• 0

Startende ondernemer in dienstverlening met een vraag m.b.t. belasting

Goedenavond mijn naam is Robi en ik ben afstudeerstudent ondernemerschap & Retailmanagement.

 

Ik heb de afgelopen maanden een onderzoek gedaan naar mijn bedrijfsidee, dit idee heeft betrekking op esports. Dit soort esports evenementen wil ik op lokaal niveau gaan organiseren voor sportverenigingen, bedrijven en consumenten. Door de corona crisis kan ik sowieso nog niet beginnen met het uitvoeren van mijn idee. 

 

Maar het mooie van esports is dat dit ook online plaatsvindt dus mensen hoeven niet fysiek met elkaar in aanraking te komen om deel te nemen aan een esports evenementen (toernooien of competities).

Nu heb ik het idee om online esports toernooien te organiseren voor sportverenigingen aangezien zij op dit moment geen inkomstenbron hebben. Het plan is om 5 euro per deelnemer aan het toernooi te vragen hiervan gaat 4 euro naar de sportvereniging en 1 euro naar mij. Die 1 euro gebruik ik om de prijzenpot te bekostigen. Oftewel ik zal hier geen winst op maken dit doe ik puur om deze verenigingen te helpen en naam te maken met mijn bedrijf, zodat ik in de toekomst al een bereik heb.

 

Nu heb ik twee vragen.

 

1.Deelnemers aan esport evenementen moet ik btw berekenen over het entreegeld, is dit 21% of 9% ik las namelijk dat voor sportevenementen dit 9% is en in Nederland valt esports ook onder sport.

2.Hoe zit het met de inkomstenbelasting, ik genereer namelijk inkomsten maar deze 'schenk' ik uiteindelijk weer grotendeels aan de desbetreffende sportvereniging. Hoe zit dit fiscaal in elkaar? Ik kom er namelijk niet uit.

 

Ik ga mij volgende week inschrijven bij de KvK, dus het is handig om dit van te voren weten.

 

Ik ben benieuwd of jullie mij hiermee kunnen helpen!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou op zoek gaan naar organisaties die al eerder met een dergelijk bijltje hebben gehakt.

 

Ik deel je conclusie dat als jij 5 euro entree vraagt, en je schenkt daar 4 euro van aan een vereniging, je over 5 euro IB betaalt.

 

Er is een optie dat je de 4 euro namens de vereniging int, maar formeel is het de esporter die een gift van 4 euro aan de vereniging doet. Hoe je dat precies kunt inkleden, weet ik echter niet. De voorwaarde voor deelname lijkt te zijn dat er 5 euro wordt betaald, niet dat er 1 euro wordt betaald + een vrijwillige gift van 4 euro.

 

Wat is het verschil tussen een kleine en een grote bump?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Branko Collin zei:

Ik zou op zoek gaan naar organisaties die al eerder met een dergelijk bijltje hebben gehakt.

 

Ik deel je conclusie dat als jij 5 euro entree vraagt, en je schenkt daar 4 euro van aan een vereniging, je over 5 euro IB betaalt.

 

Er is een optie dat je de 4 euro namens de vereniging int, maar formeel is het de esporter die een gift van 4 euro aan de vereniging doet. Hoe je dat precies kunt inkleden, weet ik echter niet. De voorwaarde voor deelname lijkt te zijn dat er 5 euro wordt betaald, niet dat er 1 euro wordt betaald + een vrijwillige gift van 4 euro.

 

Wat is het verschil tussen een kleine en een grote bump?

 

Dank voor de reactie! Het is dan misschien voordeliger voor mij om de vereniging het entreegeld te laten innen, en dat ik dan een factuur na het toernooi stuur met 1 euro x aantal deelnemers toch?

 

Haha dat verschil ben ik zelf nog ook aan het zoeken..
 

Link naar reactie
  • 0
Op 17-4-2020 om 17:16, Robiii zei:

Dank voor de reactie! Het is dan misschien voordeliger voor mij om de vereniging het entreegeld te laten innen, en dat ik dan een factuur na het toernooi stuur met 1 euro x aantal deelnemers toch?

 

Dat denk ik wel maar ik zou het nog iets anders formuleren. Jij biedt je diensten aan voor 1 euro per deelnemer.

Laat aan de vereniging over hoeveel ze vragen en of ze ook niet-leden toelaten op zo'n middag. Als zij een goede sponsor voor wat prijzen weten te vinden kunnen misschien wel 10 euro vragen. En een kleine vereniging met weinig vaste lasten wil het misschien wel voor 3 euro organiseren.

De meeste verenigingen zijn gewend om met vrijwilligers leuke extra's te organiseren om geld op te halen voor de vereniging. Beperk jou diensten (en invloed) op het geheel tot waar jij goed in bent. Als je 5 euro vraagt voor het geheel verwachten ze mogelijk ook dat jij de hele organisatie op je neemt en dan ben je voor je 1 euro marge veel meer tijd kwijt.

 

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, Roel J zei:

 

Dat denk ik wel maar ik zou het nog iets anders formuleren. Jij biedt je diensten aan voor 1 euro per deelnemer.

Laat aan de vereniging over hoeveel ze vragen en of ze ook niet-leden toelaten op zo'n middag. Als zij een goede sponsor voor wat prijzen weten te vinden kunnen misschien wel 10 euro vragen. En een kleine vereniging met weinig vaste lasten wil het misschien wel voor 3 euro organiseren.

De meeste verenigingen zijn gewend om met vrijwilligers leuke extra's te organiseren om geld op te halen voor de vereniging. Beperk jou diensten (en invloed) op het geheel tot waar jij goed in bent. Als je 5 euro vraagt voor het geheel verwachten ze mogelijk ook dat jij de hele organisatie op je neemt en dan ben je voor je 1 euro marge veel meer tijd kwijt.

 

 

Ik begrijp wat je bedoelt voor 1 euro per deelnemer ben ik dan wel veel tijd kwijt. Maar het tijd in een online toernooi opzetten zal niet veel zijn ik 3-4 uur in totaal. Daarnaast zie ik dit ook als marketingkosten om mijn bereik en naamsbekendheid te vergroten. 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Fhellin zei:

Jij zou niet tussen de vereniging en deelnemer moeten gaan zitten denk ik. Je organiseert het voor vereniging als opdracht en die betaalt jou. Je bent onderaannemer. Of je organiseert het voor de deelnemer waarbij de deelnemer met vereniging contract sluit. 
 

jij bent niet de club zelf. Kan wel maar bepaal je rol goed. Intermediair, bemiddelaar, organisator. Wat wil je zijn? De risico’s zijn groter als je ertussen gaat zitten. Wat als er iemand schade lijdt? 
 

je kan site maken en ze laten betalen maar wie geeft de opdracht? Voor wie doe je dit? De opdrachtgever betaalt jou lijkt me beste. Die betaalt voor jouw diensten. 
 

Wat is anders de titel van de betaling aan jou? 

 

Het is de bedoeling dat dit een samenwerking is met de voetbalvereniging.

Ik organiseer het toernooi zet dus alles op dat het toernooi kan plaats vinden ect, zij innen het geld ect.

 

Dus als ik nou dit voor hun doe als het ware 'sponsor' dan ligt de verantwoordelijkheid alsnog bij hun toch?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.