• 0

Vrijgestelde uren ZZP / WW en verrekening van inkomsten en / of uren?

Hai,

 

Ik ben nieuw op dit forum dus hoop dat ik dit op de juiste manier aanpak en verwoord.

 

Mijn case: 

 

Ik ben recent ontslagen, na een dienstverband van 17 jaar,  als directeur van een wereldwijde organisatie.  Ik ben vrijgesteld van werk en zal per 1 juli 2020 uit dienst treden. Met de huidige (Corona) crisis is de kans reëel dat ik een WW uitkering moet aanvragen per 1 juli. Naast mijn werk in loondienst (40 uur per week) heb ik sinds ca 1.5 jaar mijn eigen bedrijf (business en life coaching, 1 op 1 coaching en teamtrainingen). Dit doe ik gemiddeld 10 à 15 uur per week. Ik hou hier geen uren registratie van bij daar ik niet in aanmerking komt voor SA of ZA bij de Belastingdienst (en dat is voor mij verder prima).

Maar grofweg komt het erop neer dat ik indirecte uren maak (acquisitie, voorbereiding, uitwerking, financiele administratie, reistijd) en directe uren. 

De verdeling is ongeveer 50/50.

 

Mijn inkomsten uit loondienst bedragen E 200.000 op jaarbasis (inclusief bonus). 

Mijn inkomsten binnen het eigen bedrijf bedragen bijvoorbeeld de ene maand E 5.000, dan 2 maanden niets, dan E 8.000, dan E 1.000.

Omgerekend naar een uurtarief betekent dit een uurtarief tussen de E 150 en E 400 per uur. Maar goed, ik breng geen uren bij mijn opdrachtgevers in rekening. Ik neem het aan als project voor een vast bedrag.

 

Vraag 1: 

Klopt het dat het gemiddelde aantal uren (10 à 15) dat ik als zelfstandige werkte in de 26 weken voor aanvraag WW worden vrijgesteld? 

Zo ja, dan worden dus ook de indirecte uren vrijgesteld?

 

Vraag 2:

Ik factureer wisselend en voor grote bedragen (zie hierboven). Ik kan aantonen dat dit altijd zo is geweest tijdens mijn zelfstandig ondernemerschap.

Heeft de maand waarin ik bijv. E 5.000 factureer, verdiend binnen de 10 à 15 vrijgestelde uren (!) gevolgen voor de hoogte van mijn WW uitkering? 

 

Deze vragen zijn belangrijk daar mijn vaste lasten ook gebaseerd zijn op een inkomen van E 200.000 plus inkomsten uit eigen bedrijf.

Nu de inkomsten uit loondienst wegvallen kan ik met de WW uitkering maar een klein gedeelte van mijn vaste lasten (bijv. Hypotheek) betalen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben ontzettend dankbaar dat er een vangnet als de WW bestaat en begrijp heel goed dat veel mensen het zwaarder hebben dan ik.

 

Ik hoor graag de antwoorden op bovenstaande vragen en sta zeker op en voor overige tips en adviezen.

 

Alvast hartelijk dank!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Dan zou ik zoeken op maximumdagloon of maximummaandloon en de conclusie kan dan snel getrokken worden...

 

Ad1 klopt al is dit geen bandbreedte maar vaststelling

Ad2 elk uur boven de vastgestelde vrijstelling heeft een blijvende korting als gevolg

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Wolfje zei:

Klopt het dat het gemiddelde aantal uren (10 à 15) dat ik als zelfstandige werkte in de 26 weken voor aanvraag WW worden vrijgesteld? 

Zo ja, dan worden dus ook de indirecte uren vrijgesteld?

 

Voor zover ik weet wel. Gewoon alle uren die je werkt in je onderneming. Je moet het echter wel kunnen onderbouwen als er naar gevraagd wordt.

 

19 uur geleden, Wolfje zei:

Ik factureer wisselend en voor grote bedragen (zie hierboven). Ik kan aantonen dat dit altijd zo is geweest tijdens mijn zelfstandig ondernemerschap.

Heeft de maand waarin ik bijv. E 5.000 factureer, verdiend binnen de 10 à 15 vrijgestelde uren (!) gevolgen voor de hoogte van mijn WW uitkering? 

 

Het systeem werkt met verrekening van uren, dus niet met verrekening van inkomen. Dus als je meer inkomen genereert in dezelfde uren (en je kunt dat aannemelijk maken), dan wordt je dus niet gekort op je WW-uitkering. Het betekent echter wel dat je moet blijven solliciteren voor het volle aantal uren waarvoor je WW ontvangt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.