• 0

Slechts 2 kostenposten

Hallo Allemaal,

 

Ik moet, over mijn eerste kwartaal, mijn "omzetbelasting" invullen en heb slechts 2 kostenposten.

Namelijk een rekening vanuit Turkije voor een sample van een product en ook een rekening vanuit Spanje voor mijn website waarbij de BTW is verlegd.

 

De rekening vanuit Turkije is een proforma invoice, waarbij het BTW-bedrag niet vermeld staat, slechts een totaalbedrag.

image.thumb.png.10981709045064ea6ab4af9b71aaf838.png

 

En de rekening vanuit Spanje is wel gewoon een normale rekening.

image.thumb.png.3088242c188789c9053da7fc65d01a83.png

 

Ik heb het zo ingevuld klopt dit ?:

image.thumb.png.9378381038a5ca9fd7c54e1a74088eb3.png

image.thumb.png.8c5c9ea3e342197914533b8b355ecab4.png

image.thumb.png.2733369a64c5d632f23d8f8b141205cd.png

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Bij 5b had je nog niets staan maar je moet 4a en 4b daar dus ook bij optellen.

 

Ik zie op je buiten EU proforma wel een btw nummer staan maar bij de binnen EU zie ik hem niet. Ik neem aan dat die er wel op staat (is verplicht).

 

Zijn de goederen uit Turkije overigens aangegeven bij de douane (en btw en invoerrechten) of is er sprake van een vergunning artikel 23? Als er geen vergunning artikel 23 is mag je volgens mij niet 4a gebruiken. Zie ook toelichting btw aangifte.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 minuten geleden, handdoekje zei:

De goederen zijn niet via de douane bij ons gekomen.

Hoe zijn ze dan bij jullie gekomen? Normaal zou de transporteur de invoerrechten en btw betalen. Daar zou je dan nog een rekening van (kunnen) krijgen.

 

Bij goederen dien je voor 4a een artikel 23 vergunning te hebben. Voor diensten niet. Die kun je (van buiten EU) wel altijd opgeven via 4a. Overigens staat dit ook duidelijk in de toelichting uitgelegd. Heb je die al gelezen?

 

Als je dus geen art 23 hebt dan behoort de invoerrechten en btw betaald te worden bij de douane of transporteur. Als dat Nederlandse btw is dan kun je die direct bij 5b optellen. Als het buitenlandse btw is (bijvoorbeeld omdat het al in Griekenland bij grondtransport de EU binnenkomt) dan dien je de btw in Griekenland terug te vragen. Maar daar zijn grensbedragen e.d. voor.

 

Dus vraag even aan de transporteur hoe het zit.

 

In ieder geval mag je dus voor goeden zonder vergunning artikel 23 geen 4a invullen.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Rik · zei:

Hoe zijn ze dan bij jullie gekomen? Normaal zou de transporteur de invoerrechten en btw betalen. Daar zou je dan nog een rekening van (kunnen) krijgen.

 

Bij goederen dien je voor 4a een artikel 23 vergunning te hebben. Voor diensten niet. Die kun je (van buiten EU) wel altijd opgeven via 4a. Overigens staat dit ook duidelijk in de toelichting uitgelegd. Heb je die al gelezen?

 

Als je dus geen art 23 hebt dan behoort de invoerrechten en btw betaald te worden bij de douane of transporteur. Als dat Nederlandse btw is dan kun je die direct bij 5b optellen. Als het buitenlandse btw is (bijvoorbeeld omdat het al in Griekenland bij grondtransport de EU binnenkomt) dan dien je de btw in Griekenland terug te vragen. Maar daar zijn grensbedragen e.d. voor.

 

Dus vraag even aan de transporteur hoe het zit.

 

In ieder geval mag je dus voor goeden zonder vergunning artikel 23 geen 4a invullen.

 

 

 

Ik heb een sample laten maken en daarvoor betaald. De leverancier heeft die sample via UPS naar ons gestuurd.

Op de invoice staat "no commercial value - only for sample". 

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, handdoekje zei:

Ik heb een sample laten maken en daarvoor betaald. De leverancier heeft die sample via UPS naar ons gestuurd.

Op de invoice staat "no commercial value - only for sample". 

Op de proforma zie ik €200 staan. Niet echt "no commercial value". Maar goed. De sample mag in ieder geval dus ook niet commercieel verkocht worden.

 

Het gaat dus om samples uit "derden landen" en daar geldt een vrijstelling van invoerrechten en btw voor. Ik neem aan dat je wel een code C30 kunt vinden op de invoerpapieren (ter indicatie van die vrijstelling)? Dan kun je dus dat bedrag van buiten de EU helemaal buiten je btw aangifte houden (ook niet invullen bij 5b dus).

 

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/importeren/samples-importeren/

 

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, Rik · zei:

Op de proforma zie ik €200 staan. Niet echt "no commercial value". Maar goed. De sample mag in ieder geval dus ook niet commercieel verkocht worden.

 

Het gaat dus om samples uit "derden landen" en daar geldt een vrijstelling van invoerrechten en btw voor. Ik neem aan dat je wel een code C30 kunt vinden op de invoerpapieren (ter indicatie van die vrijstelling)? Dan kun je dus dat bedrag van buiten de EU helemaal buiten je btw aangifte houden (ook niet invullen bij 5b dus).

 

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/importeren/samples-importeren/

 

Oke duidelijk. Het maakt verder ook niet uit dat ik met mijn zakelijke rekening heb betaald?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou verwachten dat het met een soort code op de bon van UPS zou staan. Maar ik weet dat ook niet zeker.

 

Ik weet ook niet of je uiteindelijk die aangifte papieren zelf moet hebben.

 

(Je kunt misschien wel zien of UPS inklaringskosten €13 heeft berekend?)

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, handdoekje zei:

Maar 5b moet ik toch gewoon leeg laten omdat ik nog geen BTW heb betaald?

Die BTW vanuit Spanje is immers naar ons verlegd.

 

Nee. Als je dat doet moet je n.l. de btw in 4b wel betalen (zul je zien). Je mag dus de btw bij 4b ook gewoon bij 5b optellen zodat je uiteindelijk niets hoeft te betalen.

 

4b wordt n.l. bij te betalen btw opgeteld. De btw is naar jou verlegd zodat 4b ervoor zorgt dat je die dus af moet dragen. Maar omdat je hem dus bij 4b 'betaald' mag je hem bij 5b ook weer optellen zodat je uiteindelijk dus weer niets hoeft te betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, als je geen omzet en andere kosten hebt dan is dit correct.

 

Heb je verder helemaal geen kosten in de onderneming?

 

Ps. Normaal mag je die €27,93 bij 4b naar beneden afronden (dus €27) en de 27,93 bij 5b naar boven (dus €28). Afronden mag altijd in eigen voordeel maar hoeft niet. Bij meerdere andere bedragen zou ik dat wel altijd doen. Met nu alleen 1 kostenpost misschien niet.

 

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, Rik · zei:

Ja, als je geen omzet en andere kosten hebt dan is dit correct.

 

Heb je verder helemaal geen kosten in de onderneming?

 

Ps. Normaal mag je die €27,93 bij 4b naar beneden afronden (dus €27) en de 27,93 bij 5b naar boven (dus €28). Afronden mag altijd in eigen voordeel maar hoeft niet. Bij meerdere andere bedragen zou ik dat wel altijd doen. Met nu alleen 1 kostenpost misschien niet.

 

Bedankt voor de info, dan ga ik het zo versturen.

 

Nee heb nog geen kosten (behalve die 2 rekeningen) en ook geen omzet. Dat komt in het 2de kwartaal (nu) en ik ga ook naar een boekhouder haha want dit is niks voor mij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.