dus is een heel summier antwoord op jouw vraag: ja.

Struikelblokken zijn mogelijk: hoe bewijs je dat je die werkplek mocht gebruiken? Als dat gebruik gratis is, dan telt dat mogelijk als een schenking waar iemand belasting over moet betalen.

Kun je wat meer vertellen over de situatie?

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.