• 0

Ondernemen/zaak oprichten met partner in België - best practices

(aangepast)

Beste,

 

ik woon zelf in Nederland (maar ben een Belg) maar zou graag een zaak oprichten/structureel samenwerken met een ex-collega die in België woont.

Het betreft een service onderneming gefocust op specifieke (strategische) adviesverlening op vlak van digitale transformatie en innovatie. Wij zouden beiden graag vanuit onze huidige woonplaats (ik Nederland - hij België) moeten zelfstandig worden of een vennootschap oprichten maar vraag me af in welke mate het mogelijk is om dat überhaupt te doen. We zouden klanten in zowel België als Nederland hebben waar we samen zouden willen op werken (en hebben nu al een aantal concrete leads in beide landen).  

 

Iemand die ervaring heeft met deze situatie?

Vraag me af wat de praktische implicaties zijn en welke rechtsvorm het meest geschikt is (financieel alsook legaal). Enerzijds op korte termijn als wij snel moeten schakelen om nu een aantal opdrachten samen te doen maar anderzijds, wat is er optimaal op lange termijn? Is het best dat wij elk in ons eigen land zelfstandig worden (ik als zzp'er en hij als zelfstandige in België) en dan op basis van vertrouwen telkens onze inkomsten splitten of zouden we op 1 of andere manier toch een onderneming moeten oprichten? Wat zijn de opties dan specifiek? 

 

Alle input is welkom.  Bedankt alvast!

 

aangepast door Alfred M
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klinkt voor mij het makkelijkst als jullie beide een eenmanszaak oprichten en jezelf op Freelance basis laten inhuren. Zeker zonder concrete groei of bedrijfsplannen is dit een prima manier voor een 'service' onderneming op zowel de lange als korte termijn.

 

Belasting technisch zal je beide in eigen land moeten betalen. Meer informatie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/internationaal/verdragen/het_belastingverdrag_tussen_nederland_en_belgie/wonen_nederland_werken_belgie/werken_als_freelancer_in_belgie

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0

Ja, maar stel dat we 1 factuur willen sturen naar de klant van 20k (fixed price) voor een bepaalde dienst. Maar we hebben  geen overkoepelende zaak aangezien we elk een eenmanszaak hebben, wat is dan het beste (belastingtechnisch) gezien, vanuit welke onderneming doen we dat?

Link naar reactie
  • 0
On 24/04/2020 at 11:01, Ondernemeneer said:

Is meer de term die wordt gebruikt voor mensen die zich (tijdelijk) laten inhuren door een bedrijf. Je staat niet op de loonlijst, maar wordt echt ingehuurd voor je dienst.

 

In jouw geval is dit het advies dat je wilt leveren.

 

Beste Ondernemeneer, heb jij nog een antwoord/advies op mijn laatste vraag?

Daarbij kan ik nog aanvullen: ik was vandaag bij de KvK om me in te schrijven met mijn eenmanszaak. Zoals eerder hier gesproken, lijkt het ook mij, gegeven de situatie, het meest logisch om beide een eenmanszaak op te richten en dan ofwel aan elkaar te factureren (en 1 iemand aan de klant - voor het gemak van de klant) ofwel beide apart aan de klant. 

 

Nu, ik heb samen met mijn ex-collega al een merkidentiteit bedacht waar wij samen mee naar klanten gaan en een dienst aanbieden voor een fixed price. Los daarvan zouden wij heel duidelijk in onze offering zeggen dat wij beiden dat werk doen (zit in ons voorstel van de dienst) , de facturatie naar de klanten toe zou wrs initieel (remember voorgaande uitleg) gewoon gebeuren door 1 van onze eenmanszaken en wij regelen de rest onderling wel. Ik heb als naam van m'n eenmanszaak wel een referentie naar onze samen bedachte merkidentiteit genomen. De dame van het KvK wees me erop dat dat vrij "verwarrend is" naar de klant toe en dat dat daarom "niet mag". Dat je geen "bedrijfsidentiteit" mag gebruiken naar de klant toe en dat het duidelijk moet zijn dat je een eenmanszaak bent. Maar als ik met mijn eenmanszaak een dienst aanbied aan een klant en daarvoor mijn ex-collega gebruik (en die administratie daarvan zelf regel met hem onderling) heeft dat toch niet echt een impact op de klant. Ik lever de gevraagde dienst (in samenwerking met mijn ex-collega). Ik zie niet in waarom wij geen gezamenlijke identiteit/communicatie zouden mogen gebruiken.  Zeker gegeven de situatie zoals hierboven uitgelegd, is het initieel makkelijker om dit beide als freelancer te regelen. Toch zei zij dat een VOF meer aangewezen was met als voornaamste argument dat het "verwarrend was voor de klant". Vond dit heel raar om te horen, want wij zorgen er zelf wel voor dat het niet verwarrend zal zijn voor de klant en dat het duidelijk is wat hij krijgt en ook transparant hoe het qua facturatie geregeld wordt. De felle reactie van de dame van het KvK dat dat niet slim was en verwarrend is voor de klant doet me nu wel wat twijfelen over het feit dat beiden een eenmanszaak oprichten en op die manier samenwerken wel een goed idee is? Ik ben me sowieso ook bewust van de aansprakelijkheid die je hebt als ik dan bvb. zou factureren maar dat risico ben ik me bewust genoeg van.


Ik heb me desalniettemin ingeschreven maar ben een beetje verward/gedemotiveerd uit dat inschrijvingsmoment gekomen. Had hier graag jullie mening ook over gehoord (en dan natuurlijk liefst dat ik me geen zorgen moet maken ;-)).

 

Enorm bedankt

Link naar reactie
  • 0
Op 24-4-2020 om 11:13, Alfred M zei:

Ja, maar stel dat we 1 factuur willen sturen naar de klant van 20k (fixed price) voor een bepaalde dienst. Maar we hebben  geen overkoepelende zaak aangezien we elk een eenmanszaak hebben, wat is dan het beste (belastingtechnisch) gezien, vanuit welke onderneming doen we dat?

Misschien stuurt hij de factuur van 20k naar de klant en stuur jij een factuur van 10k naar hem. 

 

Maar ben geen belastingadviseur. 

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Alfred M zei:

De dame van het KvK wees me erop dat dat vrij "verwarrend is" naar de klant toe en dat dat daarom "niet mag". Dat je geen "bedrijfsidentiteit" mag gebruiken naar de klant toe en dat het duidelijk moet zijn dat je een eenmanszaak bent.

 

Je hebt hier kennisgemaakt met het fenomeen dat de KvK zuigt.

 

De fastfoodketen McDonalds bestaat uit heel veel kleine bedrijfjes met één gezamenlijke identiteit. Het mag gewoon. Het wordt pas een probleem als een klant bij klachten niet weet waar te klagen. Maar dat lijkt me uiteindelijk jullie probleem, niet dat van de klant.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.