• 0

bedrijfs email, wie is de eigenaar.

Als werknemers een bedrijfsemail adres hebben, en zij deze ook voor privedoeleinden gebruiken, wie is uiteindelijk de eigenaar van de mail. Kan bijv. de gebruiker bij de rechten 'zijn mail opeisen'? Kan de werkgever dan zeggen dat de mail eigendom is van de werkgever?

het is zo dat een werknemer is ontslagen en mail opeist uit zijn mailbox. De rechter heeft er mee ingestemd dat privemail overgedragen moet worden.

Dit heeft nogal wat problemen met zich meegebracht (technisch lastig om privemail te exporteren) waardoor we het bedrijfs ict-reglement willen gaan aanpassen. Het gaat er dus om dat we willen stellen dat mail ten alle tijden van het bedrijf is/blijft en dat werknemers deze niet kunnen opeisen.

dank allemaal.

[edit]Even twee posts van Job bij elkaar gevoegd omdat de originele vraag inmiddels een stuk specifieker is geworden[/edit]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

• 0

Het lijkt me een bedrijfsmiddel dat een bedrijfsdoel dient. Ik zie niet wat dat met privacy te maken heeft. Als je privacy wil, moet je thuis gaan zitten en niet voor een bedrijf werken.

Helemaal mee eens in eerste instantie. Echter er is een verschil met prive mail en prive mail.

Ga je in de baas z'n tijd je vakantie regelen met al de perikelen er omheen, dan zeg ik geen prive.. heb je mail wat een persoonlijk karakter heeft ( en dat is een heel groot grijs gebied) dan zeg ik ja.

Ik weet echter niet of een werkgever dit moet afstaan..

Groet

Rick

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me een bedrijfsmiddel dat een bedrijfsdoel dient. Ik zie niet wat dat met privacy te maken heeft. Als je privacy wil, moet je thuis gaan zitten en niet voor een bedrijf werken.

Helemaal mee eens in eerste instantie. Echter er is een verschil met prive mail en prive mail.

Ga je in de baas z'n tijd je vakantie regelen met al de perikelen er omheen, dan zeg ik geen prive.. heb je mail wat een persoonlijk karakter heeft ( en dat is een heel groot grijs gebied) dan zeg ik ja.

Ik weet echter niet of een werkgever dit moet afstaan..

Groet

Rick

Je kunt persoonlijke mail toch gewoon forwarden naar je prive account.

Zorg alleen dat er geen gevoelige bedrijfsinformatie in staat.

Link naar reactie
  • 0

Feit blijft dat je bedrijfsmiddelen aanwendt voor privedoeleinden. Tenzij daar uitdrukkelijk toestemming voor is gegeven lijkt me dit niet kunnen. Veel bedrijven hebben zo een policy, waar in staat wat je wel en niet mag doen met je mail account en internetverbinding, en wat de sancties zijn.

Volgens mij is het niet strafbaar voor ondernemingen om de bedrijfsmail van medewerkers te lezen, mits ze het van te voren aangeven (Juristen in de zaal met verstand van zaken?). Immers, call centers nemen ook de gesprekken op van medewerkers voor "kwaliteitscontrole". Dat kan dus blijkbaar wel.

Die mail staat trouwens toch op de server van het bedrijf, dus ik snap het nut niet van de vraag: het bedrijf hoeft niets terug te eisen wat het al in zijn bezit heeft. Of mis ik wat?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Feit blijft dat je bedrijfsmiddelen aanwendt voor privedoeleinden. Tenzij daar uitdrukkelijk toestemming voor is gegeven lijkt me dit niet kunnen. Veel bedrijven hebben zo een policy, waar in staat wat je wel en niet mag doen met je mail account en internetverbinding, en wat de sancties zijn.

Volgens mij is het niet strafbaar voor ondernemingen om de bedrijfsmail van medewerkers te lezen, mits ze het van te voren aangeven (Juristen in de zaal met verstand van zaken?). Immers, call centers nemen ook de gesprekken op van medewerkers voor "kwaliteitscontrole". Dat kan dus blijkbaar wel.

Die mail staat trouwens toch op de server van het bedrijf, dus ik snap het nut niet van de vraag: het bedrijf hoeft niets terug te eisen wat het al in zijn bezit heeft. Of mis ik wat?

Dat klopt, echter:

De mederwerkers moeten hiervan op de hoogte gebracht zijn door de leidinggevenden.

De medewerkers mogen niet continue "afgeluisterd" worden.

Kortom ,laat werk en prive niet door elkaar lopen, dan is er niets aan de hand.

Link naar reactie
  • 0
Feit blijft dat je bedrijfsmiddelen aanwendt voor privedoeleinden. Tenzij daar uitdrukkelijk toestemming voor is gegeven lijkt me dit niet kunnen.

Er is jurisprudentie dat je in de baas z'n tijd een prive telefoontje moet kunnen doen met de baas z'n telefoon(lijn). In die zin is een prive mailtje versturen met het mailaccount dat je baas je ter beschikking heeft gesteld voor zakelijke activiteiten niet zo'n grote stap.

De vraag wie eigenaar is weer wat vager. Wat wil je precies weten: of de baas verplicht is een copie van dat bericht aan de medewerker ter beschikking te stellen (bv. na een ontslag) of dat de baas die email mag lezen of dat de baas na het lezen van die email de informatie mag gebruiken (en dan nog in welke context: in de mail staat dat de baas een l*l is en de baas dat wil gebruiken als bewijs om een verstoorde arbeidsrelatie in een ontslag procedure aan te tonen of een mail waar een idee voor een nieuw product in staat)

Link naar reactie
  • 0

het is zo dat een werknemer is ontslagen en mail opeist uit zijn mailbox. De rechter heeft er mee ingestemd dat privemail overgedragen moet worden.

Dit heeft nogal wat problemen met zich meegebracht (technisch lastig om privemail te exporteren) waardoor we het bedrijfs ict-reglement willen gaan aanpassen. Het gaat er dus om dat we willen stellen dat mail ten alle tijden van het bedrijf is/blijft en dat werknemers deze niet kunnen opeisen.

Link naar reactie
  • 0

Als werknemers een bedrijfsemail adres hebben, en zij deze ook voor privedoeleinden gebruiken, wie is uiteindelijk de eigenaar van de mail. Kan bijv. de gebruiker bij de rechten 'zijn mail opeisen'? Kan de werkgever dan zeggen dat de mail eigendom is van de werkgever?

dank allemaal.

Indien het gaat om teksten die door betrokkene zijn geschreven met een persoonlijk doel en niet in de uitoefening van zijn taken als werknemer, dan is auteursrechtelijk de werknemer de rechthebbende en niet de werkgever. Voor zover mailberichten zijn opgesteld in het kader van de uitoefening van taak van de werknemer, zou de werkgever op de teksten aanspraak kunnen maken.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Bij veel grotere bedrijven is er gewoon een regeling die onderdeel is van de arbeidsovereenkomsten.

In deze regeling staat in hoeverre de werknemer e-mail (maar denk zeker ook aan programma's als 'messenger', het lezen van nieuwspagina's, je biedingen bij e-bay volgen etc.) voor privé doeleinden mag gebruiken. Meestals staat er in zo'n overeenkomst ook dat de zakelijke e-mail door de werkgever ingezien mag worden.

Volgens mij zijn hier ook wel standaard regelingen voor te vinden.

Auto leasen? Eerst bij LeaseVergelijker kijken! | InfoTrade: erkend Adwords Qualified Company

Hope is not a strategy!

Link naar reactie
  • 0

De vraag is al een stuk specifieker geworden en bevat ook een rechterlijke uitspraak waar ik persoonlijk nogal van op kijk. Even een quote van een bericht van de vragensteller:

Link naar reactie
  • 0

Pas zeker het reglement in zoverre aan dat het niet toegestaan is het werk e-mailadres voor prive doeleinden te gebruiken. Ook prive-internetten inde tijd van de baas moet je verbieden anders heb je later geen poot om op te staan.

www.beeweb.nl | internetconcepten en online magazines (www.kampeerzaken.nl, www.watersporters.info en www.outdoormania.nl)

Link naar reactie
  • 0

Tsja, als je toch een internetverbinding hebt (lijkt mij wel als je ook zakelijk kan e-mailen) dan kan je ook even je privémail via een ander account laten lopen, of Cc aan een ander adres, als je zo graag een backup wil.

Eigendom en opeisbaarheid lijken me 2 verschillende dingen.

Je kunt toch stellen dat het binnen toelaatbare grenzen toegestaan is af en toe voor privédoeleinden een email te sturen, maar dat deze bij een ontslag niet opeisbaar is?

(of heb ik dan de Nederlandse wet tegen bij dit idee? ;))

Link naar reactie
  • 0

wat wél of niet tegen de wet is... ben ik nog niet tegenaan gelopen.

Maar bij de toko's waar ik eigenaar van ben in Nederland is privé mail toegestaan.

Wel is is bij de werknemers bekend dat álle mail op de servers opgeslagen wordt.

De "outdoor" programeur kan op élke server inloggen en zien wat er in log staat. Hij weet m'n gedachten daarover en houdt me op de hoogte.

Zélf heb ik ervoor gekozen de mail niet te kunnen lezen en/of te controleren.

ELKE E-mail op de server wordt gezien als zakelijk eigendom van het betreffende bedrijf.

Trouwens...voor internet hebben we bij de provider een filter geplaatst...

dát kan zowiezo niet verkeerd gaan... denken wij.. (?)

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

In deze thread worden twee zaken met elkaar verward. Enerzijds het intellectuele eigendom op de berichten, anderzijds het privacy element (mag de werkgever e-mails controleren). Deze zaken hebben volstrekt niets met elkaar te maken.

Auteursrechtelijk heeft de medewerker in beginsel het volste recht om bij ontslag zijn persoonlijke mails op te vragen. Dat dit vervolgens technisch moeilijk is, arbeidsintensief en tijdrovend spreekt voor zich. Indien en voor zover de werkgever toestaat dat er prive van de mailapplicaties gebruik wordt gemaakt dan zal de werkgever hiervoor voorzieningen moeten treffen, technisch of in de arbeidsovereenkomst. Het laatste lijkt mij het meest voor de hand liggend.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar