• 0

Productaansprakelijkheidsverzekering

Goedemorgen allen!

 

Al een tijdje ben ik op zoek naar het antwoord op mijn onderstaande vraag, maar tot op heden nog nergens het juiste antwoord kunnen vinden. Hopelijk kunnen jullie mij wel helpen:

 

Als ik als webshopeigenaar spullen wil gaan verkopen die eventueel schade aan zouden kunnen richten door een productiefout of verkeerd gebruik, dien ik daarvoor natuurlijk verzekerd te zijn (gaat om een elektrisch product, 230V).

Echter wat ik nergens terug kan vinden is hoe lang ik hiervoor verzekerd moet blijven. Stel ik start een webshop op, verkoop een jaar die spullen en besluit dan om (om welke reden dan ook) te stoppen met m'n webshop. Ik neem aan dat ik dan nog steeds verantwoordelijk ben voor mijn verkochte producten toch? Maar hoe lang moet ik dan mijn verzekering door laten lopen?

 

Is er hier iemand die daar antwoord op kan geven?

Alvast bedankt voor de moeite!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bas,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

De wettelijke termijnen voor productaansprakelijkheid worden geregeld in artikel 6:191 van het burgerlijk wetboek:

 

Quote

Afdeling 3. Produktenaansprakelijkheid

Artikel 191

1.

De rechtsvordering tot schadevergoeding van de benadeelde tegen de producent ingevolge artikel 185, eerste lid, verjaart door verloop van drie jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de benadeelde met de schade, het gebrek en de identiteit van de producent bekend is geworden of had moeten worden.

2.

Het recht op schadevergoeding van de benadeelde jegens de producent ingevolge artikel 185, eerste lid, vervalt door verloop van tien jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de producent de zaak die de schade heeft veroorzaakt, in het verkeer heeft gebracht. Hetzelfde geldt voor het recht van een derde die mede voor de schade aansprakelijk is, terzake van regres jegens de producent.

 

Kortom: het vervalt 10 jaar nadat het product in de markt is gebracht  (of 3 jaar nadat een fout in het ontwerp of productie bekend is geworden) 

 

2 uur geleden, Bas_81 zei:

Als ik als webshopeigenaar spullen wil gaan verkopen die eventueel schade aan zouden kunnen richten door een productiefout of verkeerd gebruik, dien ik daarvoor natuurlijk verzekerd te zijn (gaat om een elektrisch product, 230V).

 

Maar als jij niet importeert van buiten de EU, niet levert onder een eigen merk en niet zelf producteert, assembleert of repareert dan ben je als webshopeigenaar mogelijk helemaal niet productaansprakelijk

 

2 uur geleden, Bas_81 zei:

Ik neem aan dat ik dan nog steeds verantwoordelijk ben voor mijn verkochte producten toch? Maar hoe lang moet ik dan mijn verzekering door laten lopen?

 

Als je productaansprakelijk bent , dan moet je de dekking in theorie door laten lopen tot 10 jaar nadat het product in de markt is gebracht.

 

Maar dat zogenaamde uitlooprisico dek je meestal niet af door de polis door te laten lopen. Meestal koop je tegen een eenmalige premie een x -periode uitloopdekking in en beëindig je daarna de verzekering: de uitloopdekking garandeert dan dat de verzekeraar gedurende die termijn de aanspraken dekt en het juridisch verweer voert. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Norbert,

 

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, hier kan ik wat mee! :)

De producten die ik wil importeren, die komen van buiten de EU, dus dan ben ik wel aansprakelijk toch? (producten hebben wel een CE-markering).

 

Ik moet de uitloopdekking dus voor 10 jaar door laten lopen nadat ik mijn laatste exemplaar van dat betreffende artikel heb verkocht?

 

Over jullie forum: erg interessant forum met topics waar ik veel van kan leren, ik zal hier zeker meer komen kijken om e.e.a. te lezen. Keep up the good work!

Link naar reactie
  • 0

Vergeet de CE test niet zelf uit te voeren. Net als de RoHS test. Vooral op het gebied van RoHS gaan Chinese fabrikanten vaak de mist in. Ook zijn de certificaten van de verkopers lang niet altijd echt. Echt zelf testen dus. Er zijn ook in China onafhankelijke, betrouwbare en betaalbare testbedrijven.

 

Extra tip: Denk aan je WEEE registratie en afdracht voor Nederland en eventueel de andere landen waar je het product wilt verkopen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Kevins123 zei:

Vergeet de CE test niet zelf uit te voeren. Net als de RoHS test. Vooral op het gebied van RoHS gaan Chinese fabrikanten vaak de mist in. Ook zijn de certificaten van de verkopers lang niet altijd echt. Echt zelf testen dus. Er zijn ook in China onafhankelijke, betrouwbare en betaalbare testbedrijven.

 

En nog veel vervelender: certificaten die wel echt zijn maar niet meer geldig omdat de fabrikant het productieproces of de gebruikte componenten heeft aangepast (zonder jou als afnemer daarvan in kennis te stellen).  Grote kans dat je productaansprakelijkheidsverzekering dan ook geen dekking (meer) biedt! 

 

Advies daarom: test zelf, en bij voorkeur batch-gewijs in Nederland. Ben je (nog) niet groot genoeg om deze kosten zelf te kunnen of willen dragen: importeer dan niet zelf, maar koop je producten in de EU 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Kevin en Norbert, dank jullie wel voor jullie extra toelichting.

 

Ik ben te klein om alles zelf te kunnen testen, lijkt me dus verstandig dat ik dit soort producten in de EU moet gaan zoeken om in te kopen. Als ik binnen de EU koop, dan heb ik geen verzekering nodig?

 

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Bas_81 zei:

Als ik binnen de EU koop, dan heb ik geen verzekering nodig?


Als je alleen binnen de EU koopt en je niet assembleert of repareert en niet levert onder een eigen merk of label, dan loop je geen productaansprakelijkheidsrisico’s en kun je de restrisico’s van bedrijfsaansprakelijkheid als retailer/verkoper goed en relatief goedkoop verzekeren.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

In principe is het volgens mij zo dat de Europese Productaansprakelijkheidsrichtlijn en de daarop gebaseerde wetgeving als doel had en heeft, om de consument te beschermen. Tenzij ik er naast zit kan vanuit die doelstelling in beginsel iedereen in de keten (vanaf binnenkomst in de EU) aansprakelijk zijn. Dus ook de partij (retailer, webshop etc.) in de EU, die het product aan de consument levert. Dat geldt bijvoorbeeld als de importeur in de EU niet gevonden kan worden (of niet meer bestaat), en er verder geen andere partijen in de EU tussen zitten.

 

Misschien een ietwat theoretisch scenario, maar in de huidige omstandigheden wellicht ook weer niet zo heel erg theoretisch.

 

Ik zal proberen mijn aanvullende punt politiek correct te formuleren... Er zijn ook Europese importbedrijven die in werkelijkheid in handen zijn van "partijen uit bepaalde landen, buiten de EU, in oostelijke richting". Mede afhankelijk van wat in het herkomstland de gewoonte is (hint: periode rond de 2008 Olympics) zouden de investeerders en/of leiding van zulke bedrijven heel misschien de neiging kunnen hebben om binnen heel korte tijd in het niets te verdwijnen. Vooral zodra er iets is aan de horizon opdoemt (claims, veranderde wet- of regelgeving) dat ze veel geld kan gaan kosten... 

Link naar reactie
  • 0

Ondernemer62, allereerst welkom op Higherlevel

 

36 minuten geleden, Ondernemer62 zei:

In principe is het volgens mij zo dat de Europese Productaansprakelijkheidsrichtlijn en de daarop gebaseerde wetgeving als doel had en heeft, om de consument te beschermen. Tenzij ik er naast zit kan vanuit die doelstelling in beginsel iedereen in de keten (vanaf binnenkomst in de EU) aansprakelijk zijn. Dus ook de partij (retailer, webshop etc.) in de EU, die het product aan de consument levert. Dat geldt bijvoorbeeld als de importeur in de EU niet gevonden kan worden (of niet meer bestaat), en er verder geen andere partijen in de EU tussen zitten.

 

Interessante opmerking!  

 

Wat je stelt klopt op zich, maar gelukkig geldt er voor retailers een belangrijke tenzij waarmee de retailer zich alsnog eenvoudig kan ontslaan van de productaansprakelijkheid en deze in de praktijk daardoor niet loopt. 

 

Hoe zit dat: 

De op de Europese richtlijn gebaseerde Nederlandse wetgeving is artikel 6:185 tot 6:193 van het Burgerlijk wetboek (boek 6, titel 3: "produktenaansprakelijkheid") . 

De wet legt de productaansprakelijkheid neer bij de fabrikant of de importeur van buiten de EU, maar in artikel 6:187 BW lid 4 staat het volgende:

 

Quote

4. Indien niet kan worden vastgesteld wie de producent van het produkt is, wordt elke leverancier als producent ervan beschouwd, tenzij hij de benadeelde binnen een redelijke termijn de identiteit meedeelt van de producent of van degene die hem het produkt heeft geleverd.

Indien ten aanzien van een in de Europese Economische Ruimte geïmporteerd produkt niet kan worden vastgesteld wie de importeur van dat produkt is, wordt eveneens elke leverancier als producent ervan beschouwd, tenzij hij de benadeelde binnen een redelijke termijn de identiteit meedeelt van de importeur in de Europese Economische Ruimte of van een leverancier binnen de Europese Economische Ruimte die hem het produkt heeft geleverd.

 

Kortom: als je als retailer voldoet aan de informatieplicht richting de benadeelde, is er niets aan de hand: ook als de importeur of fabrikant inmiddels niet meer bestaat. Het gaat immers om de informatie die je had op het moment van aankoop/import.

 

Het is gelukkig niet zo dat bij verdwijnen  (oa faillissement) van de importeur of fabrikant de productaansprakelijkheidsrisico's alsnog bij de retailer komen te liggen. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-5-2020 om 15:04, Kevins123 zei:

Vergeet de CE test niet zelf uit te voeren. Net als de RoHS test. Vooral op het gebied van RoHS gaan Chinese fabrikanten vaak de mist in. Ook zijn de certificaten van de verkopers lang niet altijd echt. Echt zelf testen dus. Er zijn ook in China onafhankelijke, betrouwbare en betaalbare testbedrijven.

 

Extra tip: Denk aan je WEEE registratie en afdracht voor Nederland en eventueel de andere landen waar je het product wilt verkopen.

Een EG verklaring mag alleen worden uitgegeven door een entiteit die zich binnen Europa bevind. Met andere woorden, een Chinees bedrijf mag geen EG verklaring afgeven behalve als men ook een vestiging in de EU heeft.

Een Chinese (of Amerikaanse, etc) fabrikant mag van alles roepen over CE maar de partij die het product binnen de EU op de markt brengt is verantwoordelijk voor het hele CE verhaal. Dus ook voor de technische constructie dossiers, risico inventarisatie, etc.

 

Als Bas_81 dus een product importeert van buiten de EU zal hij moeten zorgen voor de CE markering, dossiers, EG verklaring, etc.

 

 

 

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.