• 0

Mijn vaste lasten zijn net iets lager dan 4000 euro per 3 maanden

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zie net dat je 2 topicstarts had en de 2e is verborgen. De vraag daarin vond ik duidelijker.. Daarom alsnog
 

Quote


Ik heb een huurpand voor mijn winkel en al mijn vaste lasten zijn rond 1100 euro per maand, daardoor kom ik niet in aanmerking voor de tegemoetkoming van 4000 euro. ALS ik tegemoetkoming van de gemeente krijg van ongeveer 1050 euro per maand kan ik daarmee wel mijn vaste lasten voor mijn winkel betalen, maar waar moet ik dan van leven? 

 

 

 

Striktgenomen is de bijstand van 1050 euro bedoeld om jezelf in leven te houden, de normale naam is BBZ levensonderhoud (dat is de regeling voor ondernemers)

 

Dus wat mij betreft denk je net verkeerd om, vraag de 1050 euro aan om te zorgen dat je prive je huur, gas, water en licht en boodschappen kunt betalen en kijk daarna hoe je je zakelijke lasten kunt voldoen. Ik snap dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan.

We zitten in een extreme situatie, je eerste prioriteit is dus om te zorgen dat jij in leven blijft en niet of je je bedrijfslasten kunt betalen omdat je anders boze schuldeisers krijgt..

 

Als je geen recht hebt op de 4000 euro dan zul je met naar de overige middelen kijken die standaard al bestaan.
 

Kijk of je in aanmerking komt voor zorgtoeslag of huurtoeslag.

Kijk of je in aanmerking komt voor bijzondere bijstand (Bijv voor woonkostentoeslag als je huur te hoog is)

ALs je een hypotheek hebt vraag je bank om mogelijkheid tot aflos uitstel

 

zie ook dit topic: https://www.higherlevel.nl/forums/topic/64538-verzameltopic-corona-virus-links-naar-hulp-aan-ondernemers-in-nood/

 

daar staan nog meer regelingen die wellicht van toepassing kunnen zijn en wat je nog meer kunt doen zoals uitstel van betaling voor belastingaanslagen of verlagen van voorlopige aanslagen om de lasten te verlagen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is allemaal wel zo. Maar met zo een strikte regel wordt de hulp niet echt eerlijk verdeeld. Ze hadden ook kunnen zeggen je krijgt 30-40% van je kwartaal lasten vergoed. Ik snap ook wel dat voor velen 4000 helemaal niet toereikend is... maar ja, het is ook een abnormale toestand, en velen zijn werkloos, ik straks misschien ook... we zien wel.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 uur geleden, Leiyla zei:

voor mijn winkelpand

 

In welke branche zit je? Bij ons in het dorp sloten direct na 15 maart heel veel winkels maar inmiddels zijn de meesten met aanpassingen weer open. En in het winkelcentrum was het vanochtend als vanouds lekker druk, Denk dat iedereen het thuiszitten een beetje zat wordt.

aangepast door retired
typefout hersteld
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Leiyla zei:

Maar met zo een strikte regel wordt de hulp niet echt eerlijk verdeeld. Ze hadden ook kunnen zeggen je krijgt 30-40% van je kwartaal lasten vergoed

 

De regeling is in een week tijd bedacht en daarna nog 2 weken nodig gehad om de noodwet aan te nemen en de technische infrastuctuur op te zetten om honderd tot tweehonderdduizend aanvragen in ca 4 weken tijd te kunnen verwerken.

Dit was het best haalbare op zo korte termijn.

 

Wie zal zeggen welke aanpassingen nog komen, als ik kijk naar de ontwikkeling van de (verzamel)topics over dit onderwerp dan valt op dat 3 weken geleden vooral bepaalde branches klaagden dat ze er niet onder vielen, meeste van die "klagers" hebben nu alsnog een aanvraag kunnen doen om dat tot twee keer toe het aantal branches is uitgebreid.

 

Nu zie je dat het aantal "klachten dat hun branche er niet is opgenomen vrijwel is gestopt en nu komt vooral de groepen naar voren die

- vanuit huis werken, maar wel hoge andere lasten hebben

- net niet aan 4000 euro komen, maar omdat de bijstand alleen de privelasten dekt alsnog in de problemen komen

 

Ik kan niet inschatten of het kabinet hier op gaat reageren met nog een aanpassing van de regeling. Maar als je ziet dat deze regeling inmiddels drie keer is uitgebreid  in drie weken tijd zie ik het niet als geheel kansloos dat ook andere eisen worden versoepeld of bijgesteld als uit de analyses blijkt dat zonder deze steun een grote groep kleine ondernemers omvalt.

Op zich kan jou voorstel om x% van de vaste lasten te dekken best reëel zijn maar gezien de andere regelingen mag je dan best aan ca 70% denken ipv 30-40%

 

Het lastige is echter dat tot je tot die tijd niks anders kan doen dan zoveel mogelijk tijd "kopen" door gebruik te maken van andere regelingen. Als het later toch meevalt zal het ook niet zo'n probleem zijn om zorgtoeslag of huurtoeslag terug te betalen. of toch je belastingaanslag waarvoor je uitstel van betaling hebt gekregen toch nog op tijd te betalen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn zoon heeft iets vergelijkbaars. Hij is zzp-er met een rijschool. Mede door investering van eigen geld zijn de huidige vaste lasten laag, maar daardoor komt hij ook niet op die 4000 euro aan kosten. Hij heeft nu een aanvraag gedaan voor TOZO, maar of hij die toegewezen krijgt is nog de vraag. Ik hoor geluiden dat daarvoor in 2019 aan het urencriterium moet zijn voldaan en dat heeft hij niet (startup fase). Hij woont (gelukkig) nog thuis dus een hapje eten zal geen probleem vormen. Als hij de TOZO krijgt toegewezen dan kunnen daar de doorlopende kosten van worden betaald. Maar mocht dat niet zo zijn dan komen die vaste kosten uiteindelijk voor eigen rekening. Die vaste kosten zijn hoger dan zijn kosten voor levensonderhoud (Bankkosten, Franchise kosten, Bedrijfsverzekeringen en Wegenbelasting). Dan komt toch de vraag aan de orde of het reëel is om het bedrijf te laten voortbestaan.  

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, ROEM050 zei:

(Bankkosten, Franchise kosten, Bedrijfsverzekeringen en Wegenbelasting). Dan komt toch de vraag aan de orde of het reëel is om het bedrijf te laten voortbestaan.  

 

Ik neem aan dat de franchisegever meer franchisenemers heeft die met de zelfde problemen zitten. Zij zullen er ook niet op zitten te wachten dat er veel om zullen vallen.

 

Het bedrijf op korte termijn opdoeken lijkt me geen goede zaak. Of de regels moeten langer gaan duren. Heeft de brancheorganisatie al ideeën voor maatregelen?

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, retired zei:

 

Het bedrijf op korte termijn opdoeken lijkt me geen goede zaak. Of de regels moeten langer gaan duren. Heeft de brancheorganisatie al ideeën voor maatregelen?

Het bedrijf opdoeken op korte termijn zal ook niet direct gebeuren. Er is op dit moment ook niet echt een alternatief. Feit is wel dat menige ondernemer nu duidelijk krijgt hoeveel doorlopende kosten er zijn en dat vooral dit soort kosten (te) weinig flexibel zijn. Het is prima dat de overheid bijspringt in dit soort tijden, maar de kostendiscussie hoor ik te weinig over. Is het bijvoorbeeld reëel dat verzekeringspremies en wegenbelasting doorlopen, terwijl de auto stil moet staan? Of zou het reëler zijn dat dit soort kosten nu worden opgeschort, omdat er toch geen gebruik of aanspraak op gaat worden gemaakt?

Wat de toekomst gaat brengen weten we niet, maar ik hoor vaak dat men verwacht dat alles snel weer teruggaat naar de oude (pre-corona) situatie. Er is momenteel een hevige discussie gaande over de 1,5-meter economie en hoe die gestalte moet gaan krijgen. Over de rijschoolbranche heb ik nog niets concreets gehoor. Maar ook hier mis ik weer een aspect in de discussie. 1,5-meter voorzieningen wel of niet - willen de mensen/klanten dat wel? Ik heb wat beelden gezien uit Wuhan en één van de dingen die opvalt is dat mensen vooral nog angstig zijn en daarom juist situaties die niet-strikt noodzakelijk zijn bewust ontlopen. Horeca die weer open is krijgen nauwelijks klanten bijvoorbeeld ondanks alle voorzieningen.  

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, ROEM050 zei:

Is het bijvoorbeeld reëel dat verzekeringspremies en wegenbelasting doorlopen, terwijl de auto stil moet staan? Of zou het reëler zijn dat dit soort kosten nu worden opgeschort, omdat er toch geen gebruik of aanspraak op gaat worden gemaakt?

 

Een auto kan je schorsen alleen zitten daar kosten aan en of dat opweegt tegen de besparing?

8 minuten geleden, ROEM050 zei:

Horeca die weer open is krijgen nauwelijks klanten bijvoorbeeld ondanks alle voorzieningen.  

 

Nou ik kijk met smart uit naar de opening van de horeca. En de maatregelen nemen we dan maar voor lief.  En wellicht valt het wel mee. Restaurants waar je hutje mutje zit was ik toch al geen fan van.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, ROEM050 zei:

Ik hoor geluiden dat daarvoor in 2019 aan het urencriterium moet zijn voldaan en dat heeft hij niet (startup fase). 

 

Er komen ook formuleringen voorbij waar het gaat om een gemiddeld aan gewerkte uren (25) in de voorgaande weken. Wat zegt de gemeente?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Er komen ook formuleringen voorbij waar het gaat om een gemiddeld aan gewerkte uren (25) in de voorgaande weken. Wat zegt de gemeente?

Nog niets gehoord van de gemeente. De aanvraag is in behandeling. Gemiddeld aan gewerkte uren in de voorgaande weken zou wel aan te tonen zijn. We wachten af.

Link naar reactie
  • 0

Voor alle conventionele rijschoolhouders ... investeer in een Rijsimulator.

Volgens horen en zeggen leer je daarmee tot 3x sneller dan in een lesauto ... en het is ook veel beter voor het milieu. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, ROEM050 zei:

Mijn zoon heeft iets vergelijkbaars. Hij is zzp-er met een rijschool. Mede door investering van eigen geld zijn de huidige vaste lasten laag, maar daardoor komt hij ook niet op die 4000 euro aan kosten. Hij heeft nu een aanvraag gedaan voor TOZO, maar of hij die toegewezen krijgt is nog de vraag. Ik hoor geluiden dat daarvoor in 2019 aan het urencriterium moet zijn voldaan en dat heeft hij niet (startup fase). Hij woont (gelukkig) nog thuis dus een hapje eten zal geen probleem vormen. Als hij de TOZO krijgt toegewezen dan kunnen daar de doorlopende kosten van worden betaald. Maar mocht dat niet zo zijn dan komen die vaste kosten uiteindelijk voor eigen rekening. Die vaste kosten zijn hoger dan zijn kosten voor levensonderhoud (Bankkosten, Franchise kosten, Bedrijfsverzekeringen en Wegenbelasting). Dan komt toch de vraag aan de orde of het reëel is om het bedrijf te laten voortbestaan.  

Maar dit gaat om wegenbelasting/verzekering enzovoort. Dat zijn relatief weinig kosten lijkt me? Wat als hij een stevige griep krijgt? Dan kan die ook tijdelijk niet rijden.

 

Overigens las ik een artikel over een lesauto met en scherm tussen de leerling en leraar. Dus wellicht kan hij op zeer korte termijn alweer aan de gang. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, ROEM050 zei:

Mijn zoon heeft iets vergelijkbaars. Hij is zzp-er met een rijschool. Mede door investering van eigen geld zijn de huidige vaste lasten laag, maar daardoor komt hij ook niet op die 4000 euro aan kosten.

 

Ik denk dat hier zaken met elkaar verward worden. Het is niet zo dat je lagere "lasten" of kosten hebt door met eigen geld te investeren. Het is wel zo dat je lagere uitgaven hebt. Maar zowel mensen die hebben geinvesteerd mét als zonder eigen geld hebben dezelfde kosten.

 

 

Mensen die investeren hebben elke maand afschrijvingskosten. Die zijn niet anders als je dat met eigen of geleend geld doet. Degene die met eigen geld heeft geinvesteerd, heeft vervolgens geen uitgaven meer, maar wel afschrijvingskosten. Mensen die dat met geleend geld doen, moeten maandelijks hun lening aflossing. Deze aflossingen zijn echter wel uitgaven, maar géén kosten! Ook in dat geval zijn alleen de afschrijvingskosten kosten.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Interessante vraag zou wel zijn, mocht iemand de afschrijvingskosten iets beinvloeden (denk aan willekeurig mogen afschrijven als je starter bent of als het bijv. om een elektrische auto zou gaan). Telt het ook dan nog steeds als vaste lasten?

 

(Puur hypothetisch. Zou in het geval van de rijschool niet helpen, gezien die ook nog steeds het probleem heeft dat zijn prive en bedrijfsadres gelijk zijn, en hij dus ook dan niet in aanmerking komt).

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Wkhoek zei:

Maar dit gaat om wegenbelasting/verzekering enzovoort. Dat zijn relatief weinig kosten lijkt me? Wat als hij een stevige griep krijgt? Dan kan die ook tijdelijk niet rijden.

 

Klopt. Het zijn (voor ons) ook geen onoverkomelijke kosten. Echter vanwege zijn thuiswonende situatie zijn de kosten van levensonderhoud lager dan het aanhouden van een niet operationele eigen onderneming. Dat we het eigen kind blijven steunen is geen discussie.  Het topic begon met het aspect dat iemand te weinig kosten maakte om recht te hebben op de 4000 euro, maar daar dus de TOZO voor zou moeten gaan gebruiken. Met andere woorden een bijdrage die bedoeld is als levensonderhoud gebruikt gaat worden voor doorlopende bedrijfskosten. 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, TwaBla zei:

 

Leg eens uit aan een moeder van een ondernemer. :smiling-face-with-sunglasses:

Dat hoeft niet. Ik heb deze discussie ook al elders op dit forum gelezen. Daarbij komt dat het aanschaffen van een goede tweedehands met eigen geld ten opzichte van een lease-contract wel degelijk tot lagere kosten leidt. NB. Ook inclusief de afschrijving wordt het bedrag niet gehaald. ;)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, prinsrachid zei:

 

Ik denk dat hier zaken met elkaar verward worden. Het is niet zo dat je lagere "lasten" of kosten hebt door met eigen geld te investeren. Het is wel zo dat je lagere uitgaven hebt. Maar zowel mensen die hebben geinvesteerd mét als zonder eigen geld hebben dezelfde kosten.

 

 

Mensen die investeren hebben elke maand afschrijvingskosten. Die zijn niet anders als je dat met eigen of geleend geld doet. Degene die met eigen geld heeft geinvesteerd, heeft vervolgens geen uitgaven meer, maar wel afschrijvingskosten. Mensen die dat met geleend geld doen, moeten maandelijks hun lening aflossing. Deze aflossingen zijn echter wel uitgaven, maar géén kosten! Ook in dat geval zijn alleen de afschrijvingskosten kosten.

Ok. Maar blijft nog één vraagje over. Over een lening moet rente worden betaald. Vallen deze rentekosten dan ook buiten de bedoelde kosten? 

Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, ROEM050 zei:

Ok. Maar blijft nog één vraagje over. Over een lening moet rente worden betaald. Vallen deze rentekosten dan ook buiten de bedoelde kosten? 

 

Nee. Rente is een uitgave die tegelijkertijd een kost is en telt dus wel weer mee.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Gaan scooter- of motorrijlessen (bij collega's) nog wel door?

 

Een inparkeercursus op een ongebruikt parkeerterrein zou ook zonder aanpassingen kunnen.

 

Als zoon zelfstandig woont blijven zijn zakelijke kosten even laag. Mag hij zelf klanten werven?

 

Groet,

 

Highio

 

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, ROEM050 zei:

Hij is zzp-er met een rijschool. 

 

Kan een rijschoolhouder geen scherm maken tussen bestuurder en instructeur zoals ze ook in de supermarkten doen? 
 

15 uur geleden, Cosara zei:

Voor alle conventionele rijschoolhouders ... investeer in een Rijsimulator.

Volgens horen en zeggen leer je daarmee tot 3x sneller dan in een lesauto ... en het is ook veel beter voor het milieu. 


Maar wil de doelgroep dat ook? Een 17 jarige zal zo'n simulator best cool vinden voor een keer of 3, maar daarna wil hij waarschijnlijk toch in een echte auto gaan rijden.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.