• 0

Eigen vermogen verhogen zzp

(aangepast)

Beste experts,

 

Ik ben bezig met aangifte 2019 te doen als zzper. graag wil ik weten of het mogelijk is om eigen vermogen vanuit liquide middelen (Staat op zakelijke rekening) iets te verhogen zodat je FOR kan verder opbouwen. Ik weet wel dat je dat niet zomaar kan. Dat moet een zakelijke doel hebben.  Deze verhoging kan ik dan als bedrijfsdoel aanmerken om een zakelijk auto in 2020 mee te kopen. Ik vraag mij af of het een geldige reden is? 
 

Voorbeeld: 

EV begin balans 2019 = ongeveer 10 k

EV eind balans  2019 = verhogen naar 17 k

aangepast door Vathorst
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
36 minuten geleden, Vathorst zei:

Ik ben bezig met aangifte 2019 te doen als zzper.

graag wil ik weten of het mogelijk is om eigen vermogen vanuit liquide middelen (Staat op zakelijke rekening) iets te verhogen zodat je FOR kan verder opbouwen.

Wet van de communicerende vaten ... liquide middelen omlaag, dan ook eigen vermogen omlaag.

Maar dat zal je waarschijnlijk niet bedoelen ...

Je kunt wel privé-geld op je zakelijke rekening storten, maar dat had je in 2019 moeten doen. Elke privé-storting die je nu (in 2020) doet vallen onder de liquide middelen van 2020. Die zakelijke auto kan je best in 2020 kopen met privé-geld uit 2020.

Niet dat dat voor 2019 veel had uitgemaakt want een privéstorting zonder direct zakelijk doel blijft buiten de FOR van 2019.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
26 minuten geleden, Cosara zei:

Wet van de communicerende vaten ... liquide middelen omlaag, dan ook eigen vermogen omlaag.

Maar dat zal je waarschijnlijk niet bedoelen ...

Je kunt wel privé-geld op je zakelijke rekening storten, maar dat had je in 2019 moeten doen. Elke privé-storting die je nu (in 2020) doet vallen onder de liquide middelen van 2020. Die zakelijke auto kan je best in 2020 kopen met privé-geld uit 2020.

Niet dat dat voor 2019 veel had uitgemaakt want een privéstorting zonder direct zakelijk doel blijft buiten de FOR van 2019.

 

 

 

Bedankt voor de snelle reactie. Geld staat al op de zakelijke rekening. Het gaat om omzet over jaar 2019. Deze wil ik deels inzetten voor een auto van de zaak wat ik van plan was/ben te kopen. Omdat ik dat met tot nu toe verdiende geld in 2020 niet kan financieren. Is dat niet mogelijk? Je kan toch zakelijk sparen voor een geldige zakelijke doel? Aangifte is nog niet gedaan en als het goed is de keuze heb ik nog. 

aangepast door Vathorst
Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Vathorst zei:

Bedankt voor de snelle reactie. Geld staat al op de zakelijke rekening.

In 2020 gestort neem ik aan en niet in 2019.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 minuten geleden, Cosara zei:

In 2020 gestort neem ik aan en niet in 2019.

Nee geld is in 2019 door de klant op mij  zakelijke rekening overgemaakt en niet bewogen. Natuurlijk de laatste twee maanden betaling is in 2020 plaats gevonden. 

aangepast door Vathorst
Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Vathorst zei:

Je kan toch zakelijk sparen voor een geldige zakelijke doel?

Aangifte is nog niet gedaan en als het goed is de keuze heb ik nog. 

Tuurlijk kan dat, alleen blijft het voldongen feit bestaan dat er in 2019 niets mee is gedaan.

... en nee, die keuze heeft u niet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Vathorst zei:

Voor verder info. Boekhouden doe ik volledig in excel en de flexibiliteit is er. 

Programmatisch misschien wel, fiscaal niet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
1 uur geleden, Vathorst zei:

Nee geld is in 2019 door de klant op mij  zakelijke rekening overgemaakt en niet bewogen. 

Lees alle antwoorden nu eens zorgvuldig door ...

Je kunt alleen je eigen vermogen vergroten door meer geld op je bankrekening te storten.

Je kunt geen geld van je bankrekening (activum) naar je eigen vermogen (passivum) overhevelen.

Daarmee krijg je een onbalans en dat zal jouw excel-programma waarschijnlijk niets kunnen schelen, maar het belastingprogramma staakt accuut z’n medewerking.

aangepast door Cosara
spelling

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je eigen vermogen verhogen om een hogere for toe te passen? 

 

Je moet er dan ook iets mee doen  in de vorm van storten in een voorziening. 

 

For is niets anders dan belasting betalen uitstellen  een keer valt het weer vrij. En als je er verder niets mee gedaan hebt ben je er ook niets mee op geschoten.

 

Bij het einde van mijn eerste bedrijf was het een loden last. Daarna nooit meer toegepast maar op andere manieren aan mijn oude dag gewerkt.  Die nu bijna aanstaande is. :grinning-face:

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, retired zei:

Waarom zou je eigen vermogen verhogen om een hogere for toe te passen? 

 

Je moet er dan ook iets mee doen  in de vorm van storten in een voorziening. 

 

For is niets anders dan belasting betalen uitstellen  een keer valt het weer vrij. En als je er verder niets mee gedaan hebt ben je er ook niets mee op geschoten.

 

Bij het einde van mijn eerste bedrijf was het een loden last. Daarna nooit meer toegepast maar op andere manieren aan mijn oude dag gewerkt.  Die nu bijna aanstaande is. :grinning-face:

Bedankt voor jouw reactie. Ik weet wat het is en mijn doel is ook niet om het tot mijn 65+ te bewaren.  Wie zegt dat wij tot die tijd leven 😊. Deze kan ik bijvoorbeeld dit jaar of volgende jaar laten uitkeren als ik bijvoorbeeld door corona minder verdien en dergelijks. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Cosara zei:

Lees alle antwoorden nu eens zorgvuldig door ...

Je kunt alleen je eigen vermogen vergroten door meer geld op je bankrekening te storten.

Je kunt geen geld van je bankrekening (activum) naar je eigen vermogen (passivum) overhevelen.

Daarmee krijg je een onbalans en dat zal jouw excel-programma waarschijnlijk niets kunnen schelen, maar het belastingprogramma staakt accuut z’n medewerking.

Bedankt voor jouw tijd en moeite Cosara. Ik zal jouw advies en die van een aantal andere mensen zeker meenemen bij mijn finale besluit. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:
1 uur terug, Vathorst zei:

Deze kan ik bijvoorbeeld dit jaar of volgende jaar laten uitkeren als ik bijvoorbeeld door corona minder verdien en dergelijks. 

Uh. Dat is met opgebouwde FOR niet mogelijk hoor.

 

9 minuten geleden, Norbert Bakker zei:
1 uur terug, Rik · zei:

Uh. Dat is met opgebouwde FOR niet mogelijk hoor.

Dat, en er valt sowieso niets "uit te keren" met een FOR: dat is alleen een papieren reserve 

Nou dat is niet helemaal waar ... je kunt dat FOR-geld prima op je bankrekening of in een oude sok op zolder bewaren en het aan jezelf uitkeren op enig momentum van armoede. Alleen moet je ooit eens - vroeg of laat - daarover alsnog belasting gaan betalen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, Cosara zei:

Nou dat is niet helemaal waar ... je kunt dat FOR-geld prima op je bankrekening of in een oude sok op zolder bewaren en het aan jezelf uitkeren op enig momentum van armoede. Alleen moet je ooit eens - vroeg of laat - daarover alsnog belasting gaan betalen.

 

Tuurlijk, alleen weet jij net als ik dat dat geld gewoon geld is.  FOR-geld bestaat niet :winking-face:

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
40 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Tuurlijk, alleen weet jij net als ik dat dat geld gewoon geld is.  FOR-geld bestaat niet 

 Een kwestie van definitie. FOR-geld is tenminste nog je eigen geld.

Plenty ondernemers die het ontvangen BTW-geld gewoon als een soort van bonus zien of een goedkope vorm van krediet.

Ik weet het ... ik glij hierbij af naar off-topic.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Cosara zei:

Alleen moet je ooit eens - vroeg of laat - daarover alsnog belasting gaan betalen.

En hoe gaat dat dan? Als je 65+ wordt zul je toch met dat geld (wat dan echt aanwezig moet zijn) een koopsompolis moeten kopen? Of mag je na je 65e gewoon de FOR (op de balans) elk jaar af laten nemen en daarover belasting betalen zonder dat dat geld dan echt aanwezig is?

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Rik · zei:

En hoe gaat dat dan?

Als je 65+ wordt zul je toch met dat geld (wat dan echt aanwezig moet zijn) een koopsompolis moeten kopen?

Niet per se met dat geld ... elk geld is goed genoeg.

Of zoals Norbert het verwoord ... FOR-geld bestaat niet.

Er moet natuurlijk wel geld genoeg beschikbaar zijn en daarin schuilt het venijn ... het is er vaak genoeg niet of veel te weinig.

 

28 minuten geleden, Rik · zei:

Of mag je na je 65e gewoon de FOR (op de balans) elk jaar af laten nemen en daarover belasting betalen zonder dat dat geld dan echt aanwezig is?

Niks afbouwen ... De opgebouwde FOR wordt bij de winst van het AOW-jaar opgeteld en over het totale winstbedrag mag je belasting betalen. Het FOR-geld als zodanig hoeft dus niet meer aanwezig te zijn, als de liquide middelen - zakelijk en/of privé - maar hoog genoeg zijn.

 

De beste manier is gewoon doen waarvoor het is bestemd ... een lijfrente betalen.

 

Voor enige uitleg, zie ook: Oudedagsreserve

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ja, zoals ik al dacht.

 

4 uur geleden, Vathorst zei:

Bedankt voor jouw reactie. Ik weet wat het is en mijn doel is ook niet om het tot mijn 65+ te bewaren.  Wie zegt dat wij tot die tijd leven 😊. Deze kan ik bijvoorbeeld dit jaar of volgende jaar laten uitkeren als ik bijvoorbeeld door corona minder verdien en dergelijks. 

Ik denk dus ook dat TS niet weet waar de FOR voor is (ondanks de melding van het tegendeel).

 

9 uur geleden, Vathorst zei:

zodat je FOR kan verder opbouwen

Als er al FOR opgebouwd is hoop ik dat dat dan ook verder goed (met advies) afgehandeld wordt.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Ja, zoals ik al dacht.

 

Ik denk dus ook dat TS niet weet waar de FOR voor is (ondanks de melding van het tegendeel).

 

Als er al FOR opgebouwd is hoop ik dat dat dan ook verder goed (met advies) afgehandeld wordt.

 

Komt goed Rik. Tnx anyway👍🏼

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Juridisch gezien er is geen verschil tussen zakelijk en of privé rekening bij een zzper. Als je maar alles goed hebt gedocumenteerd en vastgelegd. De hele discussie rondom FOR dat het niet hoger mag zijn dan EV komt omdat belastingdienst wil er zeker van zijn dat het geld of vermogen ergens echt ligt. Zijn enige zorgen binnen dit kader is zijn eigen belasting geld. Als dat ergens goed geborgd wordt dan heb je de zorg bij de fiscus weggenomen. Ik kan bvb een deel van mijn saldo op mijn privé rekening aanmerken als EV om OR mee te dekken. Ik bedoel wat is het verschil tussen zakelijk en privé bij een eenmanszaak en wie wat kan bepalen en of controleren. Zakelijk kan privé zijn en privé kan zakelijk. Dat kan je toch tijdens aangifte nog tot een bepaalde grens heen en weer verschuiven en mee spelen. 

aangepast door Vathorst
Link naar reactie
  • 1

Nee, je kunt daar niet naar believen mee spelen. Je moet bepalen in hoeverre je de rekening zakelijk of privé gebruikt.

 

Gebruik je de rekening in 9 van de 10 gevallen zakelijk, dan heb je zelfs (fiscaal) geen keuze. Dan moet de rekening op je balans terug te vinden zijn. Gebruik je de rekening nagenoeg alleen privé, dan geldt het omgekeerde. Dan mág de rekening niet op je balans. In alle overige gevallen mag je wel kiezen, maar slechts één keer: bij aanvang van de onderneming of bij aanvang van de rekening.

 

Zelfs als je de rekening ooit zakelijk gebruikte en als zodanig hebt geëtiketteerd, moet de bankrekening naar privé worden overgeheveld zodra het gebruik minder dan 10% zakelijk is geworden. Overigens wordt het gebruiken van de rekening voor het stallen van de oudedagsreserve in geld als volledig privé aangemerkt.

 

De oudedagsreserve kun je trouwens ook niet naar believen opbouwen (zoals je al had gemerkt), maar omgekeerd kun je ook niet zelf bepalen of en wanneer deze weer vrijvalt. De vrijval gebeurt eigenlijk alleen (even kort door de mocht) als je stopt met de toko, als je AOW krijgt, of als je al een paar jaar niet meer dan 1225 uur in de zaak werkt...en dan alleen nog voor zover de oudedagsreserve hoger is dan het ondernemingsvermogen. Het kan ook tussentijds, maar dan moet je tegelijkertijd een lijfrente aanschaffen (de FOR wordt dan bij de winnaar bijgeteld, maar de lijfrente is weer aftrekbaar).

 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.