• 0

Welke kosten van een thuiswerkplek zijn aftrekbaar?

Ik werk als zzp’er in de IT erg veel vanuit huis. Nu heb ik al veel gelezen over wat wel/niet aftrekbaar is en blijkt er ook een rekenhulp van de belastingdienst te zijn om uit te rekenen of je thuiswerkplek aftrekbaar is. Daar komt in mijn situatie gewoon een nee uit omdat ik een huurwoning heb zonder zelfstandige werkruimte.

 

Toch lees ik op internet dat er weer uitzonderingen zijn voor oa bureaustoel, energie, telefonie onder voorwaarden etc. De belastingdienst lijkt een ergonomische werkplek belangrijk te vinden. Nu wil ik eigenlijk ook een goed bureau aanschaffen, waar ik fatsoenlijk op kan werken. Ik kom er niet uit of dat nou wel/niet aftrekbaar zou zijn. Naar verwachting niet, wat wel raar is aangezien ik het zonder onderneming nooit zou kopen,  maar zeker weten doe ik het niet.

Zijn de kosten van een bureau onder deze omstandigheden aftrekbaar of niet?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
22 uur geleden, Bernardmoes zei:

De belastingdienst lijkt een ergonomische werkplek belangrijk te vinden.

Het is de Arbodienst die dat belangrijk vindt ... maar dan in hoofdzaak voor werknemers.

De Belastingsdienst ziet echter een verschil tussen een opklaptafeltje en een goed fatsoenlijk bureau, als het gaat om de werkplek in huis.

 

De wet kent vele rare regels.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat de kosten van een bureau (hoe ergonomisch ook) niet af te trekken zijn bij een kantoor in huis.

 

Via de rekenhulp van de belastingdienst (https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/) lees ik bij een niet zelfstandige werkruimte in de woning: