• 0

Ontslagvergoeding

(aangepast)

Hallo,

 

Mag een ontslagvergoeding (conform overeenkomst) van mijn werkgever aan mij ook door mij vanuit mijn eenmanszaak worden gefactureerd?
Belastingdienst komt zo niets tekort. Er wordt BTW betaald over de ontslagvergoeding door mij (ontslagvergoeding in overeenkomst is bedrag op factuur exclusief BTW) en tevens wordt belasting betaald in de eenmanszaak door mij..

Het is de bedoeling dat dit dan niet wordt verloond.

Graag zou ik dit op deze manier regelen.

 

Is dit fiscaal gezien toegestaan? Graag zou ik dit horen van julie.. met argumenten waarom dit wel of niet kan.

 

Alvast bedankt!

aangepast door Cijfertje
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Nee helaas, een ontslagvergoeding is bij wettelijke definitie loon ("alles wat opkomt uit een dienstbetrekking is loon") en valt dus onder de loonbelasting. 

 

Sterker nog, als je werkgever hieraan mee zou werken, kan hij een naheffing met boete tegemoet zien voor de loonbelasting. De btw van jouw factuur zal hij terug moeten betalen. En dan moet hij zien hoe hij dat geld van jou terugkrijgt. 

 

Voor jouw eenmanszaak: als je btw in rekening brengt, moet die afgedragen worden. Ook als later blijkt dat jouw factuur ten onrechte verstuurd was. 

 

Samengevat: naheffing loonbelasting plus boete en een sloot aan btw die jij kwijt bent en je werkgever niet kan aftrekken. Slecht plan, om het voorzichtig te stellen. 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.