• 0

Holding BV, STAK, werk BV (10% belang)

Casus;

 

DGA -> 100% eigenaar Holding BV -> STAK -> werk-BV.

Ik heb een holding BV, waarvan ikzelf 100% aandeelhouder ben. Nu heb ik een 10% participatie in de werk B.V., waarbij ik tevens in loondienst ben.

De constructie is dat er een STAK wordt geplaatst tussen mijn holding BV en de werk BV waarin ik in loondienst ben. De bedoeling is dat ik 10% dividend ontvang; STAK opgericht dat ik geen stemrecht krijg, alleen winstrecht dmv dividenden. De aandelen zijn middels waardebepaling bepaalt op 50k, dit heb ik elders geleend om dit te financieren.

 

Vragen;

Hoe wordt de 10% deelneming gewaardeerd in de jaarstukken 50k? nettovermogenswaarde? verkrijgingsprijs? actuele waarde? Is hier sprake van aankoop goodwill?

Dien ik de ontvangen dividenden uit werk-BV, indien ik die niet uitkeer aan mijzelf, te boeken via overige reserves in jaarstukken van mijn holding bv?

Is er een deelneming met de STAK?

Kan ik de 50k schuld aflossen middels ontvangen dividenden?

Hoe dien ik de ontvangen dividenden te verwerken in de jaarstukken, loopt dit via de post deelneming?

Kan ik toekomstig dividend indien bekend al boeken, bijvoorbeeld dividend 2019 40k is nu bekend en de jaarstukken van de holding bv dienen nog te worden opgesteld?

 

Wie kan mij helpen op bovenstaande vragen, alvast bedankt,

 

M vr gr

 

Henk

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Henk,

 

Er zitten wat onduidelijkheden in je casus. Je gebruikt "ik" en "je holding" door elkaar.

 

Als ik je stuk lees, lijkt het alsof je wil schrijven dat je holding die 10% participatie heeft verkregen in de vorm van certificaten door 50k daarvoor te betalen vanuit je holding. Klopt dat?

 

Ik ga er dan ook vanuit dat je holding die lening is aangegaan om dat te financieren. Of heb je dat in prive gedaan?

 

 

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.