• 0

Overgang van onderneming?

De situatie is als volgt. Mijn huidige werkgever zal eind 2020 stoppen met zijn bedrijf (grafische industrie). Ik wil (en krijg van hem de kans om) een nieuw bedrijf te starten (nieuwe naam) en dan het personeel en een gedeelte van de machines over te nemen. Zal wel naar ander pand verhuizen.  Kan iemand mij vertellen of deze constructie altijd onder de noemer 'Overgang van onderneming'  valt, of is er een manier om dit op een legale manier te omzeilen en echt een compleet nieuwe start te maken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben op een dergelijke wijze in de jaren 90 ook ooit voor mezelf begonnen. Heb destijds inventaris, werk en mensen overgenomen en een contract gemaakt waarbij de verkoper mijn klant werd. Hiermee had ik de garantie dat zijn bestaande klanten niet direct op de loop gingen en gegarandeerd was van een redelijke zekere omzet. Bijkomend voordeel was dat ik niet naar de bank hoefde omdat ik de verkoper betaalde uit de omzet die ik maakte. Daarnaast nieuwe klanten gevonden en zo er een mooie tent van gebouwd. 

Link naar reactie
  • 0

Welkom op het ondernemersforum Higherlevel.

 

34 minuten geleden, samazer zei:

Kan iemand mij vertellen of deze constructie altijd onder de noemer 'Overgang van onderneming'  valt, of is er een manier om dit op een legale manier te omzeilen en echt een compleet nieuwe start te maken?

Het is misschien handig als je ook uitlegt wie de term "overgang van onderneming" hanteert en waarom je dit zou willen omzeilen.

 

Ik neem dus aan dat het geen bv is en/of je geen aandelen overneemt. Maar dat je met een activa/passiva transactie bepaalde delen overneemt. Als je wel aandelen overneemt blijft de onderneming gewoon bestaan.

 

Ik neem ook aan dat de huur van het oude pand ook gewoon afloopt en opgezegd is (en opgezegd kan worden).

 

Waarom zou dit niet een compleet nieuwe start zijn?

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Rik · zei:

Waarom zou dit niet een compleet nieuwe start zijn?

 

Omdat als er activiteiten, klanten en machines worden overgenomen van een bedrijf er een speciale wettelijke regeling is die de rechten van het bestaande personeel moet beschermen tegen  cherry picking en discriminatie (goedkope jonge werknemers mee en de oude dure krachten niet bijvoorbeeld) die strijdig is met wetgeving en het algemene belang 

 

Die wettelijke regeling heet "overgang van onderneming" , zie art 7:662 e.v.  van het Burgerlijk wetboek 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Personeel wordt al overgenomen (wat al de nodige complexiteit met zich meebrengt).

 

Dus wat is dan het nadeel van "overgang van onderneming" dat TS dit wil omzeilen?

 

https://www.verkoop-bedrijf.nl/juridische-aspecten-activa-passiva-transactie-versus-aandelentransactie/

 

Of wil TS het personeel niet overnemen maar opnieuw in dienst nemen (wat inderdaad niet mag)?

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Het begint met de vraag  wat handiger is: het bedrijf grotendeels overnemen of zelf een geheel nieuw bedrijf starten? Is het een goed bedrijf waaruit geen personeel hoeft af te vloeien, gaat het om een activa/passiva-transactie (dus niet om overname van de aandelen in een BV) en werk je er al 3 jaar of langer? Vraag de fiscaal adviseur van de huidige exploitant dan naar de mogelijkheid en voor-/nadelen van "doorschuiving" van de onderneming. De huidige eigenaar hoeft dan fiscaal i.i.g. niet af te rekenen en zal dan dus genoegen nemen met een lagere overdrachtsprijs en dat is voor jou weer fijn. Huur i.i.g. een onafhankelijke en terzake kundige fiscalist in om voorstellen van de verkoper en diens eventuele adviseurs op hun waarde te kunnen beoordelen en om je te helpen bij de onderhandelingen en het finale contract. Veel succes!

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.