• 0

Verkopen is?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet alleen de basis van MIJN bedrijf, maar van IEDER bedrijf. Zonder verkoop van produkt of dienst is er gewoon geen geld, en dus geen brood op de plank...

 

Problemen? Die zullen er zat zijn, en ook dat is steeds weer anders. Ik heb wel eens horen zeggen dat een order pas order is als de factuur betaald is, en daar zit 'em denk ik de kneep: Een produkt leveren is meestal niet het probleem, de grootste zorg is vaak het (op tijd) betaald krijgen van de facturen.

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

Yep zeer belangrijk en waarom hoef ik niet meer uit te leggen.

 

Afhankelijk van de producten is het een kunst, maar er zijn dan ook

vele boeken geschreven met diverse methodes hoe te verkopen.

 

Ik denk voor een baas dat het een verschrikkele job is. Voor een eigen produkt wordt het al gauw wat eenvoudiger om dat je met enthousiasme over je eigen producten spreekt, dat werkt nu eenmaal aanstekelijk.

 

Het is niet de basis van je bedrijf. De basis zou de producten en/of diensten zijn die je levert inclusief het systeem/methode hoe je je in de markt profileert meestal omschreven in je ondernemingsplan.

 

;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Verkopen isecht voor jezelf overtuigd zijn van de toegevoegde waarde van je product of dienst. Dat is de eerste essentiële stap. Als je er zelf echt in gelooft, pas dan straal je het ook echt uit. Bij allerlei verkooptrainingen wordt je bewust gemaakt van het feit dat je op allerlei (non-verbale) manieren signalen uitzendt. Dat is goed om je daar meer bewust van te worden maar het is beter om bij de bron te beginnen en er voor te zorgen dat je onbewust zeker niet de verkeerde signalen uitzendt.

 

Nee, verkopen is niet de basis van je bedrijf. Het is het onmisbare verlengstuk voor een bedrijf om succesvol te zijn. Veel bedrijven met goede producten missen dit verlengstuk en worden dus nooit echt succesvol. De basis is je product of dienst. Ja, het is meer een kwestie van waar leg je de nadruk.

 

Pure verkopers hebben de neiging zich vooral met verkoop bezig te houden (en daardoor kunnen ze ook heel succesvol zijn) omdat het vaak leuk is om je bezig te houden met waar je goed in bent. Techneuten die weg zijn van het product dat ze hebben ontwikkeld vergeten heel vaak om dat "technische product" te vertalen in een verkoopbaar product. Een product waar de grote massa, zonder voorliefde/met minder affiniteit voor techniek, warm voor loopt. De juiste mix daarin vinden is heel moeilijk en wordt zelden binnen één persoon aangetroffen.

Van Asten Advies - Financieel Raadgevers

Advies over Personal en Employee Benefits en Kosten en CashFlow Management, Analyse en advies inzake diverse Bedrijfsrisico's en de mogelijke oplossingen daarvoor, check-up van lease- en verzekeringscondities.

Link naar reactie
  • 0

Het moeilijke van een eenmanszaak zijn (wat ik ben, eh, heb... waar eindig ik en begint mijn bedrijf?) vind ik meestal dat je eigenlijk jezelf aan het verkopen bent- niet zozeer een concreet product alléén (website/advies/communicatie etc.).

Voor de rest is een bedrijf runnen zonder bewust aan verkoop te doen zoiets als (wedstrijd-)zwemmen zonder je armen en benen te gebruiken. Je blijft wel even drijven maar het schiet niet echt op.

 

Dat was het weer,

Annedien

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat met name tech starters zich vaak veel te veel concentreren op de producten en diensten die ze leveren. Men is vaak erg overtuigd van het innovatieve karakter van de technische oplossing en begrijpt vervolgens niet dat niet de hele wereld begrijpt dat er een brilliant aanbod wordt gedaan.

 

Aan de basis van een gezonde onderneming ligt (denk ik) marktgericht denken, waarbij die instelling ook deels bepaald hoe je producten en diensten er uit gaan zien. De overtuiging van de toegevoegde waarde van je product kun je deels ook voeden met een goed inzicht in de markt, concurrerende producten etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Marktgericht denken is volgens mij grotendeels ook iets, dat je gaandeweg pas leert; misschien klinkt dat onlogisch- maar de focus ligt in het begin nou eenmaal op je eigen product, dienst, dingetje -en het is heel moeilijk los te komen uit de vreemde 'verhouding' met je eigen zaken. Voor een ander is dit gemakkelijk te signaleren en bij te sturen; voor jezelf is het vaak moeilijker omdat je gevoelsmatig innig verbonden bent met wat je aan het doen bent. Relativeren is lastig, afstand scheppen en naar je eigen bezigheden kijken is al helemaal een moeilijke opgave... en dan is 'marktgericht denken' een heel abstract begrip als je 's morgens denkt: Wat zal ik eens van de dag gaan maken!

 

:)

 

Als je geldstroom niet wordt wat je er van verwacht word je vanzelf flexibeler en vooral: marktgerichter. Als je idealen wat aan het vervlakken zijn ga je vanzelf wat meer naar de (succesvolle?) concurrentie kijken en iets minder geloven dat je product er op eigen kracht wel komt.

 

Ik ben zelf gaandeweg meer tijd gaan inruimen voor acquisitie (is een 'overkoepelender' proces dan het platte 'verkoop') en de onwennigheid met dit aspect van een bedrijf voeren wordt ook steeds minder... sterker nog, ik vind het nu geweldig leuk terwijl ik het in het begin een crime vond.

 

Mijn uitgangspunt in het leven is: "Alles is te leren", dus ook hiervoor zijn inderdaad ongelofelijk veel boeken, websites, trainingen, cursussen enzovoorts. En dit helpt ECHT je schroom of onwennigheid te overwinnen. Het geeft inzicht in het proces en op welk punt je je in de verkoop bevindt. Wanneer je 'toe moet slaan' of juist afwachten.

Very interesting!

 

Toegegeven, dat cursusboek Japans ligt stof te verzamelen op de boekenkast. Maar first things first.

 

Dat was het weer,

Annedien

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.