• 0

Teruggekregen BTW negeren bij aangifte IB?

Ik heb dit jaar voor het eerst BTW teruggekregen van de Belastingdienst.

 

De situatie is als volgt:

 

Ik heb ongeveer 20.000 aan omzet waarvan voor het grootste deel de BTW is verlegd omdat het een dienst aan een ander EU-land betreft. Omdat de werkzaamheden in NL wel met BTW belast zouden zijn als de levering aan een NL bedrijf was geweest, heb ik de BTW over de kosten die ik in NL heb gemaakt voor mijn dienstverlening wel afgetrokken als voorbelasting. In totaal heb ik dit jaar ongeveer 100 euro aan voorbelasting teruggekregen. Verder heb ik nog 1 factuur aan een Nederlands bedrijf verstuurd met ongeveer 10 euro aan BTW die uiteraard al in mindering is gebracht op de terugontvangen voorbelasting.

 

In andere jaren heb ik met de KOR gewerkt waardoor ik de niet-betaalde BTW aan het eind van het jaar altijd moest optellen bij mijn winst. Dit jaar heb ik de KOR niet toegepast omdat ik toch BTW terugkreeg.

 

Als ik het goed begrijp, kan ik in dit geval de (terugontvangen) BTW nu verder gewoon negeren bij de aangifte IB. Klopt dat? Of ik die 100 euro dan bij de winst optellen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
39 minuten geleden, joff19 zei:

Als ik het goed begrijp, kan ik in dit geval de (terugontvangen) BTW nu verder gewoon negeren bij de aangifte IB.

Hoezo aangifte IB? Welke aangifte IB? 2019?

 

Uiteraard heeft de terug ontvangen btw in april (voor Q1 2020) niets te maken met IB 2019.

 

De terug ontvangen btw in januari voor KOR 2019 wel.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Maxn zei:

Kwa winst niets mee doen.

Bedrag dat je op 31 december nog tegoed had van de belastingdienst wel op de balans invullen (activa, vordering omzetbelasting).

 

Ik zag trouwens net dat de BD mijn teruggaaf omzetbelasting altijd op mijn persoonlijke rekening stort. Moet ik het dan ook op de balans invullen?

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Rik · zei:

Hoezo aangifte IB? Welke aangifte IB? 2019?

 

Uiteraard heeft de terug ontvangen btw in april (voor Q1 2020) niets te maken met IB 2019.

 

De terug ontvangen btw in januari voor KOR 2019 wel.

 

Excuses voor de onduidelijkheid.

 

Terugontvangen BTW over alle kwartalen van 2019 en IB 2019.

 

Ik heb de KOR in 2019 niet toegepast.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 minuten geleden, joff19 zei:

Ik zag trouwens net dat de BD mijn teruggaaf omzetbelasting altijd op mijn persoonlijke rekening stort. Moet ik het dan ook op de balans invullen?

Ja, die hoort dan ook op de balans.

Je zou de btw ontvangst dan tegen kunnen boeken als privé storting wanneer die uitbetaald wordt.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
Zojuist, joff19 zei:

Terugontvangen BTW over alle kwartalen van 2019 en IB 2019.

Ik heb de KOR in 2019 niet toegepast.

Als KOR niet is toegepast komt er geen btw in de W&V.  Je werkt dan, zoals Maxn aangeeft, alleen met balansposten te betalen/ontvangen btw die dan voor het laatste kwartaal ook op de eindbalans staat.

 

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Rik · zei:

Ja, je zou de btw ontvangst dan tegen kunnen boeken als privé storting.

 

Ik heb nu ingevuld bij activa:

Vordering OB: 19 euro

Liquide middelen: 48 euro (tegoed op bankrekening op 31/12/2019)

 

Vul ik nu bij passiva bij eigen vermogen 67 euro in? Of moet ik daar 48 euro invullen plus 19 euro bij kortlopende schulden omzetbelasting?

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, joff19 zei:

Vul ik nu bij passiva bij eigen vermogen 67 euro in?

 

Ja

 

5 minuten geleden, joff19 zei:

Of moet ik daar 48 euro invullen plus 19 euro bij kortlopende schulden omzetbelasting?

 

Nee. Een schuld omzetbelasting heb je alleen als je nog BTW aan de belastingdienst moet afdragen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

11 minuten geleden, Maxn zei:

 

Ja

 

 

Nee. Een schuld omzetbelasting heb je alleen als je nog BTW aan de belastingdienst moet afdragen.

Bedankt, je hebt me hiermee erg geholpen! Weer wat bijgeleerd :-)

aangepast door joff19
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.