• 0

Cross Border Ecommerce

Beste Allen,

 

Na heel wat gesprekken welke geen ene duidelijkheid hebben geboden het volgende?

 

Woon in Turkije en heb een online onderneming in fysieke goederen in Turkije ( turkse website)  welke bij verkoop online worden betaald dmv Paypal in Nederland.

 

Goederen worden verstuurd naar alle EU landen, niet naar NL,  vanuit Turkije maar de betaling komt binnen op Paypal welke bedragen ik moet laten storten op mijn Raborekening in Nederland en vervolgens overmaak naar mijn zakelijk ecommerce rekening in Turkije. Facturatie B2C verloopt vanuit Turkije naar de eindklanten wereldwijd en de EU.

 

Reden dat ik Paypal afwikkel via NL is het feit dat Paypal niet actief is in Turkije.

 

Nu is er de vraag of ik wegens het betaalverkeer wat via de Paypal - RABO loopt facturatie en btw admin moet gaan voeren in NL of niet, puur vanwege het geldverkeer via de NL Rabo rekening?

 

In Turkije schrijf ik sowieso mijn facturen uit bij elke verkoop cq export naar de eindconsument.

 

Hoor graag, alvast dank voor het beantwoorden.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op geldverkeer zit in Nederland geen btw. Op andere financiële diensten kan wel btw zitten.

 

Hoe lukt het jou vanuit het buitenland een zakelijke rekening in Nederland te krijgen? Je ziet vragen hier voorbij komen van mensen die dat niet lukt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Dank je Branco voor de tip,

 

Dus als ik omzet Paypal wat gefactureerd wordt vanuit Turkije via mijn NL Rabo prive of zakleijke rekening naar Turkije overboek zal het geen probleem vormen voor de fiscus?

 

Antwoord op jouw vraag:  Indien een vestigingsadres in Nederland hebt kan je gewoon je Kvk inschrijving handhaven en een zakelijke bankrekening aanhouden.

 

Hoor graag.

 

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Cross Border Ecommerce zei:

Dus als ik omzet Paypal wat gefactureerd wordt vanuit Turkije via mijn NL Rabo prive of zakleijke rekening naar Turkije overboek zal het geen probleem vormen voor de fiscus?

 

Wat zou de grondslag voor de btw-heffing moeten zijn? Welke belastingplichtige handeling verricht je? Mij schiet er zo gauw geen te binnen.

 

Geld op eigen rekeningen rondpompen is sowieso niet belast, maar de banken en Paypal verrichten volgens mij ook geen belastingplichtige handelingen. Volgens https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/financiele_diensten_en_verzekeringen/vrijstelling_voor_financiele_diensten_en_verzekeringen is betalingsverkeer niet belast. Misschien dat de banken en Paypal nog toegevoegde diensten leveren waar wel btw over wordt geheven.

 

Als het om grote bedragen gaat, zullen de banken en de belastingdienst vast wel aandacht voor je hebben, maar dat is dan om andere redenen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.