• 0

zakelijke rekening aangifte inkomstenbelasting 2019

Hallo,

In de afgelopen jaren heb ik mijn zakelijke rekening altijd verwijderd/niet opgenomen in de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers, dit omdat het toch niet meetelt voor box3. Nu ik zie dat je in de aangifte de zakelijke rekening die door de belastingdienst vooraf wordt ingevuld in je aangifte als zakelijke rekening kan aanmerken wordt het vermogen ook niet meegenomen in box 3. Ik twijfel nu even of ik het nu moet laten staan of moet verwijderen omdat ik dit in de voorgaande jaren altijd hebt verwijderd? Dit vanwege consistentie mbt de aangiftes. Daarbij zie ik ook in de aangifte inkomstenbelasting 2019 een gele uitroepteken bovenaan de pagina staan bij het tabblad bank en spaarrekeningen waarbij staat "vul hier alleen u prive rekeningen in" Door deze opmerking ben ik sowieso even aan het twijfelen omdat dus mijn zakelijke rekening door de belastingdienst vooraf is ingevuld en je kan aangeven of het een zakelijke rekening betreft. Waarom dan de opmerking? Het banksaldo is overigens verwerkt in mijn balans (voor mijn eenmanszaak) dus telt mee voor box1.

Als ik het moet laten staan dan is mijn vervolgvraag of ik mijn zakelijke rekening dan ook moet opnemen in de aangifte van mijn fiscale partner? Alle rekeningen die op beide namen of op ieder afzonderlijk staan neem ik nu mee in de aangiftes, ik twijfel echter over de zakelijke rekening.

Alvast bedankt voor de genomen moeite om mijn vraag te beantwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De reden dat je alle rekeningen in jouw aangifte ziet, is omdat ze juridisch van jou zijn. Ze zijn immers gekoppeld aan je burgerservicenummer. Je zult die rekening dan ook niet bij je partner zien of hoeven invullen, als die apart aangifte doet. Als je gezamelijk aangifte doet, komen jullie beider rekeningen uiteraard allemaal vooringevuld tevoorschijn.

 

Als je een rekening hebt die zakelijk moet worden aangemerkt, maakt het overigens niet uit of je die hele rekening uit de vooringevulde aangifte verwijdert (zodat die niet in box 3 wordt meegenomen) of dat je aangeeft dat het om een fiscaal zakelijke rekening gaat (in dat geval wordt het ook niet in box 3 meegenomen). Als je in alle voorgaande jaren het zakelijke saldo wel als 'liquide middelen' hebt opgenomen op je zakelijke balans van je eenmanszaak, lijkt me dat alles gewoon goed is gegaan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.