• 0

inkomsten aangifte v.o.f. 2019

Hallo allemaal, 

 

ik ben nieuw hier en zit met een vraag. 

 

in 2019 is er een winst genoteerd 

 

ik 60% en mijn zakenpartner 40% (ook in de v.o.f. overeenkomst opgenomen)

 

nu is na aftrek van kosten het resultaat bekend van de v.o.f. dit is de winst en die is naar percentage verdeeld in een maandelijkse betaling (dus er is na het arbeidsloon geen extra geld over)

 

Nu loop ik tegen de `som` als het ware aan, het resutaat klopt tot op iedere factuur etc.

 

 

activa en passiva , ik weet wat het inhoud maar, `liquide middelen` is dat nu het totale winstbedrag (60%) van mij? 

 

wij hebben een simpele business zonder enig vorm van bedrijfsvoorraden etc. het is omzet-kosten = resultaat   60/40 

 

maar hoe `benoem` ik dit ?   begin boekjaar 0 en einde het bedrag ? of benoem ik het als `prive opname?` dat lijkt me namelijk niet.

 

ik wil het graag snappen, ipv. direct een boekhouder te zoeken

 

 

groet ~! een starter  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Liquide middelen zijn grofweg alle bezittingen van de zaak in geld. Dus contant geld, geld op de lopende rekening, geld op de zakelijk spaarrekening, etc.

 

Een vof kent verder geen arbeidsloon. Je inkomen is je aandeel in de winst. Als je vooraf bedragen hebt overgemaakt van de zaak naar jezelf, dan is dat een privé onttrekking.

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

omzet-kosten = resultaat   60/40 

Winst = resultaat, je schrijft het zelf eigenlijk al in het openingsbericht.

 

Zie en lees Handboek Ondernemen of vind een mooie basiscursus boekhouden of bedrijfsadministratie. Of besteed dit uit.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank

 

Maar dat is allemaal.niet nodig , er word direct weer gesproken over een boekhouder in handen nemen etc. Die heb ik wel, ik wil het alleen snappen.

 

Het winstresultaat alsmede de toelaatbare reserves etc zijn bekend , het gaat er alleen om hoe ik als vennoot het noteer. 

 

Als leek zou ik zeggen : totaal winst die eruit is gehaald om van te leven is de prive ontrekking , maar dat weet ik dus niet zeker. 

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Schippers zei:

totaal winst die eruit is gehaald om van te leven is de privé onttrekking

Dat dus ...

... maar dat zei prinsrachid in de allereerste reactie ook al.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Schippers zei:

totaal winst die eruit is gehaald om van te leven is de prive ontrekking , maar dat weet ik dus niet zeker.

Als je activa en passiva op de balans helemaal 0 zijn, ja, dan klopt dit.

Wanneer die niet 0 zijn, dan klopt dat dus niet.

 

Je moet niet denken dat alleen je prive onttrekkingen winst zijn. Je winst komt uit de W&V rekening.

Je kunt wel in de buurt komen van onttrekkingen = winst. Maar helemaal precies zal dat nooit kloppen.

 

Link naar reactie
  • 2
43 minuten geleden, Schippers zei:

Ondernemingsvermogen begin jaar 0 en einde het totaal onttrokken winst? 

 

Je lijkt nog niet erg behendig in de termen, maar dat is niet erg.  Vergeet het woord onttrokken..

Je betaalt winstbelasting over je winstaandeel dat je conform afspraak wordt toegewezen. Of jij die winst daadwerkelijk opneemt is volstrekt irrelevant.

 

Even voor het voorbeeld de volgende fictieve informatie

- De winst van de VOF was 25000, jou aandeel 60% = 15000 euro

- per maand heb je 1000 euro opgenomen om van te leven. = 12.000

 

Voor de inkomstenbelasting ga je over 15.000 winstbelasting betalen.

 

Op jou zakelijke balans vinden de volgende mutaties plaats i.v.m. prive opnames en toekennen winst aandeel.

 

Ondernemersvermogen Schippers

Begin saldo 1 januari 0
Prive opnamen 12 x 1000 -/-  12.000
Toekenning winst aandeel   +/+ 15.000
Eind saldo 31 december 3.000

 

 

op het eind van het jaar staat aan de passiva zijde dus voor jou een ondernemersvermogen van 3000.

Stel dat de VOF ophoud te bestaan dan heb jij nog recht op 3.000 euro van de bezittingen. Dat kan geld van een bankrekening zijn (liquide middelen) maar het zou ook een bedrijfsauto ter waarde van 3000 euro kunnen zijn.

 

Op de activa zijde staan alle bezittingen van de onderneming

Aan de passiva zijde staan alle schulden en het eigen vermogen van de vennoten. En het is dus ook een weergave van hoe jullie bezittingen hebben gefinancierd.

 

Als jij dus minder opneemt dan je eigen winstaandeel dan investeer je in de bezittingen van de vof, maar je betaald nog steeds belasting over je hele winstaandeel

Als jij meer opneemt dan je eigen winstaandeel dan krijg je een schuld aan de VOF die je moet terugbetalen als de VOF stopt. Maar je betaald nog  steeds alleen belasting over je winst aandeel.

 

In de aangifte inkomstenbelasting zit wel een controle berekening op alle mutaties van de vermogenspositie, daarmee kan de belastingdienst controleren of er wel over de gehele winst belasting wordt betaald.

 

Dat is heel globaal hoe een balans en belastingheffing werkt. Je houd op de zakelijke balans bij hoeveel winst je krijgt toebedeeld en hoeveel je daarnaast opneemt of stort in de VOF. Te samen met het begin saldo vormt dat je ondernemersvermogen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Schippers zei:

Uiteraard bedoel ik "vergoeding voor arbeid" 

 

Dus zoals het nu is : totaal onttrokken bedrag is mijn  "winst" ? 

 

Nee, maar ik snap de verwarring.

 

Je winst is gewoon je winst. En daar betaal je belasting over. Ongeacht hoeveel geld je daadwerkelijk uit de zaak hebt gehaald.

 

Stel dat je elke maand 2.000 euro uit zaak haalt om van te leven (24.000 euro in dat jaar), maar dat achteraf blijkt dat je maar 19.000 euro winst hebt gemaakt. Dan betaal je belasting over 19.000 euro winst en niet over 24.000 euro.

 

In feite moet je het dan zo zien: je hebt een te groot voorschot gekregen en hebt eigenlijk 5.000 euro te veel uit de zaak gehaald. Die moet je eigenlijk wel terugstorten in de zaak, maar je betaalt er in de tussentijd geen belasting over. In de praktijk is het een soort gratis, belastingvrije 'lening van de zaak' (boekhoudkundig is het geen lening... Het te veel opgenomen gaat van je ondernemingsvermogen af).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Nog 1 vraag.

 

Ik heb in een fictief voorbeeld 

 

38 000 winst

 

Ik 50% 19000 winst

 

Activa en passiva zijn in balans

 

Alleen ik wil graag de winst invullen (en dus daar de belasting over betalen) maar moet dat invullen bij winstaandeel.

 

Als ik dat invul, acccepteert hij het niet in de balans , wel als ik datzelfde bedrag bij kapitaal aandeel invul...

 

Wat ook werkt is het zelfde bedrag bij prive onttekking invullen (zo staat het er echt)

 

 

Dan kan ik wel.verder , en zie ik bij het eindresultaat dat dat bedrag ook als winst afgerekend word in het eindresultaat.

 

 

 

Mijn vraag : hoe vul ik mijn winstbedrag (het aandeel waar ik belasting over wil betalen) nu in op het eind ? Zo moeilijk moet dat toch niet zijn?    De jaarcijfers van de vof alles kloppen , alleen de afwerking lukt niet. 

 

Winst wil ik invullen , maar hoe? 

 

 

Edit : bij het kopje prive onttrekking in geld staat als info "het totaal van de bedragen die u opnam voor prive doeleinden"   dat is dan de "winst" waar ik van geleefd heb? 

 

Wij hebben elke maand ons eigen winstaandeel opgenomen van wat er overbleef van de omzet-kosten.  In de 60/40 verhouding.

aangepast door Schippers
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.