• 0

Fiscale gevolgen verhuur tweede (vakantie-)woning uitbesteden

 

Goedemiddag,

 

Sinds kort ben ik bezig met de koop van een huis. Mijn huidige huis wil ik verkopen, of anders verhuren voor de tijd dat deze niet wordt verkocht. Ik weet dat het mogelijk is om deze onder de Leegstandswet tijdelijk te verhuren als ik hem in de verkoop laat, met een contract voor minimaal 6 maanden geloof ik. Belastingtechnisch prima, huur wordt dan niet belast en het feit dat ik dan geen renteaftrek zou mogen doen: ook geen probleem daar ik namelijk geen hypotheek op mijn huidige huis heb. Een tweede optie is volgens mij om het huis als vakantiehuis te verhuren voor zolang het nog niet wordt verkocht. Voor zover ik kon vinden, is dit wel toegestaan. In het bestemmingsplan kan het huis zowel als woon- als vakantiehuis worden gebruikt, dus ik neem aan dat het dan automatisch is toegestaan door de gemeente (of anders alsnog vergunning tijdelijke verhuur aanvragen?).  Dan kom ik op het volgende probleem, als ik zelf actief bezig ga (adverteren, schoonmaken, voorzien in beddengoed etc.) , dan wordt de huur belast in Box 1. Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is dat ik de verhuur van het huis uitbesteed aan een zzp'er. Deels met de reden dat ik zelf echt geen tijd heb om actief mijn huis te gaan verhuren, deels natuurlijk omdat het qua belasting dan alsnog onder Box 3 valt (vermogen) en ik dan geen belasting over de huur hoef te betalen (ik zorg niet actief voor inkomsten uit mijn vermogen). Wel heb ik dan kosten i.v.m. het inhuren van iemand, maar deze vallen lager uit. Zo kan ik de kosten een beetje drukken voor de tijd dat ik het huis niet verkoop, dacht ik. Ik kan echt nergens vinden of het mogelijk is dit uit te besteden en of deze constructie dan ok is. Iemand een idee?

Dank.

 

Gr. Hesher

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mod-commentaar na mod-overleg.

Onder normale omstandigheden zouden we dit topic sluiten, omdat het verhuren van een tweede (vakantie)woning overeenkomstig onze forumregels weinig of niets van doen heeft met actief ondernemerschap. Dit zijn echter andere tijden. Velen worden getroffen door groot of klein leed, soms persoonlijk en vaker nog financieel. Alle beetjes helpen dan, ook ons meer vergevensgezind toezicht op regels. HTH!

Link naar reactie
  • 0

Even voor de goede orde: als het onder box 3 valt betekent dat niet dat de verhuur 'belastingvrij' (dat zou iemand kunnen opmaken uit de manier waarop je het formuleert). Als het onder box 3 valt betaal je belasting over een fictieve winst (forfaitair rendement), die je mogelijk in werkelijkheid niet eens haalt. Het is alleen administratief wel simpeler dan in box 1. Echter, box 1 hoeft ook niet echt moeilijk te zijn. Als je verder geen ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, dan kun je simpelweg omzet minus kosten aangeven als resultaat overige werkzaamheden.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.