• 0

bedrijf in Nederland en in Azie opzetten: welke structuur en ib belasting

Hallo allemaal,

 

Ik lees al een tijdje mee en nu heb ikzelf een vraag.

Ik ben al een paar jaar zzp'er en nu ben ik bezig om daarnaast nog een bedrijf (in nederland) op te zetten in een andere branch. Over 1,5 jaar wil ik hetzelfde concept als bedrijf zijnde in Azië opzetten. Al het papierwerk is inmiddels rond.

Mijn vragen zijn:

-is er een mogelijkheid dat ik een een groot deel van de omzet, dus voor belasting, in mijn bedrijf in  Azië kan investeren? Dus zeg maar intern schuiven met het geld van het ene bedrijf naar het andere. Voorbeeld mijn bruto omzet is €150.000,- daar heb ik €50.000,- aan kosten, blijft er €100.000,- netto winst over waarover inkomstenbelasting moet worden betaald. Als ik van die €100.000,- €60.000,- investeer in mijn bedrijf in Azië ben ik dan voor €40.000,- in Nederland belast voor de inkomstenbelasting? 
Nederland heeft met het land in Azië een belastingsverdrag.


Ik ben er niet uit welke bedrijfsstructuur ik moet nemen voor mijn 2de bedrijf in Nederland. Ik zal ca. 6 personeelsleden in dienst hebben met mijn vrouw ik en meegerekend. In Azië zal dat rond de 20 liggen.

Het kan zijn dat ik in Nederland nog een bedrijf opzet (nr. 3) met ca. 4 personeelsleden.

Wat is aan te raden kwa bedrijfsstructuur?

Mijn 1ste bedrijf als zzp'er zal uiteindelijk worden stop gezet.

Dien ik iets met een holdingstructuur te gaan doen of zijn er nog meer opties/routes?

 

Belasting betalen doen we allemaal en dat hoort er nu eenmaal bij maar als dit op een legale manier voordeliger kan dan zou dat mooi zijn.

Ik ben er ook nog niet over uit dat wanneer ik in Azië zit of ik me in Nederland ga uitschrijven. Het hangt er vanaf welke fiscale voordelen daaraan zitten.

 

Mocht ik nog iets moeten verduidelijken dan hoor ik dat graag.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Investeren in andere bedrijven drukt de winst in bedrijf 1 niet. Dus helaas, eerst belasting over de winst afrekenen, dan verder met investeren. 

 

Qua structuur? Dat antwoord ga je hier niet vinden. Situatie (meerdere bedrijven en landen) is daarvoor te complex. Beste tip is om advies te kopen bij de kantoren die in die landen zitten zoals de grote 4, maar ook nog wel een aantal kleinere kantoren. 

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Investeren in andere bedrijven drukt de winst in bedrijf 1 niet. Dus helaas, eerst belasting over de winst afrekenen, dan verder met investeren.

 

Wat als hij / zij geld leent aan dat andere bedrijf?

 

Ik kan me voorstellen dat dat afhankelijk van de rechtsvorm gunstig is.

 

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1

  

Op 29-4-2020 om 10:49, Human416 zei:

@Remco TH het gaat om India

Dat is wel 1 van de makkelijkere landen om in te starten. Zelf heb ik in India zeer goede ervaringen met KPMG maar ook met RSM (ze zijn in Azië veel groter dan hier).

 

In India starten is oprecht super simpel. Voor de structuur zou je jezelf een plezier doen door het gewoon simpel te houden: je verdient het echt met ondernemen en niet met de laatste euro's belasting besparen. Als je eigen hoofdverblijf in NL is, hou dan de holding gewoon in NL en maak het bedrijf in India daar een dochter van. Zelf heb ik een achtergrond bij onder andere de big4 accounting en advisory dus ik ben hierin erg gekleurd, ik zou zonder twijfel een PLC oprichten als dochter van de NL holding en niet meer terugkijken vanwege mogelijke kostenbesparingen en fiscale voordelen/nadelen.

 

Voor je vragen met betrekking tot investeren en belastingdruk/investeren is het wellicht om een goed boek te kopen over bedrijfseconomie en/of elementair belastingrecht. Deze vragen zijn zo basis dat je jezelf een plezier doet om dit onder de knie te krijgen, dat zijn zaken die elke ondernemer (in de basis) zou moeten begrijpen.


Voor zowel de belastingen in NL als in India raad ik aan om een adviseur in de arm te nemen, daar krijg je echt geen spijt van. India heeft een interessant stelsel voor vennootschapsbelasting dat, misschien nog wel meer dan hier, opgebouwd is vanuit een sociale grondslag maar waar ook wat keuzes bij kunnen horen; indien van toepassing is hier vooraf goede keuzes in maken wel iets waar je (ook in het begin) wel advies bij nodig zal hebben (en daarbij baseer ik me voornamelijk op het kennisniveau in je openingspost).

 

Sidenote

In India kan je net als hier, kiezen voor verschillende vormen van incorporatie (PLC, LLC, etc.), waarbij een audit verplicht is. Vergis je niet in een audit als je een PLC opricht: auditors in India zijn de laatste jaren erg serieus geworden in hun werk en doen voor wat betreft kwaliteit/diepgang vaak niet onder voor hun collega's in NL, UK of zelfs USA. Hier ga je zeker hulp bij nodig hebben ter ondersteuning.

 

Op 29-4-2020 om 11:55, Branko Collin zei:

 

Wat als hij / zij geld leent aan dat andere bedrijf?

 

Ik kan me voorstellen dat dat afhankelijk van de rechtsvorm gunstig is.

 

We hebben al een aantal jaar een belastingverdrag met India waardoor dergelijke (al dan niet opzettelijke) mismatches behoorlijk beperkt worden. Wel zijn er misschien mogelijkheden middels een hybride constructie (fiscaal al dan niet transparant). Maar of dat echt je drijfveer zou moeten zijn...

 

1 uur terug, Human416 zei:

Ik weet wel dat met een holding constructie geld lenen aan een ander bedrijf mogelijk is. Het fijne weet ik er niet van. Ik zal hierover eens informatie inwinnen.

Het mooist is dat je dat dan zelfs met de winst van het andere bedrijf kan doen, dus met de winst NA vpb (maar vóór dividendbelasting).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.