• 0

Winstverschil tussen balans en W&V

(aangepast)

Ik  moet deze week mijn belastingaangifte versturen. Ik had deze vorige maand al ingevuld en dacht dat ik alles rond had, maar bij het invullen van de aangifte blijkt er een verschil te zitten tussen de winst van mijn W&V en de balans. Het verschilt bedraagt €296 en exact dit bedrag kom ik op de balans tegen als Privé  voldaan. Ik zit nu al ruim een uur alles te bestuderen in mijn boekhouding waar ik de fout heb gemaakt, maar ik zie het niet. Zit de fout nu in de balans of in de W&V?

Ik heb van de W&V en balans even een Excelbestand gedownload van mijn boekhoudprogramma.

 

Ik hoor het graag. Nog maar een paar dagen de tijd om het in te leveren. Bedankt!

 

 

Winst & verlies 01-01-2019 t_m 31-12-2019.xlsx Balans t_m 31-12-2019.xlsx

aangepast door lonnebol
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
12 minuten geleden, Rik · zei:

Privé opname behoor je in het eind EV te verwerken.

Eind EV = begin EV + winst + privestorting - priveopname.

 

Dit had ik ook gedaan inderdaad, maar ik had het weer even teruggezet om te kijken of ik zo het verschil kon verklaren.

 

Ik heb met de gegevens van  mijn boekhouding de Excel ingevuld. De privéstorting van €296 heb ik verwerkt in het EV.

 

Ik heb ook de openingsbalans toegevoegd (de onderneming is gestart op 01-08-2019).

 

Balans + winst&verlies algemeen.xlsx

Balans t_m 01-08-2019.xlsx

aangepast door lonnebol
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je hebt iets in de formule bovenin bij EV weggehaald.

Als ik dat herstel kom ik op een verschil van € 295.41

 

Maar je zegt ook dat je iets prive hebt voldaan.

Dit heb je niet rechtsonder ingevuld.

Als je daar bij privé storting € 295.41 ingeeft dan klopt het allemaal weer wel. Je moet dus die privé betaling als privé storting meenemen in de EV berekening en dan klopt het.

 

Ps. Je onderneming is op 01-08-2019 gestart.

Hoe heb je dan een beginbalans van iets anders dan 0?

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Ok. Met jouw 

23 minuten geleden, Rik · zei:

Je hebt iets in de formule bovenin bij EV weggehaald.

Als ik dat herstel kom ik op een verschil van € 295.41

 

Maar je zegt ook dat je iets prive hebt voldaan.

Dit heb je niet rechtsonder ingevuld.

Als je daar bij privé storting € 295.41 ingeeft dan klopt het allemaal weer wel. Je moet dus die privé betaling als privé storting meenemen in de EV berekening en dan klopt het.

 

Met jouw Excelbestand komt inderdaad alles goed uit. Nog even wat dingen exact ingevuld.

 

Hoe kan het dan dat ik bij de belastingaangifte een verschil heb bij de winstberekening tussen W&V en de balans? Uit mijn eigen boekhouding komt inderdaad een winst van 3577,70 en het eind EV op 4802,11. Overeenkomstig de Excel.

 

Eind EV - Begin EV = 4802,11 - 929,02 = 3873,09

 

3873,09 - 3577,70 = 295,39. Dit is dus die privéstorting. Waar moet deze nu nog verwerkt worden om dit kloppend te krijgen? Op de balans is dit al verwerkt onder EV. Moet er nu nog iets op de W&V verwerkt worden?

Balans + winst&verlies algemeen (1).xlsx

Link naar reactie
  • 0

De 296 geef je gewoon als prive storting aan in de aangifte. Ze gebruiken die dan samen met eventuele opname, winst en begin EV om te vergelijken met de opgegeven eind EV.

 

Je hoeft dus niets te doen in de W&V.

 

Ik neem aan dat de autokosten (0,19/km?) reeds opgenomen/uitbetaald zijn? Anders had je ze als privé storting aan kunnen merken. Heb je die ook inderdaad daadwerkelijk voor 31-12 over kunnen maken?

 

Verder twijfel ik over je begin EV. Als je in 2019 begonnen bent, dan ben je toch met 0 begonnen? Dan is die €600 in kas toch een privé storting geweest?

Ook de voorbelasting op een beginbalans van een startende ondernemer vind ik raar.

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Rik · zei:

De 296 geef je gewoon als prive storting aan in de aangifte. Ze gebruiken die dan samen met eventuele opname, winst en begin EV om te vergelijken met de opgegeven eind EV.

 

Je hoeft dus niets te doen in de W&V.

 

Ok. Dan ga ik dat zo bekijken. Balans en W&V kloppen dus?

 

Quote

Ik neem aan dat de autokosten (0,19/km?) reeds opgenomen/uitbetaald zijn? Anders had je ze als privé storting aan kunnen merken. Heb je die ook inderdaad daadwerkelijk voor 31-12 over kunnen maken?

 

Deze zijn inderdaad op 31-12 overgemaakt en daarna weer als EV opgenomen. Ze zijn niet daadwerkelijk uitbetaald.

 

Quote

Verder twijfel ik over je begin EV. Als je in 2019 begonnen bent, dan ben je toch met 0 begonnen? Dan is die €600 in kas toch een privé storting geweest?

Ook de voorbelasting op een beginbalans van een startende ondernemer vind ik raar.

 

De 600 in kas op de beginbalans is als EV geboekt aan het begin. Dat was de opening. Op 01-08-2019 zijn er facturen geboekt van aankopen. Vandaar dat er al op de startdatum voorbelasting staat. E-boekhouden laat alle mutaties van die dag zien. Deze staan niet op de daadwerkelijk beginbalans.

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, lonnebol zei:

Deze zijn inderdaad op 31-12 overgemaakt en daarna weer als EV opgenomen. Ze zijn niet daadwerkelijk uitbetaald.

Dat begrijp ik niet. Je hebt ze op 31-12 overgemaakt... maar niet uitbetaald? Uitbetalen is toch overmaken. Als deze 'kosten' gewoon betaald zijn aan privé dan is het in ieder geval goed. Het zijn dan ook geen privé opname omdat er kosten tegenover staan.

 

9 minuten geleden, lonnebol zei:

De 600 in kas op de beginbalans is als EV geboekt aan het begin. Dat was de opening. Op 01-08-2019 zijn er facturen geboekt van aankopen. Vandaar dat er al op de startdatum voorbelasting staat. E-boekhouden laat alle mutaties van die dag zien. Deze staan niet op de daadwerkelijk beginbalans.

Je geeft een begin EV van 929 op. Waaruit bestaat dat?

 

De 600 in kas heb je nog niet als je je inschrijft in de KvK. Dat is een privé storting geweest. Ook de facturen op 01-08 moeten niet op de beginbalans staan. Dat zijn kosten voor na oprichting. Dus beginbalans zou gewoon 0 moeten zijn en facturen daarna moeten in de w&v opgenomen worden en de kas in de balans als privé storting.

 

Want een begin EV > 0 kan niet bij starten (tenzij je ook een verkrijgingsprijs in gaat vullen in de aangifte). Maar een verkrijgingsprijs bestaat volgens mij niet bij een eenmanszaak.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

  

34 minuten geleden, Rik · zei:

Dat begrijp ik niet. Je hebt ze op 31-12 overgemaakt... maar niet uitbetaald? Uitbetalen is toch overmaken. Als deze 'kosten' gewoon betaald zijn aan privé dan is het in ieder geval goed. Het zijn dan ook geen privé opname omdat er kosten tegenover staan.

 

Dat is correct.

 

34 minuten geleden, Rik · zei:

Je geeft een begin EV van 929 op. Waaruit bestaat dat?

 

De 600 in kas heb je nog niet als je je inschrijft in de KvK. Dat is een privé storting geweest. Ook de facturen op 01-08 moeten niet op de beginbalans staan. Dat zijn kosten voor na oprichting. Dus beginbalans zou gewoon 0 moeten zijn en facturen daarna moeten in de w&v opgenomen worden en de kas in de balans als privé storting.

 

Want een begin EV > 0 kan niet bij starten (tenzij je ook een verkrijgingsprijs in gaat vullen in de aangifte). Maar een verkrijgingsprijs bestaat volgens mij niet bij een eenmanszaak.

 

 

Plaatje uploaden van de beginbalans lukt niet, dus even zo:

Code Rekening Activa Passiva
1000 Kas 600  
1400 Eigen vermogen   600

 

Dus inderdaad, beginbalans is 0.

 

Dit is de beginbalans zoals ik deze bij het configureren van de boekhouding heb opgezet. Die privéstorting is inderdaad beter realiseer ik mij nu. Ik heb het denk ik destijd ergens gelezen om het zo te doen.

 

De balans op het einde van 01-08-2019 is zoals in de bijlage van mijn openingspost. Er staan geen facturen in mijn beginbalans. Op de startdatum zijn er, dus na het opstellen van de beginbalans, facturen ingevoerd met datum 01-08-2019. Daarmee komt dus ook de voorbelasting van deze facturen al op de balans. Het gaat hierbij om facturen van aanloopkosten (gemaakt voor de startdatum).  Het totaal van deze facturen is 329,02. Zou dit bedrag dan inclusief de 600 in kas op de startdatum als Privé storting op de beginbalans moeten staan? Dan kom je inderdaad op 929,02.

Dan zou dit de beginbalans kunnen worden:

Cod Rekening Activa Passiva
1000 Kas 600  
1010 Bank 329,02  
1410 Privé-opnamen en stortingen    929,02

 

 

aangepast door lonnebol
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
26 minuten geleden, lonnebol zei:

Zou dit bedrag dan inclusief de 600 in kas op de startdatum als Privé storting op de beginbalans moeten staan?

Nee, de beginbalans is van 01-08-2019 om 0:00 's-nachts. Dus vóór oprichting. En dan is je beginbalans EV dus gewoon 0. Dus heel de beginbalans is leeg.

 

Je boekt dan op 01-08-2019 (overdag) de kas storting en facturen als kosten in. Allebei als tegenboeking privé storting. Wat jij dan laat zien is niet de beginbalans maar de balans op 01-08-2019 23:59.

 

Eigenlijk draai je dus in je boekhouding voor de beginbalans de stand van 31-07-2019 uit.

 

In de xlsx is dan je begin EV 0.

En je privé storting in augustus is 929,02 + 295,39 betaalde factuur daarna = totaal €1224,41 storting.

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.