• 0

Vallen liquide middelen onder stakingwinst

Hallo,

 

ik heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb 9 jaar een eenmanszaak gehad en ben eind 2019 in loondienst gegaan. Mijn eenmanszaak heb ik nog maar ik denk erover om deze te beëindigen in 2020.  Mijn activa bestaat voor een klein bedrag uit inventaris en een groot bedrag aan liquide middelen (was gereserveerd als buffer voor het geval ik geen inkomsten had). Ik heb geen stille reserves, geen FOR en volgens mij is goodwill niet aan de orde. Hij geeft aan dat als ik de eenmanszaak beëindig dat ik progressief belast wordt over het gehele bedrag wat aan activa op de balans sta terwijl dit voor een groot gedeelte bestaat uit liquide middelen op mijn zakelijke spaarrekening. Ik begrijp dit niet want dit betreft spaargeld nadat ik gewoon inkomstenbelasting heb betaald over mijn winst uit onderneming. Als ik dan hierover weer progressief belast wordt dan lijkt mij dit dubbel. Daarbij komt dat al ik het zakelijke spaarsaldo overboek naar mijn privé-rekening dan staat mijn activa nagenoeg op 0 euro en dan wordt het niet betrokken in de stakingswinst. Of werkt dit niet zo? 

 

Ik hoop dat jullie een antwoord kunnen geven op mijn vraag?

 

Mvg.

 

Onno

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op het ondernemersforum Higherlevel.

 

55 minuten geleden, Onno100 zei:

Als ik dan hierover weer progressief belast wordt dan lijkt mij dit dubbel.

Dat is dus ook de reden waarom liquide middelen geen onderdeel zijn van je stakingswinst.

 

Stakingswinst is het verschil tussen de boekwaarde van uw onderneming en de werkelijke waarde op het moment van overdracht of bedrijfsbeëindiging.

 

Dus als je bijvoorbeeld die auto van de zaak verkoopt voor meer dan die in de boeken staat. Of de befrijfsnaam overdoet maar iemand die er goodwil voor betaald. Dat soort dingen.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_wijzigen_of_beeindigen/u_staakt_uw_onderneming/stakingswinst_berekenen

 

En je kunt uiteraard voor het staken gewoon het banksaldo opnemen als privé opname (als alle eventuele schulden betaald zijn).

 

55 minuten geleden, Onno100 zei:

Hij geeft aan dat als ik de eenmanszaak beëindig dat ik progressief belast wordt over het gehele bedrag wat aan activa op de balans sta terwijl dit voor een groot gedeelte bestaat uit liquide middelen op mijn zakelijke spaarrekening.

Wie is hij? Dat blijkt niet helemaal uit je verhaal.

Maar op de site van de belastingdienst zie je dus dat dat niet waar is.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Hallo Legend,

 

Bedankt voor je reactie. idd ik vergat te melden wie hij is. Hij is mijn boekouder die jaarlijks mijn jaarverslag opstelt. Ik vermoede al dat wat hij aangeeft niet klopt. Ik begrijp dat je stakingswinst moet betalen als er fiscale reserves zijn zoals vrijval van je FOR en stille reserves zoals je al aangeeft mbt de auto. In mijn geval heb ik op de activa aan inventaris  van 915 euro staan en een x bedrag aan liquide middelen. Dat ik moet betalen als de inventaris vrijvalt is mij duidelijk maar over liquide middelen op een bankrekening lijkt mij idd erg onlogisch aangezien dat een bedrag is wat overblijft na betaling inkomstenbelasting over winst uit ondernemening.

Link naar reactie
  • 0

Ook over je inventaris betaal je geen stakingswinst. Die boek je naar privé (als opname) en betaal je btw over of waardeer je af. 

 

Je boekhouder zal daarna de stakingswinst (als die er al is) berekenen. Ik hoop dus dat hij het jou een beetje ongelukkig uitgelegd heeft maar wel weet hoe het precies zit. 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een grote buffer voor stille periodes kun je overigens niet binnen je eenmanszaak opbouwen, want dat is onzakelijk en mag daarom niet op de zakelijke balans staan.

 

Buffers binnen je ondernemingsvermogen zijn er voor concrete betalingen en investeringen die je verwacht in de nabije toekomst te maken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Op zich mag je wel buffers op de balans aanhouden, als dat niet 'onzakelijk' is. Maar vervolgens mag het niet te lang en niet te veel. Het vervelende is alleen dat niet duidelijk is omschreven wat te veel en/of te lang is. Maar als ondernemer heb je hier best wel veel vrijheid in en je hoeft het alleen aannemelijk te maken. De bewijslast voor het overtollig verklaren ligt namelijk bij de fiscus.

 

Een recente zaak heeft dat overigens nog eens bevestigd, waarbij de inspecteur terecht werd gewezen en waarbij de ondernemer 400k aan liquide middelen in z'n zaak mocht houden (fiscus wilde er 50k van maken). En je mag best wat redenen aanvoeren voor het aanhouden van geld. Bijvoorbeeld voor het voldoen van lopende verplichtingen, aanhouden van reserves (maar niet de oudedagsreserve), afdekken van risico's, toekomstige investeringen, etc. Het is niet echt een exacte wetenschap, maar het geeft wat wiggle room.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.