• 0

Product waar veel mensen baat bij hebben, maar hoe creëer ik vertrouwen?

(aangepast)

Beste forumleden,

 

Mijn account is nieuw, maar mijn aanwezigheid op het forum zeker niet. De afgelopen jaren heb ik vaak veel nuttige tips gescoord op dit forum, waarvoor dank. Nu kamp ik toch met een vraag waar ik graag met jullie over wil sparren!

 

Korte intro: ik ben 26 jaar en heb een financiële achtergrond (accountancy). Bij de aangifte inkomstenbelasting identificeerde ik jaar op jaar hetzelfde probleem: het zelf mogen verdelen van gezamenlijke inkomsten en aftrekposten tussen fiscale partners. Het vinden van de meest gunstige verdeling is puzzelwerk en veel mensen  betalen daardoor te veel inkomstenbelasting (staat jaarlijks weer in de krant).

 

Mijn product: ik heb een Controleprogramma ontwikkeld in Excel waarin je enkele gegevens uit de aangifte kan overnemen. Het programma kijkt vervolgens of er een betere verdeling mogelijk is waardoor je minder inkomstenbelasting hoeft te betalen. Downloaden en controleren zijn gratis. Kun je tot €50 besparen? Dan krijg je ook je optimale verdeling te zien, gratis. Pas vanaf €50+ besparing dien je een productcode van €25 aan te schaffen om je voordeel vrij te geven. Je kunt er dus alleen maar op vooruit gaan en het kost je per saldo nooit geld. Indien je de aangifte hebt ingediend kun je deze overigens nog enkele maanden aanpassen. Ik heb dus nog even de tijd.

 

Alle fiscale partners zouden baat hebben bij het checken van hun aangifte. Het kost niets (op 5 - 10 minuten van je tijd na), maar je bespaart mogelijk tot honderden euro's. Ik weet alleen niet hoe ik het grote publiek kan bereiken. Als zelfstandig ondernemer heb ik helaas geen groot marketingbudget en Facebook ads leverde geen verkopen op (wel relatief veel clicks). Een van de obstakels is denk ik vertrouwen. ''Controleer je aangifte gratis en bespaar geld'' klinkt als een scam / ongeloofwaardig. Veel mensen snappen denk ik ook niet dat ze te veel belasting betalen.

 

Wat ik nodig heb, is bijv. een stukje in de krant of iemand op social media die het probleem benoemt en mijn product daarbij als oplossing biedt. Iemand waar het publiek al vertrouwen in heeft. Heb echter geen ervaring met hoe ik dat het beste kan aanpakken. Heb enkele redacties gemaild, maar krijg geen reactie. Ik ga ze dus maar bellen om te vragen wat nodig is om een redactioneel stukje te laten schrijven.

 

Mijn vraag is of jullie tips of ideeën hebben om in mijn situatie de mensen te bereiken / hoe ik bovenstaande (beter) kan aanpakken? Ben erg benieuwd, alvast dank!

 

Mvg, Mike!

 

aangepast door Norbert Bakker
Mod edit: naam/link site verwijderd uit post, mag wel in je handtekening
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Mike, 

 

Van harte welkom op HL met jouw vragen. 

 

Je pleegt wat aannames die je ook weer onderbouwt met aannames, die je echter niet kunt onderbouwen, want het zijn onbewezen stellingen. 

 

Bijvoorbeeld: je stelt dat jouw propositie niet vertrouwd zou worden, dat kun je echter pas weten als je daar direct binnen de beoogde (en vrij duidelijk beschreven) doelgroep naar vraagt. 

 

Dan kom je wel al met een oplossing (free publicity via een soort ambassadeur), wat echter een verkeerde oplossing is, want je gaat uit van een in de kern verkeerd probleem. 

 

Ga eerst aan de slag met het bereiken van de juiste doelgroep, dus mensen die zich in de specifieke situatie bevinden, die het probleem (h)(er)kennen, die een oplossing voor dat probleem zouden waarderen en wellicht bereid zijn om jouw oplossing tegen een passende  prijs aan te schaffen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans, bedankt voor het welkom heten en de reactie!

 

8 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Bijvoorbeeld: je stelt dat jouw propositie niet vertrouwd zou worden, dat kun je echter pas weten als je daar direct binnen de beoogde (en vrij duidelijk beschreven) doelgroep naar vraagt. 

 

Op mijn advertenties kreeg ik bijvoorbeeld de reactie ''wie trapt hier in?''. De advertentie betrof een 1 minuut Youtube-video waarin ik het probleem en mijn oplossing toelichtte. Vandaar mijn aanname dat ik wellicht meer aan het stukje vertrouwen moet werken.

 

9 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Ga eerst aan de slag met het bereiken van de juiste doelgroep, dus mensen die zich in de specifieke situatie bevinden, die het probleem (h)(er)kennen, die een oplossing voor dat probleem zouden waarderen en wellicht bereid zijn om jouw oplossing tegen een passende  prijs aan te schaffen.

 

Ik heb ondertussen een handje vol mensen kunnen helpen die bereid waren om €25 te betalen voor een gegarandeerd voordeel van €50+. Dat zijn veelal via-via leads vanuit eigen kring geweest (waarbij het stukje vertrouwen al goed zat). Daarnaast kwam ik er bij deze groep tevens achter dat ze geen idee hadden dat ze zoveel konden besparen (vandaar mijn aanname dat sommige mensen zich niet realiseren dat het probleem bestaat).

 

13 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Dan kom je wel al met een oplossing (free publicity via een soort ambassadeur), wat echter een verkeerde oplossing is, want je gaat uit van een in de kern verkeerd probleem.

 

Ik denk dus dat ik niet helemaal verkeerd zit, maar ben daarnaast zeker op zoek naar andere knelpunten. Zoals het zelf moeten invullen van het programma wat een drempel kan zijn voor mensen. Ook die aanname is gebaseerd op de terugkoppeling van de eerste verkopen en ik heb op basis daarvan aanpassingen gedaan om e.e.a. gebruiksvriendelijker te maken. Ook bied ik sindsdien aan om de aangifte vrijblijvend te controleren a.d.h.v. het programma (zodat mensen het zelf niet hoeven in te vullen), AVG-proof uiteraard.

 

Verandert deze reactie iets aan jouw blik op de situatie? En wat voor oplossing / handeling zou je naar neigen als je in mijn schoenen stond?

 

Vanzelfsprekend zijn alle tips en kritieken van iedereen welkom, alvast dank! Mvg, Mike

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, Mike93 zei:

Verandert deze reactie iets aan jouw blik op de situatie? En wat voor oplossing / handeling zou je naar neigen als je in mijn schoenen stond?

 

Nee, verandert niets aan mijn blik, want het blijft altijd de volgorde die ik schetste:

 

'Blijf  aan de slag met het bereiken van de juiste doelgroep, dus mensen die zich in de specifieke situatie bevinden, die het geschetste probleem (h)(er)kennen, die een oplossing voor dat probleem zouden waarderen en wellicht bereid zijn om jouw oplossing tegen een passende  prijs aan te schaffen.'

 

Dit los van het feit dat jij blijkbaar al wel reacties uit o.a. de doelgroep hebt gehad, maar dat aanvankelijk niet hebt vermeld, wat de beantwoording van jouw vraag meteen gemakkelijker had gemaakt...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Experimenteren is goed, want daar leer je van!

En van je eigen fouten leer je zelfs het meest.

 

image.thumb.png.85e29a49b7f8529042fb6c8d18982f3f.png

 

Alleen moet je met wat je leert in de eerste plaats een beter product bouwen en liever niet proberen om een product dat tekortschiet beter te pushen.

 

Ik vermoed dat je van dat Excel-spreadsheet af moet en het geheel veel meer als een simpele vraag- en antwoord-wizard moet laten werken. Of als een Rekenhulp, zoals de Belastingdienst het zou noemen, dan heb je ook nog een herkenbaar aanknopingspunt. 

 

(Plaatje via The Lean Startup.)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Ward van der Put zei:

Of als een Rekenhulp, zoals de Belastingdienst het zou noemen, dan heb je ook nog een herkenbaar aanknopingspunt. 

De belastingaangifte heeft zelf volgens mij al een scherm waar je kunt schuiven met bedragen. Ik neem aan dat dit het automatisch doet maar je zou inderdaad de bedragen op dezelfde manier kunnen tonen.

 

(Maar dat staat natuurlijk los van hoe je het in de markt moet zetten.)

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Ward van der Put zei:

Experimenteren is goed, want daar leer je van!

En van je eigen fouten leer je zelfs het meest.

 

image.thumb.png.85e29a49b7f8529042fb6c8d18982f3f.png

 

Alleen moet je met wat je leert in de eerste plaats een beter product bouwen en liever niet proberen om een product dat tekortschiet beter te pushen.

 

Ik vermoed dat je van dat Excel-spreadsheet af moet en het geheel veel meer als een simpele vraag- en antwoord-wizard moet laten werken. Of als een Rekenhulp, zoals de Belastingdienst het zou noemen, dan heb je ook nog een herkenbaar aanknopingspunt. 

 

(Plaatje via The Lean Startup.)

Ja , dit.

Excel schrikt veel mensen af.
User Experience/gebruiksgemak is belangrijk en een foolproof wizard maakt het makkelijk.

Een stuk in de krant is niet moeilijk als je voor het 'lokale suffertje' een goed persbericht schrijft.

De video die je hebt bevat schijnbaar jouzelf en de uitleg over jouw oplossing.
Maar je hebt dus gebruikers die er voordeel uit halen en niet wisten dat ze zoveel konden besparen: testimonials opnemen dus!
Zelf vertellen hoe fantastisch je bent werkt niet, laat dat aan de gebruikers over en vertel zelf wat je ontdekte waardoor je deze oplossing bedacht.

Als je adverteert met "betaal €25 en krijg meer dan €50,- terug": dat klinkt als een Nigeriaanse prins met een kleiner fortuin. ;)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je idee/concept. Leuk bedacht!

 

Veel van dit soort "rekenhulpjes" worden vaak "gratis" aangeboden op websites.

 

Heb je overwogen om iemand die je dienst wil gebruiken "indirect" laten betalen?

Je kunt bijvoorbeeld de berekening gratis weggeven maar mensen komen hiervoor op een pagina waar betaalde advertenties staan voor andere diensten.

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.