Waar willen we met Nederland naar toe ná Corona?

Aanbevolen berichten

Maar weer on-topic : "Waar willen we met Nederland naar toe ná Corona?"

 

Het is nu wel duidelijk dat het in de toekomst anders moet, Meer aandacht en regelgeving voor milieu en hygiëne. die afvalberg eens verminderen en meer duurzame spullen kopen. Dat is nog een hele klus, het speelgoed wat we net voor de kleinkinderen gekocht hebben komt rechtstreeks uit China, heeft de mooiste kleurtjes en is met 2 weken wel gesloopt en rijp voor de vuilnisbak.

 

Normaal zijn we kritischer op wat we kopen maar de winkel met milieuvriendelijk en educatie speelgoed is nog gesloten.

 

En ondernemers zullen zich moeten afvragen hoe ze zich beter op dit soort calamiteiten kunnen voorbereiden. Is de volgende ramp geen pandemie dan is het misschien weer een natuurramp, milieuramp of gewoon oorlog.

Link naar reactie
Retired Mod     7,5k 1441
49 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Mijn favoriete Michelin restaurant heeft ten minste de Michelin drive nog open... of staat die M niet voor Michelin 

 

Jawel alleen in dat geval staat het voor de verandering die je figuur doormaakt als je daar te vaak "drive-throughet"

Link naar reactie
(aangepast)
Op 18-4-2020 om 15:33, Maxn zei:

Ten kosten van de economie van landen die het een stuk moeilijker hebben dan ons?

 

Momenteel kan ook Jan Modaal op vakantie naar bijvoorbeeld Thailand.

Maar op het moment dat een vliegticket van 400 EUR naar 2000 EUR per persoon gaat, dan gaat dat echt niet meer lukken.

Jammer voor Jan, maar ook voor ieder gezin daar dat afhankelijk van het toerisme is.

Waarom zou Jan Modaal op vakantie naar Thailand moeten? Is dat een recht ofzo?  Een land als Thailand en onze wereld m.b.t. luchtvaart is misschien wel alleen gebaht bij duurzaam en cultureel toerisme aan betaling van een reële kostprijs. En dan is het nog altijd maar de vraag wie daar dan wel en niet ter plaatse van profiteren. Dat schijnt in een land als Thailand volgens mij namelijk nogal oneerlijk verdeeld te zijn.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

We kunnen hier overigens heel idealistisch gaan doen met een select gezelschap, maar ik vermoed dat een grote meerderheid (met verworven rechten) zo snel als mogelijk terug wil naar zijn oude gewoontes en levensstijl.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
36 minuten geleden, Highio zei:

We kunnen hier overigens heel idealistisch gaan doen met een select gezelschap, maar ik vermoed dat een grote meerderheid (met verworven rechten) zo snel als mogelijk terug wil naar zijn oude gewoontes en levensstijl.

Eindelijk iemand die begrijpt hoe de wereld draait.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
56 minuten geleden, Cosara zei:

Eindelijk iemand die begrijpt hoe de wereld draait.

Tot een jaar of twaalf geleden wilde men ook niet aannemen dat banken om konden vallen, toen dat toch gebeurde, wilden ook velen terug naar die goede, oude tijd alsof er niets gebeurd was, maar die tijd kwam niet meer?!

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
2 uur geleden, Highio zei:

We kunnen hier overigens heel idealistisch gaan doen met een select gezelschap, maar ik vermoed dat een grote meerderheid (met verworven rechten) zo snel als mogelijk terug wil naar zijn oude gewoontes en levensstijl.

 

Tja, dan is het inderdaad tijdsverspilling om nog na te denken. :zany-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
3 uur geleden, Highio zei:

Waarom zou Jan Modaal op vakantie naar Thailand moeten? Is dat een recht ofzo?  Een land als Thailand en onze wereld m.b.t. luchtvaart is misschien wel alleen gebaht bij duurzaam en cultureel toerisme aan betaling van een reële kostprijs. En dan is het nog altijd maar de vraag wie daar dan wel en niet ter plaatse van profiteren. Dat schijnt in een land als Thailand volgens mij namelijk nogal oneerlijk verdeeld te zijn.

 

Omdat Jan Modaal nu eenmaal een vrij burger is, en geen onderdaan van een koning of president of burger in een dictatuur. Jan Modaal mag hetzelfde als ieder ander.

 

En wie mag het dan wel? Alleen Pieter-Jan tweemaal modaal of Roderik-Jan vijfmaal modaal?

 

Het is wellicht niet nodig dat Jan Modaal daarheen gaat, en je kunt wel vinden dat Thailand overroepen is en Jan Modaal een marketing (of rat-race) slachtoffer, maar we leven in een democratische rechtsstaat, like it or not, en Jan mag net zoveel als ieder ander. 

 

Zo'n vlucht naar Thailand, en terug, produceert tussen de 1500-2000 kg CO2 per passagier. Aan de marktprijs van een CO2-emissierecht van vandaag (25.15€ per ton CO2) is dat minder dan 50€ aan emissierechten. Daar ga je zijn gedrag niet mee veranderen, zelfs al zou hij het volledig compenseren!.

 

Ja de luchtvaart stoot veel uit, maar nou ook niet zoveel dat je iemand zijn pleziertje moet ontzeggen. Dan zijn er wel grotere vervuilers die je kunt aanpakken.

 

Merk op dat die trip naar Thailand ongeveer net zoveel CO2 uitstoot als het verschil tussen een veganist en een vleeseter. Dus een veganist die 1 keer per jaar naar Thailand gaat, is verantwoordelijk voor net zoveel CO2 uitstoot als een vleester die niet gaat. Maak je ook zo'n enorme issue van vleeseters als dat je van de luchtvaart maakt?

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
2 uur geleden, Highio zei:

Maar ik vermoed dat een grote meerderheid (met verworven rechten) zo snel als mogelijk terug wil naar zijn oude gewoontes en levensstijl.

Dat heb je goed gezien.

Kijk maar naar de houding van de vakbonden.

Kunnen we praten over de opname van vakantiedagen ... nee.

Kunnen we praten over het later uitbetalen van vakantiegeld ... nee.

Kortom zijn de werknemers bereid om enig offer te brengen nu de hut in de fik staat ... nee.

Dat is de grote meerderheid. Zullen we die inderdaad maar niet belasten met het denkwerk over een oplossing.

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
4 minuten geleden, kuifje zei:

 

Omdat Jan Modaal nu eenmaal een vrij burger is, en geen onderdaan van een koning of president of burger in een dictatuur. Jan Modaal mag hetzelfde als ieder ander.

De treurigheid is dat over anderhalf jaar 10% van Jan Modaal in de WW zit. Dus die klimaatdoelstelling gaan we spontaan gewoon halen.

En 10% van Pieter-Jan en Roderik-Jan zit in een faillissement dus die mogen aan de curator vragen of ze nog een weekendje naar Center Parcs mogen.

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, Prinsenhof zei:

De treurigheid is dat over anderhalf jaar 10% van Jan Modaal in de WW zit. Dus die klimaatdoelstelling gaan we spontaan gewoon halen.

En 10% van Pieter-Jan en Roderik-Jan zit in een faillissement dus die mogen aan de curator vragen of ze nog een weekendje naar Center Parcs mogen.


Center Parcs. Nou snap ik het berichtje van meneer Hummel.

 

https://www.quotenet.nl/nieuws/a32181707/bevolking-moet-na-28-april-massaal-in-opstand-komen-tegen-beleid/

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
1 uur terug, Hans van den Bergh zei:
2 uur geleden, Cosara zei:

Eindelijk iemand die begrijpt hoe de wereld draait.

Tot een jaar of twaalf geleden wilde men ook niet aannemen dat banken om konden vallen, toen dat toch gebeurde, wilden ook velen terug naar die goede, oude tijd alsof er niets gebeurd was, maar die tijd kwam niet meer?!

Nou, banken lenen weer net zo makkelijk als 10 jaar geleden ... en kijken nog steeds drie jaar in het verleden als het gaat om de maximale hypotheek te bepalen. Daarmee wordt - In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst - toch gewoon een loze kreet. Het is dat ze wettelijk geen 120% van een koopwoning meer mogen financieren, want anders hadden ze dat ook weer gewoon gedaan.

Het enigste verschil is dat banken tegenwoordig (sinds 10-03-2016)  tegen 0,000% rente geld kunnen lenen van de ECB en hebben zij uw spaargeld niet meer modig.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
18 minuten geleden, insparcom zei:

Meneer Hummel maakt 1 foutje. Hij zal ongetwijfeld een advocaat onder de voorkeuzeknopjes van zijn smartphone hebben en ook het budget. Hij hoeft alleen nog te zorgen dat zijn accu genoeg gevuld is.

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, kuifje zei:

Maak je ook zo'n enorme issue van vleeseters als dat je van de luchtvaart maakt?

 

Zo doet de Telegraaf dat ook. Staan de praktijken in de varkensindustrie (12 miljoen varkens in Nederland) ter discussie, dan wordt de gehaktbal bedreigd. Wijst iemand op de luchtvaart dan mag de bevolking niet meer op vakantie. Elke overheidsmaatregel is in potentie de bijl aan de wortel van het volksplezier. Riemen dragen in de auto is een beperking van de persoonlijke bewegingsvrijheid. Het roken tegengaan is betutteling. Ik bepaal als ouder zelf wel op welke leeftijd mijn kinderen aan het werk gaan. En dat ik  mijn vrouw liever opsluit is mijn religieuze recht.

 

Laten we eerst maar eens vliegkilometers en vaarkilometers op dezelfde grondslag belasten als andere gemobiliseerde kilometers (rekening houdend met milieu-, geluid- en ruimte-overlast), dan zien we vanzelf wel welk prijskaartje er aan die vakanties komt te hangen. En aan aardbeien in oktober. Of t-shirts bij de Primark.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
1 uur terug, Cosara zei:

Het is dat ze wettelijk geen 120% van een koopwoning meer mogen financieren, anders hadden ze dat ook weer gewoon gedaan....

Dit plus nog wat verschillen opnoemen en dan toch zeggen dat er niks veranderd is🤔?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
2 uur geleden, kuifje zei:

Maak je ook zo'n enorme issue van vleeseters als dat je van de luchtvaart maakt?

Ik eet 4 dagen per week vlees.

 

Wij gaan niet intelligent om met de agrarische vleesindustrie (boerenbedrijven) in Nederland.

3 fouten:

- wij eten een gefokt beest niet op van kop tot staart, wij fokken op een milieubelastende manier dus gedeeltelijk afval ... Eenvoudig op te lossen met gerichte marketing zodat het hele dier opgegeten wordt.

- wij houden vee "tegennatuurlijk". Er wordt een kuiken geboren van een kip, is het een hen dan is het proficiat, is het een haan, dat is afval. Dat geldt voor de meeste dieren. Maak de vergunning zo dat iemand verantwoordelijk is voor een "natuurlijke" veehouderij. Als jij geiten wil houden dan  weet je van te voren dat er bokken  geboren gaan worden. Ook die moeten een kort leven hebben. En ook die moet je afzetten. Je bent verantwoordelijk voor een verantwoorde binnenlandse afzet van dat dier. Als je daar de intelligentie voor mist, jammer maar dan krijg je geen vergunning.

- ons land is veel te dichtbevolkt met mensen en dus feitelijk ongeschikt om zoveel agrarische industrie te huisvesten. Verklein de capaciteit zodanig dat we alleen nog voor binnenlandse menselijke consumptie dieren houden. Verplaats de overige boeren naar landen in de EU waar meer ruimte is (bijvoorbeeld Frankrijk).

Heb je een probleem? Houd het kort en simpel

 

 

 

Link naar reactie
49 minuten geleden, Prinsenhof zei:

Wij gaan niet intelligent om met de agrarische vleesindustrie (boerenbedrijven) in Nederland.

 

Potentie zat, maar zoek de ruimte op. FoodVentures bouwt nu kassen van menig hectares grootte in lege gebieden in Georgia, Kazachstan, China. Daar wordt gebruik gemaakt van lokale aardwarmte of afvalgas (olieindustrie Kazachstan) om ter plekke komkommers, paprika's, tomaten en sla te kweken voor de lokale markt en omringende landen. Dat is Nederlandse kastechnologie, Nederlandse kennis en Nederlands risicogeld.

 

Daar is ook plek zat voor varkens en kippen. Goedkope ruimte, goedkope arbeid en dan maken we afspraken over een dierwaardig bestaan in Europese regulering. En dan niet halfbakken zoals met kooi-eieren (niet voor de consument, wel voor de industrie).

Kassen in Kazachstan.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
17 uur geleden, Cosara zei:


Als je zo bang bent om hier dood te gaan - 3600 Corona-gerelateerde sterfgevallen op 17 miljoen inwoners - dan ga je toch gewoon 14 dagen ergens in quarantaine ?

 

 

Simpeler gezegd dan gedaan helaas. 

 

Stel dat ik terug wil naar Indochinese: er zijn geen via on arrivals meer, maar je moet ze via de ambassade regelen, inclusief een gezondheidsverklaring en dergelijke. Vervolgens krijg je een visum voor op zijn best 60 dagen, waarvan je de eerste 14 kwijt bent in quarantine. Dat is al vervelend genoeg, maar het verlengen van zo'n visum is nogal een lastig (semi-onmogelijk) proces, dus moet je een visa run doen, waarna je weer twee weken vast zit  en dergelijke. Mogelijk, maar extreem onpraktisch.

 

Ik ben verder absoluut niet bang om er dood aan te gaan:  het zou kunnen gebeuren, maar de kans is voor mijn leeftijdsgroep gering, mogelijk kleiner dan die op een fataal verkeersongeluk van of naar het vliegveld. 

 

En waarom "jan modaal" op vakantie zou mogen in Thailand? Omdat dat gewoon kan, een retourtje bangkok heb je buiten het hoogseizoen voor 600 euro. Blijkbaar is dat rendabel voor de vliegeniers, anders zouden ze het niet structureel aanbieden. Overigens is dat helemaal niet zo gek goedkoop: Een typisch vliegtuig waarmee je dat zou doen is een 777-300, met ongeveer 400 passagiers. Nog afgezien van inkomsten uit business class, flex tickets en dergelijke, zou je daar per 300 euro enkele reis ongeveer een ton voor vangen, met daarnaast nog de vracht en dergelijke. 

 

Verondersteld dat je 2x per etmaal op en neer kunt vliegen met een 777 tussen amsterdam en bangkok (met een tankstop ergens in het midden oosten oid) levert dat bij volle bezetting een kwart miljoen euro per dag, per toestel, aan omzet op.  Zoiets kost wel de nodige brandstof, wellicht 2 metrisch ton brandstof per enkele reis voor beide langs samen. Met prijzen rond $20/ton stook je op zo'n vlucht $40k aan brandstof op. Dat resteert nog 60k per vlucht voor de  afschrijving van het toestel, personeelskosten. landingsrechten etc. 

 

Alles bij elkaar geteld is het gewoon een gezonde winstgevende business om passagiers voor 600 euro retour van amsterdam naar bangkok te vliegen. 

Link naar reactie
(aangepast)
Quote

Verondersteld dat je 2x per etmaal op en neer kunt vliegen met een 777 tussen amsterdam en bangkok (met een tankstop ergens in het midden oosten oid) levert dat...

Euh, dat allemaal binnen 24 uur...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
9 uur geleden, TwaBla zei:

Laten we eerst maar eens vliegkilometers en vaarkilometers op dezelfde grondslag belasten als andere gemobiliseerde kilometers (rekening houdend met milieu-, geluid- en ruimte-overlast), dan zien we vanzelf wel welk prijskaartje er aan die vakanties komt te hangen. En aan aardbeien in oktober. Of t-shirts bij de Primark.

 

Ik ben helemaal voor 'eerlijk' belasten. Maar worden dan nu bijvoorbeeld autokilometers op een juiste grondslag belast? Wie zegt dat? Wat is een 'juiste' grondslag? Als ik zeg dat autokilometers alreeds te zwaar belast worden, kun jij bewijzen dat dat niet zo is?

 

En overlast infactureren? Prima, maar volgens mij doen we dat al. Schiphol rekent behoorlijk wat aan (en een groot deel daarvan zijn, linksom of rechtsom, belastingen) aan de luchtvaartmaatschappijen. Dat zou je kunnen zien als compensatie voor de overlast.

 

En hoe bereken je de milieuschade, in financiele termen, van een paar vierkante km luchthaven? En hoe bereken je geluidsoverlast als €?

 

En dan nog... als je de negatieve factoren meerekent, dan moet je ook de positieve factoren meerekenen. Hoeveel mensen verdienen een mooie boterham in de luchtvaartindustrie, die ze anders niet zouden hebben? Hoeveel efficienter draait de economie omdat dankzij het autoverkeer het veel beter mogelijk is om de juiste mens de juiste baan te laten invullen, ipv iemand die maar 90% zo goed is? Hoeveel is het plezier van de mensen waard dat ze in het weekend naar de kust kunnen rijden om uit te waaien?

 

Mobiliteit levert schade op, maar ook echte voordelen, zowel economisch als wat betreft levensvreugde.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
(aangepast)
25 minuten geleden, kuifje zei:

Hoeveel is het plezier van de mensen waard dat ze in het weekend naar de kust kunnen rijden om uit te waaien?

 

Ieder Nederlands huishouden krijgt een bonnenboekje. Goed voor twee dagen strand per persoon. Dan is het eerlijk verdeeld.

 

Duitsers en Polen hebben echter ook recht op een dagje strand. Hoe lossen we dat nou weer op?

 

Als je lang in quarantaine zit, duiken er allemaal spinsels op in je kop.

 

Die vragen moeten we helemaal niet allemaal willen beantwoorden. We hoeven alleen maar mechanische kilometers zodanig te belasten dat die mobiliteitsmallemolen op een lagere snelheid uitkomt. Bewegingsvrijheid is wel een mensenrecht, benzine niet. Ga maar weer fietsen, dat is beter voor de planeet!

 

Voor je plezier hoef je niet naar Thailand; Texel is goed genoeg.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
1 uur terug, TwaBla zei:

Ieder Nederlands huishouden krijgt een bonnenboekje. Goed voor twee dagen strand per persoon. Dan is het eerlijk verdeeld.

Duitsers en Polen hebben echter ook recht op een dagje strand. Hoe lossen we dat nou weer op?

Iedere Europeaan een bonnenboekje ... Goed voor twee dagen strand per persoon ergens in de Europese Unie.

Probleem opgelost.


Als het aan Macron en anderen ligt, krijgen wij uiteindelijk een politieke Unie waar gelijkheid en broederschap met gouddraad in het vaandel wordt geborduurd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.