• 0

Belastingaangifte bij een MOR (Merchant of Record)

Beste mensen,

 

Sinds korte tijd ben ik mijn SAAS software bedrijf gaan uitbreiden, en heb sinds kort ook vaste betalende klanten kunnen werven.

 

Echter is het helaas zo dat mijn software als een abonnement wordt geleverd, en ik hierdoor ook in het fijne grijze gebied kom van VAT regels, US Sales taxes en meer.

Voor mijn billing gebruikte ik altijd Stripe payments, maar helaas is de mogelijkheid hierin om mijn belastingtarieven in te vullen vrij lastig. Na wat onderzoek op het internet kwam ik terecht bij verschillende fora waar andere SAAS eigenaren het hadden over een MOR betalingspartij. Als voorbeeld gaven zij Gumroad, Paddle, FastSpring & Chargebee aan.

 

Nu heb ik mij ingelezen in Paddle, en moet zeggen dat ik dit als een goede optie zie.

 

Het enige wat mij niet duidelijk is, is hoe ik mijn belastingen hiermee moet doen. Ik verwacht dat zodra een klant een abonnement bij mij afneemt, deze een factuur krijg met automatisch het goede belastingtarief (dit genereert Paddle op basis van bijvoorbeeld locatie van het IP). Ik gebruik zelf Moneybird voor mijn administratie, is het dan zo dat ik al deze facturen ook hierin moet plaatsen?

 

Het concept van een MOR is dat zij alles uit handen nemen als het aankomt op belastingen, chargebacks enzovoorts. Betekend het kort gezegd hiermee, dat ik alleen BTW hoeft te betalen over de wekelijkse betaling die zij verrichten naar mij als bedrijf? Of komt er toch meer bij kijken

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
Quote

Betekend het kort gezegd hiermee, dat ik alleen BTW hoeft te betalen over de wekelijkse betaling die zij verrichten naar mij als bedrijf? 

 

De constructie is meestal dat zij wederverkoper van jouw product worden.

De eindgebruiker wordt dus klant bij het platform, en het platform koopt de producten bij jou in, waarvoor je per week of maand een betaling ontvangt.

 

Gezien jouw enige klant -het platform- een buitenlands bedrijf is, draag jij zelf in de praktijk geen BTW af.

BTW wordt verlegd. Als het platform in een ander EU land zit, dien je ICP aangifte te doen.

 

Quote

Ik verwacht dat zodra een klant een abonnement bij mij afneemt, deze een factuur krijg met automatisch het goede belastingtarief 

 

De eindgebruiker neemt dan dus geen abonnement bij jou af, maar bij het platform.

En zij facturen dat op de juiste wijze aan hun klant.

 

 

(Of dat eigenlijk verder wel helemaal juridisch door de beugel kan, als de bestelling wel op jouw website wordt geplaatst, is een andere vraag.

Zou het toch een beetje vreemd vinden dat als ik bij de winkel op de hoek iets zou kopen, er vervolgens bij de kassa verteld wordt dat ik geen overeenkomst met winkel-op-de-hoek B.V. aanga, maar met een of andere partij in verwegistan... :slightly-smiling-face:)

 

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Maxn.

 

Het is zo dat ik mijn klanten niet werf via mijn website. Op mijn website staat natuurlijk wel een koop knop voor de verschillende abonnementen, maar ik vermeld duidelijk aan de klant(en) dat de betalingen verricht worden door een derde partij. 

 

Voornamelijk moeten al mijn klanten moeten persoonlijk contact met mij opnemen vooraf zij een koop kunnen doen.

 

Mocht ik Stripe blijven gebruiken voorzie ik meer gedoe met het stukje billing, dan dat het werkelijk gaat opleveren (voor nu).

 

Meer mensen punten hierover?

 

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, xmonitors zei:

Het is zo dat ik mijn klanten niet werf via mijn website. Op mijn website staat natuurlijk wel een koop knop voor de verschillende abonnementen, maar ik vermeld duidelijk aan de klant(en) dat de betalingen verricht worden door een derde partij. 

 

Dan ben je in de huidige situatie gewoon de verkoper, waarmee de eindgebruiker een overeenkomst aangaat, en waarop jouw voorwaarden van toepassing zijn.

Dat je gebruik maakt van diensten van  een Payment Service Provider als Stripe (of Mollie, Buckaroo, Paypal, etc.) voor het verwerken van de betaling maakt daarbij geen verschil.

 

Bij de constructies die je nu overweegt verandert dat echter.

Die zijn er juist wel op gericht dat het platform als de verkoper gezien wordt.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.