Jump to content
overhage
Verberg

Holding + Werkmaatschappij; voor allebei VPB aangifte doen?

Beste allemaal,

Ik ben sinds kort een nieuw bedrijf (software) begonnen waarvoor ik een werkmaatschappij (XYZ B.V.) + holding (XYZ Holding B.V.) heb opgezet. Het IP zit in de holding en omdat we de komende jaren waarschijnlijk nog veel aanloopverliezen hebben en risico lopen met de werkmaatschappij (werknemers etc) hebben we voor deze holdingstructuur gekozen.

Vraag 1:
Zelf participeer ik met mijn eigen BV (ABC prive B.V.) in de holding voor 80%, de holding is op zijn beurt weer 100% eigenaar van XYZ B.V.
Nu moet ik VPB aangifte doen voor ABC prive B.V. en ik geloof ook voor XYZ B.V. en XYZ Holding B.V.
Klopt het dat ik dus 3x een VPB aangifte moet doen?  Of kan ik XYZ B.V. overslaan omdat de holding 100% eigenaar is en daar dus uiteindelijk de winst valt? De Holding heeft verder geen enkele activiteiten en is niet BTW plichtig. Overigens is de holding gefinancierd met extern kapitaal door financierders.

Vraag 2:
Ik doe mijn boekhouding en alle aangiftes BTW, loonheffing etc zelf, e.e.a. is goed te overzien en ik vind het fijn als ik zelf in control ben + het is gewoon snel. Vanaf wanneer is het verplicht om een boekhouder in de arm te nemen om een officiele jaarafsluiting op te stellen? Naar mijn weten is dat pas vanaf ca. 10M omzet/eigen vermogen?

Alvast dank allen!

Link to post
Share on other sites

1 answer to this question

Recommended Posts

  • 1

Dag

 

Voor elke BV is een aangifte verplicht, tenzij je een fiscale eenheid vennootschapsbelasting bent aangegaan. Maar dat zul je zelf het beste weten omdat je daarom had moeten verzoeken, indien je dat had gewild. Hoort ook een bevestiging van de fiscus bij. Als die fiscale eenheid er niet is, dan dus 3x aangifte doen. 

 

Boekhouder is nooit verplicht. Een accountant pas bij 2 vd volgende 3 voorwaarden:

6 miljoen balans totaal

12 miljoen omzet

50 personeelsleden. 

 

Het kan echter nooit kwaad om toch advies in te winnen als je met aangiftes vpb aan de slag gaat. Ten eerste omdat er fiscale regels zijn over de vaststelling van de winst, ten tweede omdat niet alle kosten aftrekbaar zijn, ten derde omdat er ook fiscale aftrekposten kunnen zijn, ten vierde omdat je met deelnemingen te maken hebt en tot slot omdat de aangifte zelf voor een first timer best wat hoofdbrekens kan geven. 

 

Succes in elk geval

 


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 13 leden online en 399 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept