• 0

Aangeven wereldinkomen | Fiscale winstberekening buitenlandse onderneming

Beste forumleden en experts,

 

Sinds 2019 heb ik, naast mijn NL eenmanszaak, een onderneming (eenmanszaak) in Frankrijk. Er is sprake van een vaste inrichting (bedrijfsruimte) en de activiteiten worden daadwerkelijk fysiek in FR uitgevoerd, zij het gedurende een beperkte periode van het jaar. Beide ondernemingen hebben niets met elkaar te maken. Er worden volstrekt verschillende activiteiten verricht.

 

FR is heffingsbevoegd over de FR inkomsten. FR kent een eenvoudig regime (micro régime), waar ik gebruik van maak.  Dat regime houdt in dat de winst forfaitair wordt berekend en aangegeven. In mijn geval wordt een forfaitaire kostenaftrek verleend van 71% van de omzet (dus de fiscale winst bedraagt 29% van de omzet, waarover in FR inkomstenbelasting wordt geheven en afgedragen), er vinden geen btw-afdrachten plaats en er hoeft (nagenoeg) geen boekhouding te worden bijgehouden. Lekker simpel. Ik zou zeggen: Nederland, neem hier een voorbeeld aan. 

 

Ik heb een Franse fiscalist, die dat voor mij in orde brengt. Ik geef de FR belastbare winst aan als niet-ingezetene van FR.

In NL geef ik mijn wereldinkomen aan en maak ik aanspraak op de aftrek ter voorkoming van dubbele belastingheffing. Tot zover is het me duidelijk.

 

Ik worstel met de vraag hoe ik de forfaitaire FR winst aangeef in mijn NL aangifte (balans en winst- en verliesrekening). Immers, er is geen sprake van feitelijke kosten, maar van fictieve kosten. De NL Belastingdienst verlangt een winstaangifte voor mijn FR onderneming, althans als ik de inkomsten als winst uit onderneming wens aan te geven. Dat lijkt me gunstig (in tegenstelling tot aangeven als 'overige inkomsten'), aangezien ik dan ook aanspraak maak op 14% MKB-winstvrijstelling. Ik dien dan dus een balans en winst- en verliesrekening op te nemen in mijn NL aangifte voor mijn FR onderneming.

 

Stel: omzet FR € 50.000, werkelijke inkoop- en overige kosten € 15.000, privé-opnamen € 10.000, banksaldo 1/1 nihil, banksaldo 31/12 € 25.000.

 

In FR wordt dus € 14.500 (29% van € 50.000) als fiscale winst aangegeven. Ik neem aan dat ik deze winst ook in NL aangeef, eventueel  onder aftrek van 14% MKB-winstvrijstelling. Voor eenzelfde bedrag vraag ik aftrek ter voorkoming van dubbele belasting.

 

Volgens de NL boekhoudprincipes zou de kapitaalsvergelijking er als volgt uit zien: 

 

Kapitaal 1/1: nihil

Bij:  winst € 35.000 (ik negeer in dit voorbeeld even de MKB-winstvrijstelling)

Af: Privé-opnamen € 10.000

Kapitaal 31/12: € 25.000 (totaal passiva)

 

Saldo bank 31/12: € 25.000 (totaal activa)

 

Hoe verloopt de winstaangifte in NL (bedragen, rubricering balans en winst- en verliesrekening etc.) met de FR cijfers? Immers, als ik de fictieve kosten ad 71% (€ 35.500) opvoer als feitelijke kosten, dan klopt de kapitaalsvergelijking niet. 

 

Ik hoor graag.

 

Bij voorbaat mijn dank.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor zover ik weet heb je niets aan de Franse forfaitaire winst voor het bepalen van de Nederlandse belasting. De forfaitaire regeling in Frankrijk is alleen bedoeld om de te betalen belasting te bepalen. In Nederland gebeurt dat op basis van daadwerkelijke winst. Je mag waarschijnlijk wel de Franse belasting verrekenen je Nederlandse belasting. Je zult voor de Nederlandse fiscus mijns inziens even een echte winst moeten berekenen.

 

Hetzelfde speelt bijvoorbeeld met onze Nederlandse box 3. Hier betaal je belasting over een forfaitair rendement, terwijl dat zelfde spaargeld later in een ander land belast wordt op basis van het daadwerkelijk spaarrendement. In dat geval is het ook niet zo dat de buitenlandse Belastingdienst accepteert dat je het Nederlandse forfaitaire en fictieve rendement hanteert als 'echt' rendement in het buitenland.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, prinsrachid zei:

Voor zover ik weet heb je niets aan de Franse forfaitaire winst voor het bepalen van de Nederlandse belasting. De forfaitaire regeling in Frankrijk is alleen bedoeld om de te betalen belasting te bepalen. In Nederland gebeurt dat op basis van daadwerkelijke winst. Je mag waarschijnlijk wel de Franse belasting verrekenen je Nederlandse belasting. Je zult voor de Nederlandse fiscus mijns inziens even een echte winst moeten berekenen.

 

Hetzelfde speelt bijvoorbeeld met onze Nederlandse box 3. Hier betaal je belasting over een forfaitair rendement, terwijl dat zelfde spaargeld later in een ander land belast wordt op basis van het daadwerkelijk spaarrendement. In dat geval is het ook niet zo dat de buitenlandse Belastingdienst accepteert dat je het Nederlandse forfaitaire en fictieve rendement hanteert als 'echt' rendement in het buitenland.

 

Zeer bedankt voor de snelle reactie. Maar dat zou betekenen dat ik ten behoeve van NL accounting principes alsnog een volledige boekhouding moet bijhouden, terwijl ik die niet (nodig) heb in FR...?

 

De niet-forfaitaire winst in NL zou dan aanzienlijk hoger zijn dan de op forfaitaire basis berekende winst in FR. Dan ga ik een behoorlijke puist extra premie volksverzekeringen en bijdrage Zvw in NL betalen.

 

En welk bedrag zou dan in aanmerking komen voor aftrek tvvdb? In mijn voorbeeld € 35.000 (eventueel verlaagd met 14% MKB-winstvrijstelling)?

 

Iedere suggestie is welkom!

Link naar reactie
  • 0

Eens met Prinsrachid: de FR-winst voor je NL IB-aangifte bepalen volgens de NL fiscale regels. Uiteraard eerst nagaan of de betreffende activiteit moet worden aangemerkt als WUO of ROW (beide box1), of als normaal vermogensbeheer (box3). Gezien de jaarlijks beperkte omzetperiode, de aardige omzet en de behoorlijke kosten, vermoed ik dat het resultaat in box1 valt, maar dat kan ik natuurlijk toch mis hebben. Maar als het een box1-inkomstenbron is, moet je voldoen aan de regels van box1 en daartoe behoort inderdaad een volledige boekhouding bijhouden. En als de winst naar NL-maatstaven veel hoger uitkomt dan de Franse, betaal je als NL-ingezetene inderdaad nog flink wat extra NL IB,PV en Zvw. Hetzelfde winstbedrag waarover in NL wordt geheven komt ook in aanmerking voor tvvdb.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0
Op 19-4-2020 om 18:27, JosephNL zei:

Zeer bedankt voor de snelle reactie. Maar dat zou betekenen dat ik ten behoeve van NL accounting principes alsnog een volledige boekhouding moet bijhouden, terwijl ik die niet (nodig) heb in FR...?

 

Ja, je geeft het aan op de manier die wordt verlangd in het land waar je aangifte moet doen. Het kan zijn dat twee landen bepaalde activiteiten op een verschillende manier behandelen. Overigens is het niet zo dat je moet boekhouden voor de fiscus. Je moet eigenlijk gewoon boekhouden voor jezelf, zodat je weet wat er in je onderneming gebeurt. Maar zoals Jantax al terecht aangaf, is het natuurlijk ook nog belangrijk om te weten wat je aan het aangeven bent. Als je bijvoorbeeld een huisje in Frankrijk verhuurt, kan het best zo zijn dat je box 3 valt. In dat geval hoef je ook niet moeilijk te doen in je Nederlandse aangifte (alleen de waarde van het onroerend goed aangeven).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.