• 0

Corona Verbod op vergunningsplichtige evenementen

(aangepast)

Beste,

 

Jaarlijks organiseer ik een groot verkoop evenement in een evenementenhal in Amsterdam Noord.

 

-Bezoekers en standhouders komen uit heel Europa (incl. meerdere uit regio Milaan)

- Circa 150 standhouders

- Ca 3500-5000 bezoekers verdeeld over 2 dagen.

- Catering aanwezig

- Gemiddelde bezoek duurt 2 uur

 

Op 12 Maart is onze April editie vanwege Corona verplaatst naar eind Augustus. Dit was in gesprek met onze locatie verhuurder, op ons initiatief, enkele uren voordat het verbod op evenementen van meer dan 100 personen verboden werd tot 31 maart. We hadden namelijk een nieuw gepubliceerde leidraad vanuit het RIVM in de hand gericht aan evenementen organisatoren die aangaf dat het erg onverantwoordelijk was om op dat moment ons type beurs te organiseren. Deze leidraad werd verworpen door de  locatie verhuurder en gekwalificeerd als `inspiratie voor hoe je je evenement aan kunt passen`. Omdat het verzetten van de beurs op ons initiatief was, maar een naderend verbod voelbaar was, hebben we afgesproken de kosten te splitsen. € 7850 annuleringskosten werden in rekening gebracht. Bijna werden ons alsnog kosten in rekening gebracht voor nog niet ingepland personeel via de locatie. 

 

Gister nieuws vanuit de overheid: Vanwege Corona zijn vergunningsplichtige evenementen op dit moment verboden tot 1 September 2020. 

 

Vanmorgen een gesprek gehad met de locatie:

De locatie geeft aan dat ons evenement waarschijnlijk niet vergunningplichtig is en dus in aangepaste vorm gewoon door kan gaan. Geen overmacht dus. Dit verbaast ons. Het eerste jaar (2012) hebben wij zelf een vergunning aangevraagd voor ons evenement. Na een tijdje kreeg de locatie een exploitatievergunning en hoefden wij niet meer zelf een vergunning aan te vragen. We wachten op antwoord van de gemeente over de vraag of ons evenement vergunningsplichtig is. 

 

Valt ons evenement eind augustus onder het verbod?

 

Indien het niet onder het verbod valt: wij kunnen ons evenement niet adequaat organiseren met inachtneming van de 1,5 meter maatregel. Is het juridisch hard te maken dat de locatie door overmacht niet kan leveren waar we voor getekend hebben, namelijk een bepaald aantal toegestane personen in de hal en dat wij dus annuleren? 

 

Wellicht is er op dit forum iemand met enkele suggesties?

 

Met vriendelijke groet,

Margriet

 

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt erop alsof het verbod op alle bijeenkomsten van 3 of meer volwassenen per eind april is opgeheven: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/aanpak/veranderingen-na-28-april-2020

 

Wat nog wel verboden is, zijn vergunnings- en meldplichtige evenementen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus

 

Volgens Ondernemersplein zijn vergunningsplichtige evenementen, evenementen die op een publiek toegankelijke plaats plaatsvinden: https://ondernemersplein.kvk.nl/evenementenvergunning-aanvragen/

 

Dat lijkt me wel logisch, want als voor elk particulier evenemententerrein per evenement een vergunning moet worden aangevraagd, dan blijf je bezig. Al vraag ik me dan wel af waarom de overheid in de tweede link expliciet de TT Assen als een vergunningsplichtig evenement aanduidt: is een racecircuit normaal gesproken publiek toegankelijk? Uitvaarten vallen niet onder de vergunningsplichtige evenementen, maar staan (vreemd genoeg?) wel onder de uitzonderingen: een uitzondering waarop?

(Al snap ik dat als je een dergelijk document schrijft, je in dit geval beter wel concreet kunt benoemen wat dan wel mag. En praktisch is dit gewoon hetzelfde document als van toen bijeenkomsten nog niet mochten, met wat zinnen geschrapt; dan ga je rare constructies krijgen.)
 

Ik vind de verhuurder wat star overkomen, maar kan me wel in hem verplaatsen.

Je zou het de voorzitter van de veiligheidsregio kunnen vragen, want die kan bijeenkomsten verbieden. Al lijkt het me niet haar taak om jouw businessplan te bedenken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Je bent sinds 2012 klant van deze verhuurder, hij heeft al 1 keer 50% van de huur betaald gekregen en nu wil hij nog een keer betaald krijgen voor iets dat simpelweg onverantwoord is, juridische overmacht of niet. Ik zou voor de volgende editie sowieso een andere locatie zoeken. Wat een nare mensen.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

 

57 minuten geleden, MAW zei:

Na een tijdje kreeg de locatie een exploitatievergunning en hoefden wij niet meer zelf een vergunning aan te vragen. We wachten op antwoord van de gemeente over de vraag of ons evenement vergunningsplichtig is. 

 

Het kan "zomaar" zo zijn, dat de locatie zijn exploitatievergunning (voor altijd) kwijt raakt als deze binnen het bestaande Coronaverbod tóch een evenement laat plaatsvinden/laat organiseren.

 

Lijkt mij verstandig als de locatie-eigenaar (of jullie beiden) een gesprek aangaat met de gemeente en duidelijk krijgt wat in Amsterdam rond het Coronaverbod wel/niet meer mag qua evenementen tot 1 september. 

Want, zoals Branko ook aangeeft, in de documenten (wat wel/niet mag) staat niet alles concreet en kunnen de regels ook nog eens per gemeente (of zelfs soort event) verschillen.

 

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Mikky Vrolijk zei:

Nou, was ik toch nieuwsgiering, en na een google zoekopdracht: Amsterdam is er toch heel duidelijk over>>>

Bedankt voor de tip! Klopt dit heb ik ook gezien. Maar de bovenste regel zal er aan toegevoegd zijn na de persco van gisteren. Het deel over "alle overige samenkomsten" geldt momenteel tot 19 mei: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2020/04/21/factsheet-maatregelen-tegen-het-coronavirus

 

Allen bedankt voor de nuttige feedback!

 

Ik heb zonet al een snelle reactie ontvangen van gemeente Amsterdam:

 

"De richtlijnen vanuit het RIMV zijn ook voor deze inrichting van toepassing en dit betekent dat deze bijeenkomst niet kan plaatsvinden, zolang de huidige maatregelen van kracht zijn.

Het gevaar zit niet alleen in wel/niet een evenementenvergunning hebben (waarbij ik kan stellen dat voor de Kromhouthal de evenementen ook zijn geregeld binnen een vergunningstelsel).

De richtlijnen vanuit het RIVM staat geen bijeenkomsten/festiviteiten toe waar grote groepen bezoekers aanwezig zijn.  Wanneer mensen in groepen bijeenkomen kan het coronavirus zich snel verspreiden. Er zijn daarom maatregelen om de vorming van groepen tegen te gaan."

 

Ik heb nog even nagevraagd of we dan inderdaad vallen onder de maatregel `geen evenementen tot 1 sept' of dat ze bedoelen "zolang de huidige maatregelen van toepassing zijn" zoals die van bijeenkomsten verboden tot 19 mei. 

 

Link naar reactie
  • 2

Ter aanvulling: de medewerker van de afdeling Vergunningen Amsterdam-Noord was zo vriendelijk mij te bellen. Ze heeft aangegeven dat wij niet gelden als Vergunningsplichtig evenement`, aangezien wij het organiseren in een evenementen locatie die een bepaalde horeca exploitatie vergunning heeft (heel verschillend type evenementen/congressen/overige activiteiten). Dit betekent dus dat nog niet vast staat dat ons evenement eind Augustus verboden wordt. Mogelijk volgt dit nog, maar op dit moments dus nog geen duidelijkheid. 

 

Bedankt voor het meedenken! 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.