• 0

Hoe boek je zakelijke rekeningen die prive zijn betaald?

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om de fiscus tevreden te houden i.v.m. BTW en zo, zal ik het anders boeken.

 

Zeg dat je € 1.190 hebt uitgegeven incl. 19% BTW, en vanuit prive betaald heb, dan is het i.v.m. BTW aftrek het beste zo te boeken:

 

Kas 1190;

aan Prive. 1190

 

Kosten 1000

BTW 190

Aan Kas.

 

Zo houdt je BTW dus gescheiden en lijkt het of het vanuit de zaak is betaald, want vanuit Privé mag je geen BTW meenemen.

 

Hoop dat je er wat aan hebt

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vergelijkbare vraag. Ik heb netjes een rekening met BTW gekregen (bv. 119,00 euro), maar ik heb deze privé betaald.

 

Nu heb ik allereerst de factuur geboekt (bijv op datum 8/11):

Kosten 100

Voorbelasting 19

Aan Crediteuren 119

 

De rekening is ook op 8/11 betaald, maar uit privé middelen. Boek ik dan als volgt??:

Crediteuren 119

Aan rekening courant 119

 

En bij vereffening, zeg op 30/11:

rekening courant 119

aan bank 119

 

Mijn vraag is, is dit correct en in welk dagboek komt de 2e boeking (cred. aan rek courant)?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem:

 

Alles wat we prive hebben betaald aan rekening voor onze VOF heb ik via het memoriaal gedaan, waardoor er een 'prive storting' staat tegenover bijv. goederen of voorraad.

Alleen nu staan de bedragen die wij hebben voorgeschoten nog wel open bij de crediteuren.

 

Hoe maakt ik nu een koppeling tussen het bedrag dat wij voorschieten (memoriaal) en het nog openstaande bedrag bij een crediteur (inkoop boek) zodat er een schuld van de VOF aan de vennoten ontstaan ipv aan de crediteuren?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Wim,

 

Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal proberen om het iets duidelijker te maken.

 

Voorbeeld van een boeking:

 

In het inkoopboek geef ik een bepaalde crediteur op en boek ik een 100,- op de rekening 'Voorraad goederen' (4310). Ik geef aan dat het excl 19% BTW is en hij maakt er automatisch 119,- van.

 

In het memoriaal:

Voorraad goederen (4310) 119,- (debet)

Prive storting vennoot1 (0770) 119,- (credit)

 

In het memoriaal is er dan wel een schuld van de VOF aan een vennoot, maar als ik de boekingen verwerk dan heb ik het idee dat daar niets van terug te vinden is.

Ook staan deze bedragen bij de crediteuren nog steeds open als ik andere betalingen via het bankboek toevoeg.

 

Ik begrijp vrij weinig van boekhouden en dacht zelf redelijk op weg te zijn, maar ben nu weer compleet de weg kwijt heb ik t idee.

 

Wat gebeurd er eigenlijk met het memoriaal nadat je op 'verwerken' drukt, is dit nog ergens terug te vinden? Ik kan er namelijk niets meer van terug vinden.

 

Ik hoop dat iemand me hier iets verder mee kan helpen.

 

ps Ik gebruik Exact compact (versie 3.53)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Malicra,

 

Op deze manier boek je de goederen twee keer. Een keer in je inkoopboek en 1 keer in je memoriaal. Dat is niet juist. Dat geeft voorraadverschillen.

 

De boeking in het memoriaal moet zijn:

 

Crediteuren 119,- (debet)

a) Prive storting vennoot 1 119,- (credit)

 

Je moet elk afzonderlijk bedrag wat je op de crediteur hebt geboekt afboeken. Misschien moet je even een crediteurenlijst per crediteur uitdraaien.

 

Als dit vaak gebeurt zou ik het anders gaan boeken.

 

Heb je al memoriaalboekingen verwerkt? Dan moet je tegenboekingen maken. Dat is de foutieve journaalpost omdraaien. Debet wordt credit en credit wordt debet.

 

Heb je nog niets verwerkt? Dan pas je de boeking gewoon aan.

 

Als je op de knop verwerkt hebt gedrukt zijn de journaalposten niet meer te vinden in de dagboeken. De grootboekrekeningen zijn nu bijgewerkt.

 

Als je verwerkingsverslagen niet automatisch uit de printer rollen, heb je dit niet ingesteld. In het menu moet nog een knop Verwerkingsverslagen printen o.i.d. zijn om de verwerkingsverslagen er alsnog uit te laten komen. Moet je even in HELP kijken waar dit preccies in het menu staat. Het moet er gewoon zijn.

 

Groet,

 

Wim van der Lande

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat het topic sterk verouderd is, maar ik heb een vraagje die in dit straatje past. Ik ben bezig met de oprichting van een VOF. Om op te starten zijn en er reeds bescheiden promotiekosten e.d. gemaakt. De kosten zijn vanuit Privé betaald. In de boekhouding heb ik dus het volgende verwerkt:

 

Kosten

Aan Privé

 

Mijn probleem is dat ik bij het opmaken van de balans enkel een passivapost heb, namelijk de privéstorting. Aangezien het gaat om kosten, staat hier geen activa tegenover. Hierdoor is mijn balans niet meer in balans. Kan iemand mij op weg helpen?

 

Alvast bedankt!

 

Groeten van Pim

 

Link naar reactie
  • 0

Best Pim,

 

Allereerst: bij een VOF zijn er doorgaans privérekeningen per vennoot, dus:

- Privé vennoot A

- Privé vennoot B

- Enz.

 

Vaak worden de privérekeningen nog uitgesplitst in:

- Kapitaal vennoot X

- Privé opnames vennoot X

- Privé stortingen vennoot X

- Privé betaald vennoot X

- Privé uitgaven vennoot X

- Enz.

 


Tegenover de genoemde passivapost staat (bij een verlies) een activapost "Resultaat lopend boekjaar".

Bij de winstverdeling wordt deze post verwerkt in de privé-/kapitaalrekeningen van de vennoten.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste heer Van Roode,

 

Bedankt voor uw reactie! Ik denk dat ik het nu begrijp.

Indien in enig jaar enkel kosten worden gemaakt welke vanuit privé betaald worden, dan zal dit bij de winstverdeling ertoe leiden dat de vennoten een (verrekenbaar) verlies krijgen toebedeeld.

Begrijp ik ook goed dat het saldo van de passivapost Privé per 31/12 verdwijnt en de balans dan eigenlijk nog steeds op ''0'' uitkomt? Er zit dan immers geen activa of passiva in de VOF.

Link naar reactie
  • 0

HI, 
Ik heb ook een vraagje mbt dit onderwerp. Ik heb een eenmanszaak. De saldo van rekening A  was op mijn balans opgegeven. Maar het moet eigenijk rekening B zijn.  Hoe kan ik dit corrigeren?  Op rekening B staat een hogere saldo. Ik begrijp dat ik dit via een journaalpost moet doen met de saldo aan te laten sluiten. Maar hoe moet deze journaalpost eruit zien?

Hopelijk kan iemand mijn helpen hiermee.

Alvast dank, 

Hazy

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Hazy23 zei:

De saldo van rekening A  was op mijn balans opgegeven. Maar het moet eigenijk rekening B zijn.  

Verwisseling moet niet mogelijk zijn ... Je boekt geen eindsaldo.

Het saldo van rekening A volgt uit de boekingen (inkomende en uitgaande betalingen).

... of begrijp ik iets niet ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Op welke balans? Heb je die balans al gebruikt voor aangiftes?

 

Oorspronkelijk zal een bankrekeningsaldo opgevoerd zijn als privé storting. Indien dat in den beginne het verkeerde saldo was, kun je deze natuurlijk corrigeren met het juiste bedrag (met als tegenboeking privé storting of opname). Maar als je al iets met de balans gedaan hebt (zoals IB aangifte e.d.) dan is het de vraag of je dat ook niet moet corrigeren.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.