• 0

Importeren vanuit buiten Europa - BTW

(aangepast)

Beste Leden,

Ik loop vast omtrent importeringen die ik heb gedaan in het afgelopen kwartaal. Dit kwartaal was de eerste keer dat ik producten heb geïmporteerd vanuit buiten europa (Azië). Nu weet ik niet hoe ik dit in mijn boekhouding op moet nemen omtrent de BTW. Stel ik koop in voor €1000,- inclusief verzendkosten. Ik laat het vervolgens verzenden via DHL. Eenmaal aangekomen in Nederland doet DHL de douane-aangifte voor mij en stuurt mij een factuur met daarop de af te dragen BTW (€210,-) en invoerkosten/administratiekosten.

 

Moet ik dan de €1000,- opnemen in rubriek 4a (bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend) + 210 euro in rubriek 4a (omzetbelasting) + 210 euro als voorbelasting? Of doe ik hier iets fout?

 

Iemand vertelde mij dat ik het volgende moet doen:

 

1000,- opnemen in rubriek 4a (bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend) + 210 euro in rubriek 4a (omzetbelasting) + 210 euro als voorbelasting + de 210 euro van DHL als voorbelasting. Maar dit lijkt mij dubbel afrekenen?

 

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

aangepast door Aartt90
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Als je geen artikel 23 vergunning hebt (wat je volgens mij niet hebt want je betaald btw aan dhl) dan moet je bij 4a NIETS invullen als het gaat om goederen. (Wel als het gaat om diensten)

 

Dus de €1000 geef je nergens op en de betaalde btw €210 mag je bij 5b voorbelasting optellen.

 

https://www.accountancyvanmorgen.nl/2017/01/30/5-valkuilen-btw-aangifte/

Quote

De leveringen van buiten de EU horen alleen op het aangiftebiljet als de ondernemer van de Belastingdienst een artikel 23 vergunning heeft voor verlegging bij invoer.

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Aartt90 zei:

Moet ik dan de €1000,- opnemen in rubriek 4a (bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend) + 210 euro in rubriek 4a (omzetbelasting) + 210 euro als voorbelasting?

 

Om het misschien iets begrijpelijker te maken, moet je het eigenlijk zo zien dat je het product voor de omzetbelasting in Nederland hebt gekocht (er is immers door DHL Nederlandse btw over geheven).

 

Hoe zou je de aangifte van die producten doen als je die in Nederland zou hebben gekocht? Dan zou je de btw hebben betaald aan de verkoper en zou je die betaalde btw terugvragen van de fiscus als voorbelasting. In feite moet je nu hetzelfde doen. De btw heb je in Nederland betaald (via DHL). En die vraag je simpelweg terug via de fiscus als voorbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

En in geval je een artikel 23 vergunning hebt (op dit moment niet het geval bij jou) dan hoef je de btw niet aan dhl te betalen en beschouw je de factuur nét alsof de btw naar jou verlegd zou zijn (en geef je die op bij 4a en 5b net als verlegging binnen de eu 4b en 5b).

 

Bij veelvuldige import van buiten de eu zou je die vergunning aan kunnen vragen. Je hoeft de btw dan niet voor te schieten.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/zakendoen_buiten_de_eu/aangifte_doen_als_u_zakendoet_buiten_de_eu/aangifte_doen_als_u_goederen_importeert_uit_niet_eu_landen/vergunning_artikel_23_aanvragen

 

Die kun je dan ook doorgeven aan dhl.

https://www.dhlexpress.nl/nl/verzenden/zakelijk/importeren/faq

Wanneer BTW verlegging?



Bij import kunt u als importeur een BTW verleggingsregeling (Artikel 23 Wet Omzetbelasting) aanvragen bij de Belastingdienst. Bij invoer hoeft u dan geen BTW te betalen maar kunt u volstaan met het registreren van de waarde van de goederen op uw periodieke BTW aangifte. Zodra de Belastingdienst uw aanvraag heeft toegekend verzoeken wij u ons het bewijs van de verleggingsregeling (de vergunning) via e-mail te sturen naar amscustqual@dhl.com. DHL vermeldt uw BTW nummer dan op de invoeraangifte en adviseert u om ook de verzender te vragen uw BTW nummer op de handels- of proformafactuur te vermelden.

Link naar reactie
  • 0

Rik · prinsrachid


Bedankt voor jullie reactie. Alles is nu een helemaal helder en ik kan de aangifte nu ook indienen. Bedankt voor jullie hulp! Wat betreft de aanvraag van een artikel 23 vergunning, zou dit wel handig zijn. Ik ben namelijk van plan elke maand te importeren. Echter is het voorschieten van de BTW voor mij geen enkel probleem qua liquiditeit. Heeft deze vergunning hiernaast nog meer voordelen?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 minuten geleden, Aartt90 zei:

Heeft deze vergunning hiernaast nog meer voordelen?

Het grootste voordeel is dat je de btw dus niet meer voor hoeft te schieten.

 

Een ander voordeel zou kunnen zijn dat de transporteur jou de voorschotprovisie niet in rekening brengt. Want de transporteur betaald de btw al bij de douane. Ik heb echter geen idee of je bij dhl ook een voorschotprovisie betaald.

 

Bij FedEx b.v. wel.

http://www.fedex.com/nl/dutyandtax/deferment.html

Quote

Wat zijn de voordelen van een Vergunning Artikel 23?

*) Douane inklaring is sneller omdat kredietwaardigheidsonderzoeken (met name voor import zendingen met een hoge waarde) niet noodzakelijk zijn.

*) U kunt de betaling van de btw verleggen naar het moment van uw btw-aangifte
*) U betaalt geen voorschotprovisie

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.