Waar willen we met Nederland naar toe ná Corona?

Aanbevolen berichten

Die situatie van dat koor vind ik overigens wel een vreemde: Niet dat ze elkaar besmetten, die kans lijkt me vrij groot als je allemaal met je mond wijd open pal op elkaar gaat staan, maar wel hoe lang ze door zijn gegaan. 

 

3 maart - een paar ziek

7 maart - 15 ziek

8 maart - 30 ziek (das bijna een kwart op een koor van 130). 

 

Dat ze niet aan corona hebben gedacht begrijp ik nog wel, maar als het bijvoorbeeld influenza was (redelijk dezelfde eerste symptomen), dan ga je het toch niet nog een keer wagen lijkt me. Publiek zat wellicht ver genoeg weg. 

 

Maar goed, 8 maart, toevallig precies de dag dat ik vanaf Bali via Qatar terug naar huis vloog. Toen leek het nog een Chinees probleem te zijn met wat gevallen in de VS, niemand was er echt bang voor. We vlogen met honderden mensen tegelijk, liepen met tienduizenden tegelijk over op hubs over te stappen. Veiligheidsmensen die je controleren en aanraken, met handschoenen die ze niet wisselen etc. 

 

Opvallend toch: Tienduizenden vliegtuigen die vrijwel continu aan het werk waren, miljoenen passagiers. Daar moeten statistisch gezien zeker corona patienten tussen hebben gezeten, maar ik heb nog geen enkel geval gehoord van een grote groep die ziek is geworden uit hetzelfde vliegtuig. Gezien ze passagierslijsten hebben is het echter heel eenvoudig om iedereen die van zo'n vlucht komt te testen mocht er achteraf een zieke in te hebben gezeten. 

 

Wat dat betreft moeten we kijken wat gevaarlijk is en wat niet. Vliegtuigen blijkbaar niet, cruiseschepen wel... terwijl je daar minder krap op elkaar zit, maar wel meer door elkaar heen loopt en wellicht buffets gebruikt etc. 

Link naar reactie
22 minuten geleden, insparcom zei:

zelfs als iedere Corona dode in Nederland geregistreerd zou worden (qoud non) dan was het nog niet simpel...

Mogelijk kan een kleine toelichting je laten zien hoe simpel het is ...

 

De kans op besmetting in Amsterdam op 8 maart 2020 is een kwestie van ja of nee ...

 

Zat je bij het koor?

Of in het publiek?

 

Lijkt mij vrij simpel.

 

Koor 3 doden, 100 mensen ziek.

Publiek aantal doden onbekend.

 

10 meter is het verschil tussen leven en dood ...

 

Wanneer de GGD in die opvolgende week haar taak op een juiste wijze had uitgevoerd, was ons in heel Nederland héél véél persoonlijk leed en bedrijfsschade bespaart.

 

Om een code te breken hoef je geen enigma te programmeren ...

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie

Het blijft natuurlijk een beetje speculatief wat de factor nou is geweest: was het louter de afstand, of wellicht ook het simpele feit dat dat koor met open mond stond te zingen, en het publiek dat (neem ik even aan) niet deed?

 

Als je even terug gaat naar de eerste 2 weken van maart, dan moeten er talloze vluchten, treinen, bussen en dergelijke geweest zijn met corona geïnfecteerde personen aan boord. Dit lijkt echter nooit tot een massale besmetting onder medepassagiers geleid te hebben, destijds geheel zonder social distancing. Voor vliegtuigen is het het gemakkelijkst aan te tonen gezien exact bijgehouden wordt wie daarin zitten, en voor treinen, trams en bussen is het wellicht in enige matige mogelijk voor mensen met niet-anonieme ov kaarten. Ook als een patient gevonden wordt die zelf een anonieme kaart heeft is nog wel te achterhalen wie de niet-anonieme kaartgebruikers zijn waarmee deze persoon in 1 bus/tram/trein heeft gezeten. 

 

Wat ik me dan afvraag: onderzoekt niemand dit? Of onderzoekt men het wel en worden er geen clusters gevonden tussen mensen die samen in vliegtuig, trein of bus zaten? 

 

Het RIVM komt met haar dagelijkse cijfertjes tombola, waar heel weinig nuttigs in zit: Het aantal gemelde gevallen is cumulatief en niet representatief voor de gehele bevolking. Als daar nu 40.000 staat zou het kunnen zijn dat er al 35000 genezen zijn, of gewoon 400.000 mensen rondlopen met infectie die niet getest worden. Compleet nutteloos gezien de foutmarge daar een factor 100 is voor het aantal actief besmette personen. Overledenen is ook lastig, gezien dat zowel heel veel gevallen mist (het aantal oversterftes is veel groter dan het aantal corona slachtoffers, en daar is geen andere logische reden voor).  Bovendien loopt dat 3 weken achter op het aantal infecties. 

 

Het enige ietwat nuttige getal is het aantal dagelijkse ziekenhuisopnames: dat loopt 1 a 2 weken achter op het aantal infecties, maar zijn in ieder geval besmettingen die zeker zijn en met symptomen die erg genoeg zijn om opgenomen te worden. Dat aantal is heel snel teruggelopen, met nu minder dan 30 per dag gedurende ruim een week. Het duurt meestal wel een week of meer tussen infectie en ziekenhuisopname, dus feitelijk kun je stellen dat de infectiegraad eigenlijk al 2 weken lager is dan die begin maart was.

 

Het virus is daarmee absoluut nog niet bedwongen, maar het lijkt nu zinnig om te gaan onderzoeken wat de contacten waren van mensen die in het ziekenhuis worden opgenomen, en wat hun gelijkenissen zijn qua locaties en dergelijke. Het geeft antwoord op de vraag "waar lopen mensen dit vaak op": Is dat in een supermarkt, is het op straat, in een park, via bezoek thuis of whatever. 

 

Wat mij er vooral aan opvalt is dat in Nederland de verspreiding in dichtbevolkte steden niet groot lijkt: geen van de grote steden behoort tot de gebieden met de meeste infecties per 100.000, maar een aantal tamelijk dunbevolkte gemeentes juist wel. Dat zou je feitelijk niet verwachten als onderlinge afstand een grote factor was. 

Link naar reactie

Praten, zingen, schreeuwen is mogelijk de oorzaak. In vliegtuigen, trein en als  publiek bij een koor ben je stil. Op niesen en hoesten na is de kans kleiner om zo elkaar te besmetten. In grote steden wordt veel minder gepraat met medeburgers dan in dorpen omdat je elkaar minder goed kent.

Link naar reactie
1 uur terug, herman van der helm zei:

 In grote steden wordt veel minder gepraat met medeburgers dan in dorpen omdat je elkaar minder goed kent.

 

Goed punt Herman.

 

Het platteland is zeer rijk aan sociale cohesie. De kleinste dorpen kennen 50 verenigingen. Dezelfde mensen komen elkaar op maandag tegen op de voetbalclub, op dinsdag bij de kaartclub, op woensdag bij de Ouderenvereniging, op donderdag bij de toneelvereniging, op vrijdag een buurtfeest, op zaterdag een verjaardag en op zondag naar de kerk.

 

1 uur terug, herman van der helm zei:

Praten, zingen, schreeuwen is mogelijk de oorzaak. In vliegtuigen, trein en als  publiek bij een koor ben je stil. Op niesen en hoesten na is de kans kleiner om zo elkaar te besmetten.

 

Heel interessant. Zowel het individuele menselijke gedrag als het gewenste menselijke gedrag (minder risico in de stilte-coupé?) lijken van invloed te zijn. Wat doe je wel en wat doe je niet?

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
(aangepast)
18 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Maar goed, 8 maart, toevallig precies de dag dat ik vanaf Bali via Qatar terug naar huis vloog. Toen leek het nog een Chinees probleem te zijn met wat gevallen in de VS, niemand was er echt bang voor.

 

Op 8 maart vierden wij mijn moeders verjaardag met familie op bezoek uit Brabant. We maakten grappen terwijl we elkaar kusten en hielden op ons rug de vingers gekruist. Toen was al bekend dat er corona in Brabant heerste. Twee weken eerder was het carnaval in Venetië afgelast vanwege een uitbraak in Lombardije. Mensen die op wintersport wilden in Noord-Italië moesten zich volgens het Ministerie van Buitenlandse Zaken 'goed informeren' over corona.

 

De observatie dat zingen, schreeuwen en zelfs praten een factor lijkt te zijn, is een extra argument voor mondkapjes. Daarmee wordt een (groot) deel van het uitgaand vocht opgevangen, maar het is ook een manier om niet teveel te praten (in de trein) en zeker niet te schreeuwen of zingen.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
18 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Opvallend toch: Tienduizenden vliegtuigen die vrijwel continu aan het werk waren, miljoenen passagiers. Daar moeten statistisch gezien zeker corona patienten tussen hebben gezeten, maar ik heb nog geen enkel geval gehoord van een grote groep die ziek is geworden uit hetzelfde vliegtuig.

Op dat moment was de besmetting per 100.000 inwoners ook nog een stuk lager. Verder ondervind zo'n 80% milde klachten, en zijn voornamelijk ouderen en diegene met onderliggende klachten gevoeliger om ernstig ziek te worden.

Laten we eens een gedachte experiment uit voeren en uit gaan van 5 miljoen passagiers met een besmetting van 0,03% met corona. Dan moet er dus 1.500 besmette personen bij zijn geweest. Met 80% aan milde klachten blijven er dan dus 20% met zwaardere klachten over, wat neer komt op 300, mits de reizende groep een vergelijkbare verdeling in leeftijd en medische klachten heeft als een land als Nederland. Verder moet iemand die ziek is dan ook nog op corona getest worden voordat deze in de statistieken terecht gaat komen.

Verder zagen we al 1.500 besmette mensen, die ieder, puur als voorbeeld, met 5 anderen in direct contact zijn geweest. Dan moeten zij dus, ook weer puur als voorbeeld, 7.500 anderen hebben besmet, waarbij dan ook weer 20% = 1.500 anderen met serieuze klachten rond hebben gelopen.

 

Statistisch gezien moet er tijdens al die vluchten al behoorlijk wat besmettingen zijn overgedragen. Maar hoeveel daarvan zijn er getest of hebben het als een onschuldige griep aangezien?

 

12 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Wat ik me dan afvraag: onderzoekt niemand dit? Of onderzoekt men het wel en worden er geen clusters gevonden tussen mensen die samen in vliegtuig, trein of bus zaten?

Met elk onderzoek lopen we eigenlijk achter de feiten aan aangezien het virus nog niet al zijn geheimen bloot heeft gegeven en het tot 14 dagen kan duren voordat iemand ziekteverschijnselen heeft. En zolang niet iedereen wordt getest schat ik de werkelijke corona besmettingen ruwweg 10 keer zo hoog dan wat de cijfers van de aangetoonde gevallen aan geven.

In Zuid Korea is na de versoepelingen van de maatregelen de 2e golf ontstaan. Dus afstand houden is toch wel aan te raden.

Link naar reactie

Zuid Korea is wel een geval apart, maar heel nuttig om naar te kijken. Zij hebben het door contact tracing heel goed in beeld, en mogelijk kunnen we daarvan leren wat risicovolle evenementen betreft. 

 

Uiteraard loop je achter de feiten aan, de vraag is echter hoe lang, en of je kunt bepalen waar en wanneer een overdrachtmoment plaats vond. Nederland lijkt zich daar vooralsnog nauwelijks mee bezig. Ergens is dat best een probleem, we weten niet echt waar de gevaren liggen, en daarmee ook niet wat je wel of niet veilig kunt openen. 

Link naar reactie
6 uur geleden, perry Broeders zei:

In Zuid Korea is na de versoepelingen van de maatregelen de 2e golf ontstaan. Dus afstand houden is toch wel aan te raden.

 

Het is wel van belang om te melden waar die tweede golf begon.

 

Quote

De autoriteiten in Seoul zijn op zoek naar bijna 2000 mensen die vorig weekend hebben gefeest in het uitgaanscentrum. De stad vreest een tweede coronagolf nu een man waarschijnlijk het virus daar in nachtclubs heeft verspreid. Zeker 40 stappers zijn al besmet. Ruim 2100 uitgaansgelegenheden zijn direct gesloten.

 

Met z'n allen naar een club is dus niet slim. Met z'n allen naar het strand of bos kan waarschijnlijk veel minder kwaad. Wel terrassen open, geen kerkdiensten houden. Goed bijhouden wat gebeurt als mensen capjes (trein, vliegtuig) dragen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
4 minuten geleden, TwaBla zei:

Met z'n allen naar een club is dus niet slim. Met z'n allen naar het strand of bos kan waarschijnlijk veel minder kwaad. Wel terrassen open, geen kerkdiensten houden. Goed bijhouden wat gebeurt als mensen capjes (trein, vliegtuig) dragen!

 

Het is een kwestie van kansberekening, dus een glijdende schaal, dan is het intelligent.

 

Een kerkdienst kun je ook buiten houden ...

 

Als je zwart-wit veiligheid wil dan is er maar 1 oplossing ...

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
4 uur geleden, TwaBla zei:

Met z'n allen naar een club is dus niet slim. Met z'n allen naar het strand of bos kan waarschijnlijk veel minder kwaad. Wel terrassen open, geen kerkdiensten houden. Goed bijhouden wat gebeurt als mensen capjes (trein, vliegtuig) dragen!

 

Korea heeft er blijkbaar zo veel vat op dat ze konden bepalen dat 1 persoon de bron van voor 40 infecties. 

 

Nederland is nog heel ver van een dergelijke situatie, bij het merendeel van patienten is niet te achterhalen waar ze het virus precies hebben opgelopen, en dat is vooralsnog onmogelijk gezien slechts een minuscuul deel van de bevolking uberhaupt getest is of ooit zal worden: Slechts mensen die zo ziek worden dat ze medische behandeling nodig hebben worden (mondjesmaat) getest. Iemand die met 39 graden koorts thuis in bed ligt te hoesten en daar na 2 of 3 weken weer van geneest blijft compleet buiten beeld. 

 

Een land dat relatief heel veel test is bijvoorbeeld IJsland, met ca 50.000 tests op een bevolking van 360.000. In de afgelopen 2 weken hebben ze daar gewoon 10.000 mensen getest, waarvan er slechts ca 15 besmet bleken. De laatste dode daar is alweer 3 weken geleden, wat het totaal op 10 slachtoffers brengt. Dat is dus ook hoe het kan lopen, met over het algemeen minder stringente lockdown maatregelen dan we hier hebben. 

 

Uiteraard is het een kleine populatie, maar niet zo klein dat je er niets van kan leren, de bevolking van IJsland is pakweg vergelijkbaar in omvang met die van Utrecht (gemeente, niet de provincie). Door dat intensieve testen krijg je een beter beeld hoe dodelijk een virus nou eigenlijk is: IJsland heeft ~1800 bevestigde gevallen en 10 doden, dus pakweg 0.5% mortaliteit. Nederland heeft momenteel ~40.000 bevestigde gevallen, en ~5000 doden, een mortaliteit van 12%. 

 

Dat is uiteraard een enorm verschil, zonder een verklaarbare oorzaak afgezien van veel of weinig testen. Initieel werd de mortaliteit ingeschat in de buurt van 2% op basis van hoe het in China verlopen is, maar dat getal lijkt nu ook aan de hoge kant te zijn als je ook personen zonder klachten test die wel besmet zijn. 

 

Dan even terug naar Nederland en hoe nu verder te gaan: Ergens is de situatie nu dat er minder mensen het ziekenhuis in draaien met corona dan er normaliter gewond raken in het verkeer (als dat gewoon zou zijn wat het was). Dat geeft ergens te denken in welke mate je een lock down nog kunt blijven verantwoorden - je komt nu op een punt dat het grootste effect van de lock down is dat we elkaar minder aanrijden ipv dat het virus de hoofdoorzaak is... en wellicht is dat ook wel het punt om het een beetje los te gaan laten.  

Link naar reactie
8 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Uiteraard is het een kleine populatie, maar niet zo klein dat je er niets van kan leren. <...> Dat is uiteraard een enorm verschil, zonder een verklaarbare oorzaak afgezien van veel of weinig testen.

 

Wat heb je dan geleerd? Dat weinig testen tot een hoger aandeel doden leidt?

 

Korea doet veel aan testen. Wat geeft hen dat voor een voordeel?

 

Ze hebben de clubs eerder open gedaan, terwijl wij zonder testen al kunnen zien dat dat niet zo'n slimme keuze is.

 

Aan testen heb je niet zoveel als je stopt met nadenken.

 

Bij ons zijn scholen en openbaar vervoer best eng.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Dat meer testen de potentie heeft het virus helemaal te stoppen. In IJsland wordt er nog steeds dagelijks getest, maar er is in de laatste 2 weken sprake van maar 5 nieuwe besmettingen. In principe weten ze daar dus precies wie er corona heeft, en is het aantal zo klein dat ze gemakkelijk contact tracing kunnen uitvoeren om het compleet te stoppen. 

 

Uiteraard is het een kleine populatie en op een eiland. 

 

Toch kunnen we ook kijken van hoe men daar nu verder gaat: op een gegeven moment zal men de grenzen toch weer openen, toerisme is een redelijk belangrijke sector daar. Momenteel is het min of meer dicht, behalve voor eigen burgers die terugkomen, en die worden allemaal getest. 

 

Als er straks genoeg sneltesten zijn kun je mensen al gaan testen bij het binnenlopen van de luchthavens en daarmee internationale verspreiding voorkomen. Hoe we dat hier moeten doen met de landgrenzen is denk ik een lastiger verhaal, mochten we het al geheel onder controle krijgen. 

 

Overigens zou er wel een vreemde situatie ontstaan als bepaalde  landen of zelfs blokken van landen helemaal coronavrij zijn, en andere niet. In de VS lijkt het niet echt te stoppen, maar ik veel europese landen neemt het aantal nieuwe gevallen al sterk af. Kunnen we straks bijvoorbeeld dan wel reizen tussen 'veilige' landen?

Link naar reactie
49 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

Kunnen we straks bijvoorbeeld dan wel reizen tussen 'veilige' landen?

 

Verfrissend! Een douane-unie van corona-vrije landen!

 

Inclusief luchtbrug en corridor over land.

 

Zoek maar eens op de geschiedenis van de Selfkant ... een Nederlandse weg op Duits grondgebied!

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie

Toch vind ik het niet zo'n heel raar idee, de ontwikkeling verschilt heel sterk per land. Zoals het er nu naar uitziet zijn een aantal laden heel erg op de goede weg met iedere dag minder besmettingen. Er zijn ook landen waar het helemaal niet goed gaat, bijvoorbeeld Engeland lijkt nog niet eens aan zijn piek te zitten, Polen zit er zo'n beetje in en is ook lang nog niet klaar. 

 

Stel dat het allemaal goed loopt en bijvoorbeeld Nederland, Duitsland en Oostenrijk  over een maand of 2 helemaal geen nieuwe gevallen meer hebben, is het dan niet logisch dat je gewoon tussen die landen heen en weer mag reizen (al dan niet met een vliegtuig)? En neem bijvoorbeeld Noorwegen dat ook de zaak onder controle aan het krijgen is, maar daar kun je niet komen zonder door Denemarken of Zweden te rijden, dus is de enige optie vliegen (of een schip, maar goed, dat schiet niet zo op). In principe denk ik dat dit gewoon kan, en naarmate er meer landen coronavrij raken deze toegevoegd kunnen worden aan de 'safe zone'. Op termijn komt alles dat weer bij het oude. 

 

Overigens ook een apart plan dat ik ergens langs zag komen: Corendon wil mogelijk coronavrije all-inclusive vakanties gaan aanbieden, met een test voor je op het vliegtuig naar Turkije of Griekenland stapt. Daar verblijf je dan in hun all-inclusief resort (waar je niet af mag), en de vlucht gaat met hun eigen toestellen. Turkije is natuurlijk lastig vanwege immigratie/visa, maar Griekenland kan je gewoon heen vliegen zonder douane of immigratie, en dan linea recta naar je resort. Zou niet voor mijn zijn, maar door de gemiddelde all-inclusive  klant misschien wel?

Link naar reactie

Het "rotte" van dat vliegen is dat Corendon niet bepaald of een vliegtuig mag opstijgen of landen ("mijn tante Anouk uit Marokko komt voorlopig niet"). Dus Turkije zou ik vanwege Erdogan al bij voorbaat links laten liggen. Als die per ongeluk buikpijn krijgt gooit hij zo de grens dicht.

 

Of Corendon moet bereid zijn om mij vooraf een waarborgsom te storten van 5.000 euro, die ik dan terugstort als ik weer netjes op tijd geland ben op Eelde Airport.

 

Dat Corona-vrij van Corendon is op het punt van de Ethiek al 5 jaar wetenschappelijke discussie waard. Kunnen we dat eventjes vastleggen met een Overlijdensrisicoverzekering die 250K uitkeerd bij overlijden, 500K bij 50% arbeidsongeschikt en 1000K bij invaliditeit.

 

Zullen we eens beginnen met vrij verkeer binnen de Benelux ... Weekendje Ardennen?

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
Op 9-5-2020 om 08:39, Prinsenhof zei:

De Duitse overheid heeft vandaag (8 mei 2020) besloten dat alle werknemers van slachthuizen getest moeten worden.

 

Vanavond bij Beau aan tafel Ronald Lotgerink van Vion die vertelt dat er op de slachterijen reeds vanaf eind februari / begin maart sprake is van aanvullende maatregels. Er wordt op 1,5 meter afstand gewerkt en extra gecontroleerd met warmtemeters. Lotgerink vermoedt dat er besmetting ontstaat bij arbeidsmigranten in de woonomgeving of in de busjes die mensen transporteren. Lotgerink vertelt dat er afspraken zijn met de uitzendbureaus over huisvesting en vervoer.

 

Reden waarom deze grote besmetting (147 van 657 werknemers in Groenlo) ineens naar boven kwam, is dat Vion op verzoek van de Duitse autoriteiten ook mensen zonder symptomen is gaan testen. Zowel in Duitsland als in Nederland wordt nu wel iets gedaan aan de woon- en reisomstandigheden van arbeidsmigranten. En wellicht zelfs de werkomstandigheden van buitenlandse flexwerkers.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Hoe breed je gaat testen zal absoluut van invloed zijn op het aantal gevallen. Of slachthuizen er dan nog specifiek slecht uitspringen valt pas te bezien: Hoeveel infecties zou je pakweg extra meten als je al het supermarktpersoneel in Nederland zou testen, ongeacht of ze enige symptomen vertonen of niet? Mogelijk alarmerend veel gezien dat een vrij jonge groep is die zelfs bij infectie in veel gevallen onvoldoende ernstige symptomen vertoont om naar een arts te gaan. 

 

Er lijkt nu een plan te liggen waarbij vanaf 1 juni iedereen zich kan laten testen - in principe alleen bedoelt voor mensen met klachten, maar 1 grondige (al dan niet verzonnen) hoestbui is voldoende om in aanmerking te komen. 

 

Het is lastig te zeggen hoeveel mensen dat gaan doen (ik zit er zelf niet om te springen), maar wel duidelijk dat er veel meer mensen getest zullen worden, en daarmee oom het aantal bevestigde gevallen snel zal oplopen, ondanks dat er feitelijk geen verschil is. 

 

Ik vermoed dat er wel veel vraag zal komen uit ietwat onwenselijke hoek: Landen die weer toeristen toelaten eisen hier en daar een negatieve test uitgevoerd in de afgelopen 7 dagen. Dat gaat een run geven op tests, ook bij mensen zonder enige symptomen, om het papiertje te krijgen. Deze groep is extreem groot: ongeveer 50% van de nederlanders gaat jaarlijks op een vliegvakantie naar het buitenland. Als landen die negatieve test vereisen en verder weer open gaan zit je dus met een vraag van ettelijke miljoenen tests, aardig karwei om dat te bolwerken. 

 

Dat Corendon verhaal staat een beetje op zich: zij verkopen veel pakketreizen waarbij ieder aspect van de reis onder hun controle is vanaf het punt dat je de luchthaven binnen loopt. Stel dat je naar een all inclusive wilt in griekenland of turkije, en ze je helemaal geïsoleerd en getest laten gaan, kan ik me voorstellen dat het land van bestemming dit wil faciliteren vanwege inkomsten uit toerisme. 

 

Qua verzekering is het wel lastig: BuZa heeft gewoon de hele wereld code oranje gegeven, ongeacht of er in een land sprake is van besmetting en indien het geval in welke mate. Nu is het niet zo dat code oranje direct betekent dat een reisverzekering niet meer dekt, maar het verschilt per geval. Wat helaas een gevolg is: De  hele wereld heeft code oranje, het is niet mogelijk te zien wat het relatieve gevaar per land is, terwijl dat wel degelijk per land verschilt. Bovendien zegt de code ook niets meer over veiligheid anders dan door het virus: voorheen waren die codes nog wel eens nuttig om te zien welke delen van een land je beter kon mijden vanwege gevaren als (burger)oorlog en dergelijke, maar dat is nu allemaal onzichtbaar geworden - afgezien van code rood... maar ik denk niet dat veel mensen een vakantie naar Jemen oid plannen :D

Link naar reactie
30 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

Of slachthuizen er dan nog specifiek slecht uitspringen valt pas te bezien...

 

Toch bijna een kwart van alle medewerkers bij dat slachthuis besmet, en geen van allen vertoonden tekens. 

 

Misschien is dat wel goed nieuws eigenlijk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
5 uur geleden, TwaBla zei:

 

Toch bijna een kwart van alle medewerkers bij dat slachthuis besmet, en geen van allen vertoonden tekens. 

 

Misschien is dat wel goed nieuws eigenlijk.

Goed nieuws? Die mensen hebben allemaal vaders, moeders buurtgenoten, en komen allemaal in supermarkten en winkels. 

Hoe gaan we dan om met de kwetsbaren?

Link naar reactie
(aangepast)

Op zich wel interessant om een contactonderzoek van slachthuismedewerkers uit te voeren. Woonsituatie, sociale interactie en internationaal verkeer.

 

Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in dat arbeids- en woonomstandigheden van flexwerkers gaan verbeteren. Daar heeft vrijwel niemand zich recent om bekommerd en dat is straks ook weer heel snel vergeten als aandachtspunt.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

 

Het virus muteert.  Vion heeft al vanaf begin maart maatregels genomen, zeggen ze. Ze controleren met temperatuurmetertjes,  wat jij suggereerde Herman. En desondanks blijken er 147 besmette mensen rond te lopen, die niet ziek zijn of andere kenmerken vertonen.

 

Misschien is dat corona-light!?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Je zou het haast denken - als er daadwerkelijk een groep van 147 mensen is waarvan niemand genoeg klachten had om ook maar naar een huisarts te gaan wijkt dat wel af van het heersende beeld over het gevaar van het virus. Iets als koorts is een tamelijk objectief meetbaar criterium. Overigens zou dit best kunnen:  als je mensen met koorts isoleert zet je selectiedruk op een virus om geen, of zo laat mogelijk, koorts te veroorzaken. Een virus is geen organisme met een doel, de meest succesvolle virussen (in de zin van infectiegraad) leveren normaliter helemaal geen symptomen op, terwijl het merendeel van de mensen ermee besmet is en blijft. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.