• 0

BTW Inkoop en Verkoop

Beste Allemaal,

 

Ik wil goederen gaan importeren uit China en deze in Nederland gaan verkopen.

Ik heb al heel veel topics op dit forum gelezen maar ik kom er niet helemaal uit. Daarom de vraag of iemand mij het nog 1x kan uitleggen.

Als ik invoer betaal ik de 6,5% invoerrrechten over de goederen  + 21% btw.  Die 21% BTW betaal ik over het aankoopbedrag + de invoerrechten. Of moeten hier ook nog de transportkosten over? Volgens mij niet toch? 

 

Als ik verkoop belast ik 21% BTW.

 

Kan ik de 21% BTW van mijn inkoop terug vragen? 

de 21% van de verkoop draag ik af aan de belastingdienst en in feite betaal ik dus alleen BTW over mijn ' winstmarge' 

 

Is dit nu juist of niet? Ik kom er echt even niet meer uit dus hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik heb nog niet de verlegde regeling artikel 23 dus zal in eerste instantie de BTW moeten betalen direct.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op het ondernemersforum Higherlevel.

 

18 minuten geleden, Dropsk zei:

Kan ik de 21% BTW van mijn inkoop terug vragen? 

Je betaald (zonder artikel 23 vergunning) de btw bij invoer in Europa. Dit betaal je direct aan de transporteur (want die draagt het af aan het land van invoer). Als het land van invoer Nederland is dan kun je die btw direct bij vraag 5b voorbelasting opgeven. Indien het om een ander land gaat wordt het moeilijker en duren je het bij dat land terug te vragen (rekening houdend met drempels e.d.).

 

Import uit China komt neem ik aan per boot of vliegtuig dus zal direct Europa binnenkomen in Nederland.

 

18 minuten geleden, Dropsk zei:

de 21% van de verkoop draag ik af aan de belastingdienst en in feite betaal ik dus alleen BTW over mijn ' winstmarge' 

Bij verkoop reken je 21% aan de klant en die moet je ook afdragen. Je betaald dus geen btw over je winstmarge. Je int de volledige btw en die draag je ook volledig af.

 

Wanneer je wel een artikel 23 vergunning hebt dan zal er geen btw gerekend worden. Dan vul je op de aangifte het btw bedrag bij 4b in (wat je dus moet betalen) maar kun je die ook weer gelijk bij 5b invullen zodat je eigenlijk weer geen btw betaald. Voordeel daarvan is dat je de btw dus ook.niet voor hoeft te schieten.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Beste Rik,

 

Dank voor uw snelle antwoord.
Hoe kan ik dan aan de belastingdienst tonen dat ik de BTW bij invoer betaald heb? DMV de factuur die ik aan de transporteur heb betaald incl. de BTW?

Gaat inderdaad per lucht en land van invoer is Nederland

 

Alleen dat laatst begrijp ik niet. Er blijft toch altijd een restant over?

Stel je koop voor 50 euro in. Dan betaal je 21% BTW = 10,50EUR. dit volledige bedrag krijg je terug.

Stel je verkoop voor 75 EUR excl BTW dan incasseer je = 15,75 EUR  dit volledige bedrag betaal je aan de belasting

Dan blijft er een verlies over van EUR 5,25 toch?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 minuten geleden, Dropsk zei:

Hoe kan ik dan aan de belastingdienst tonen dat ik de BTW bij invoer betaald heb?

Van de transporteur krijg je een nette factuur/specificatie.

 

5 minuten geleden, Dropsk zei:

Stel je koop voor 50 euro in. Dan betaal je 21% BTW = 10,50EUR. dit volledige bedrag krijg je terug.

Stel je verkoop voor 75 EUR excl BTW dan incasseer je = 15,75 EUR  dit volledige bedrag betaal je aan de belasting

Dan blijft er een verlies over van EUR 5,25 toch?

Waar zie jij 5,25 verlies.

 

Inkoop 50 + 10,50 - 10,50

Verkoop 75 + 15,75 - 15,75

De inkoop btw betaal je aan de transporteur en vraag je volledig via 5b terug.

De verkoop btw 15,75 in je ook volledig van je klant en draag je ook volledig af.

Nergens verlies met btw.

 

Let op... Je moet de klant natuurlijk wel 75+15,75 in rekening brengen.

 

Je valt toch niet onder de nieuwe KOR ofzo???

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Super hij is duidelijk!

Alleen nog een laatste vraag. Dienen de transportkosten ook meegeteld te worden bij invoer waar de BTW over berekend word?

In principe regel ik zelf het transport (klant wilt EXW)  dan hoeft dat niet toch? Alleen als hij het transport regelt wel? want dan dien je terug te rekenen naar de waarde als ik mij niet vergis?

 

Dank voor alle hulp

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Voor transportkosten geldt hetzelfde btw-tarief als dat van toepassing is op het product die je levert of de dienst die je verleent.

 

Maar als de klant EXW wil dan regelt die toch het transport? En ben jij daar toch niet meer verantwoordelijk voor? Dan hoef je toch ook geen transport te factureren want dat regelt de klant toch allemaal?

 

Ik neem aan dat het hier allemaal gaat om verkoop binnen Nederland. Maar zelfs met EXW (soort 'af-fabriek') moet je altijd btw erbij/erop zetten omdat je niet kan aantonen dat het naar het buitenland gaat.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
44 minuten geleden, Dropsk zei:

(klant wilt EXW)

 

16 minuten geleden, Dropsk zei:

Sorry mijn leverancier wilt EXW, dus ik moet alles regelen.

Ah. Ok. Ja, dan krijg JIJ af-fabriek. Transportkosten van leverancier naar jou zul je normaal gewoon in je verkoopprijs verrekenen. Transport van jpu naar de klant zou je er apart bij kunnen rekenen. Maar op alles moet je dan bij de verkoopfactuur btw zetten.

 

Dus b.v. (€75 product + €25 transport naar klant) = €100 + €21 btw.

In die €75 zit dan normaal al wel ((jouw inkoop + transport naar Nederland)  + jouw winstmarge) / aantal producten in berekend.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.