• 0

Gevolgen voor eenmanszaak na aannemen fulltime baan

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
7 minuten geleden, Wiebes zei:

Ik blijf wel kleine opdrachten uitvoeren maar de omzet zal minimaal zijn. 

Daarmee pauzeer je  je eenmanszaak toch niet, het wordt alleen wat minder, wat tot gevolg heeft dat je zelfstandigenaftrek eraan gaat, verder verandert er niets.

Verkeerde titel dus ...

 

10 minuten geleden, Wiebes zei:

Mag ik mijn financial lease auto gewoon aanhouden? 

Waarom niet, zolang je de rente en aflossing maar blijft betalen.

Puntje van aandacht wordt het zakelijk/privé gebruik van de (zakelijke?) leaseauto, als de auto geactiveerd staat op de balans van de eenmanszaak.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Wiebes zei:

Ja in dit geval verkeerde titel, maar stel ik heb een jaar helemaal geen activiteiten in de onderneming, ook met het oog op de vaste baan die toch niet aan de verwachtingen voldoet, maar dus wel lease kosten, wat dan... 

U, als natuurlijk persoon, bent de eenmanszaak dus het leasecontract zal niet veranderen ... de rente en aflossing ook niet.

Bij gebrek aan zakelijke liquide middelen, betaal je de rente en aflossing vanaf je privérekening of je boek geld over van de privérekening naar de zakelijke rekening en betaal van je zakelijke rekening. Boekhoudkundig is het  allemaal niet zo spannend.

Puntje van aandacht is de autoverzekering. Ik neem aan dat deze voor zakelijk gebruik te boek staat met een extra vermelding van privégebruik door uzelf en (indien van toepassing) misschien ook door uw echtgenote.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, Wiebes zei:

Wel gewoon btw aangifte doen? 

Ben dan geen ondernemer meer voor de belastingdienst, valt onder overige inkomsten of heb ik dat verkeerd. 

Zolang de onderneming niet wordt gestaakt en wordt uitgeschreven uit het handelsregister ben je verplicht om de BTW-aangifte te blijven doen. De kosten en misschien een paar inkomsten lopen immers toch gewoon door ?

Ook de aangifte voor de inkomstenbelasting doe je voor je onderneming én loondienst in één enkele aangifte voor ondernemers.  Alleen zal het urencriterium niet van toepassing zijn, waardoor de zelfstandigenaftrek  niet in mindering op het belastbaar inkomen wordt gebracht.

Je doet aangifte als ondernemer voor de inkomstenbelasting als je van mening bent dat dat van toepassing is ... De Belastingdienst zal niet snel op de barricaden springen om daartegen in verweer komen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.