• 0

Eerste aangifte VPB van BV

(aangepast)

Ik heb een BV opgericht met verlengd eerste boekjaar, waarvoor ik zelf de administratie heb gedaan.

De eerste aangifte VPB heb ik in concept afgerond maar voor de zekerheid check ik nog twee punten:

- Onder Belastingplichtige - Winst-en-verliesrekening: Klopt het dat ik hier de VPB niet meeneem, zoals in de commerciële W&V wel gebeurt? 

- Onder Belastingplichtige - Balans - Begin boekjaar: Moet ik de notariskosten ook meenemen in de openingsbalans? De kosten zijn direct privé gepind bij de notaris en in RC geboekt. Daarnaast ook de €50 inschrijvingskosten voor de KvK (na twee weken betaald, wel als oprichtingskosten in W&V)? Indien ik deze kosten moet meenemen in de openingsbalans maar niet wil activeren, wat wordt dan de tegenpost? 

 

Alvast bedankt!

aangepast door Ondernemersvraag
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

De VPB neem je als  kortlopende schuld op je W&V rekening op. De  Notariskosten e.d.neem je op onder het kopje oprichtings kosten. Hiervoor heb ik van uit prive een factuur naar de BV gestuurd met de spceificaties als op de originele facturen en incl  BTW  en de BTW met de Belastingdienst verrekend.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, wpronk zei:

Hiervoor heb ik van uit prive een factuur naar de BV gestuurd met de spceificaties als op de originele facturen en incl  BTW

Vanuit privé een factuur met btw?? Niet helemaal zoals het hoort (en ook niet mogelijk). Je kunt waarschijnlijk gewoon de originele factuur met notitie aangehecht in je administratie doen (en voor btw opgeven). Maar een factuur vanuit privé met btw heeft (als factuur) geen waarde (mag niet eens). Wellicht, als je de originele factuur aangehecht hebt, kan die wel als desbetreffende notitie gelden voor de aangifte maar noem het geen factuur.

 

Ps. Vaak staat de factuur van de notaris voor oprichting zelfs al op naam van de nieuwe bv dus is het alleen een privé verrekening (rc) die je doet. Staat de factuur niet op naam dan doe je er dus een notitie bij en stop je hem direct in je administratie.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, wpronk zei:

De VPB neem je als  kortlopende schuld op je W&V rekening op. De  Notariskosten e.d.neem je op onder het kopje oprichtings kosten. Hiervoor heb ik van uit prive een factuur naar de BV gestuurd met de spceificaties als op de originele facturen en incl  BTW  en de BTW met de Belastingdienst verrekend.

Bedankt voor je reactie, helaas kom ik er nog niet mee uit.

Kortlopende schulden is een balanspost, geen W&V. Commercieel W&V heb ik uiteraard een post Vennootschapsbelasting, maar indien ik die als overige kosten meeneem in de aangifte klopt de vermogensvergelijking niet, waardoor ik verwacht dat het niet hoeft te worden meegenomen. Wellicht goed om te vermelden: ik gebruik de aangiftesoftware van de Belastingdienst zelf.

 

De notariskosten zijn inderdaad als oprichtingskosten meegenomen in de W&V, maar moet ik deze ook opnemen in de beginbalans? Hoe zou mijn beginbalans er dan uit komen te zien met zeg €10 Aandelenkapitaal, nog niet volgestort (dus kortlopende vordering) en €450 Oprichtingskosten? 

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Ondernemersvraag zei:

De notariskosten zijn inderdaad als oprichtingskosten meegenomen in de W&V, maar moet ik deze ook opnemen in de beginbalans?

Oprichtingskosten zou je op de balans kunnen zetten en kunnen activeren (en afschrijven). Echter, als het gaat om notaris kosten en kvk, dan mag je deze ook direct als kosten meenemen in de W&V. Ze komen dan uiteraard niet op de balans te staan (behalve op de eindbalans dan als onderdeel van het resultaat).

 

Dus de beginbalans bevat eigenlijk alleen Geplaatst aandelenkapitaal €10 en Te ontvangen bedragen €10. De oprichtingskosten staan niet in je beginbalans want zijn onderdeel van W&V van het lopende jaar.

Link naar reactie
  • 0
Op 14-4-2020 om 14:39, Rik · zei:

Oprichtingskosten zou je op de balans kunnen zetten en kunnen activeren (en afschrijven). Echter, als het gaat om notaris kosten en kvk, dan mag je deze ook direct als kosten meenemen in de W&V. Ze komen dan uiteraard niet op de balans te staan (behalve op de eindbalans dan als onderdeel van het resultaat).

 

Dus de beginbalans bevat eigenlijk alleen Geplaatst aandelenkapitaal €10 en Te ontvangen bedragen €10. De oprichtingskosten staan niet in je beginbalans want zijn onderdeel van W&V van het lopende jaar.

Duidelijk, bedankt!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.