• 0

Urencriterium bij drie ondernemingen twee actief 1 slapende

Al sinds 2008 ben ik ondernemer. 

In 2014 gestaakt ( muziekles)

In 2015 gestart met nieuwe onderneming. Webwinkel 

Vorige jaar ben ik met twee andere extra ondernemingen gestart. 1 ( tweede webwinkel) is vorige jaar ook bijgeschreven bij de kvk.  De derde ( muziekles) officieel pas 6 Jan 2020. Bij het kvk sta ik geloof ik als 1 ondernemer te boek. Met deze drie activiteiten. 

Ik doe de boekhouding als 1 ondernemer maar verwerkt mijn drie ondernemers activiteiten in kosten plaatsen. ( volgens de balastingdienst was dat toegestaan, als de boekhouding bij controle maar wel kan aangeven welk deel voor welke activiteit is) 

Ik heb jaren niet aan het urencriterium voldaan. 

Vorig jaar heb ik met het bedrijf dat ik heb sinds 2015 xxx uur gemaakt. 

Mijn tweede inschrijving. Heb ik  xxx uur gemaakt aan bouw website en voorbereidingen. Echter mede door nog wat complexe technische problemen op de website. Kan ik nog niet starten met deze webwinkel. En is deze dus nog niet echt actief. Ik wil er wel mee verder. Maar het ontbreekt mijn nog even aan tijd. En de gene die mijn helpt met de website is door omstandigheden privé even niet beschikbaar. ( helpt op afstand liefdadigheid) 

Mijn derde onderneming is een praktijk aan huis voor muziekles. 

Vorig jaar 2019 heb ik de praktijk verbouwd. Bijna alles zelf gedaan. Website gebouwd. Enz Sinds 6 Jan zijn wij echt open en ook ingeschreven met deze derde bij de kvk.

Ik heb vorig jaar xxx uren voor deze onderneming gemaakt. 

Als ik alle uren vorig jaar bereken kon ik ruim over 1225 uur.  Ik heb dus nog geen omzet van die twee ondernemingen vorig jaar. 

Dit jaar wel van twee. 

Mag Ik al deze uren berekenen. Begin te twijfelen omdat ik dus geen omzet had van die twee. 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, je mag dat allemaal meetellen. Het urencriterium kijkt simpelweg naar uren, niet naar omzet.

 

En als eenmanszaak tellen de uren van alle activiteiten mee, ook administratie, website bouwen, voorbereidingshandelingen etc.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Of je alle uren mee mag tellen hangt af van de situatie. Zoals je de situatie beschrijft, neig ik in 1e instantie naar JA, want je hebt tijd en geld geïnvesteerd om iets te bouwen dat bedoeld is als continue inkomstenbronnen. Bronnen die ook steeds weer nieuwe arbeid en investeringen vergen en die ondernemersrisico's met zich mee brengen. MAAR...

 

Zoals je misschien weet, controleert de fiscus dit jaar (aangifte IB/VPB 2019) extra goed op het claimen van ondernemersfaciliteiten waarvoor je aan het urencriterium moet voldoen. Vooral parttime ondernemers met ook loon uit dienstbetrekking en ondernemers met een lage omzet/winst moeten dus extra goed opletten of ze aan dit urencriterium voldoen. Dit betekent niet alleen dat ze een uitstekende urenadministratie moeten hebben bijgehouden over 2019 (dus één met een nauwkeurige specificatie van de gewerkte uren per werkdag), maar ook dat ze aannemelijk kunnen maken dat de omzet/winst op zeer korte termijn flink toeneemt. Dat eerste is al lastig, maar dat laatste is voor een starter vrijwel niet te doen.

 

Voor de fiscus is het tegendeel van dat laatste echter ook lastig aannemelijk te maken. Vandaar dat de fiscus starters vaak eerst enkele jaren hun gang laten gaan, voordat ze de boel gaan controleren. Als dan blijkt dat, ondanks alle inspanningen, de omzet/winst die over die jaren is behaald met die nieuwe activiteiten dan toch op een laag niveau is blijven steken, zal de fiscus die nieuwe activiteit waarschijnlijk aanmerken als ROW i.p.v. WUO. In jouw geval zou dat er waarschijnlijk toe leiden dat je voor de oude/bestaande activiteit niet voldoet aan het urencriterium. Een parttime ondernemer met ook loon uit dienstbetrekking loopt op dit punt overigens veel meer risico dan een fulltime ondernemer die al jaren bezig is.

 

Dus wat is wijsheid in jouw geval? Over 2019 gewoon die urenafhankelijke ondernemersfaciliteiten claimen en maar zien waar het schip strandt? Dat heeft in twijfelgevallen vrijwel altijd wel mijn voorkeur, maar hou er dan wel ernstig rekening mee dat je op een later moment waarschijnlijk nog wel de nodige uurtjes moet spenderen aan discussie met de fiscus over je uren en het fiscale predicaat van je nieuwe activiteiten (WUO of ROW) en de mogelijkheid dat je die discussie verliest, of alleen wint als je daarvoor flink wat advies-/proceskosten moet maken.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jantax en Bronko

Alleen zzper - eenmanzaken.

vandaar dat het mijn niet zo duidelijk is of ik nou drie ondernemingen heb , want bij de kvk staat 1 hoofdonderneming , met drie activiteiten. sinds vorig jaar.

Met mijn activiteiten die ik ga doen als muzieklerares , geneer ik binnen een jaar het dubbele omzet.

In de maand januari/ februari toen ik net begon , had ik al fors meer omzet. 

Helaas mogen wij nu even geen les geven door de corona.  maar onder normale omstandigheden , zal deze onderneming juist ervoor zorgen dat ik dubbel omzet ga halen. ik ben dus niet bang dat mijn omzet zo laag blijft maar denk dus dat hij flink zal stijgen. 

ik heb zojuist begrepen dat wij weer individueel mogen les geven met extra maatregelingen.  ( https://www.klankwijzer.nl/nieuws/artikel/minister-individuele-muziekles-is-toegestaan/6d9067254b41?fbclid=IwAR182wx33IknBwqyeqnzlIn7X8hBo5kDp8AXSGMXO_aKHQee0NLycK3Aeeo#.XqiqiyD-e5q.facebookhttps://www.klankwijzer.nl/nieuws/artikel/minister-individuele-muziekles-is-toegestaan/6d9067254b41?fbclid=IwAR182wx33IknBwqyeqnzlIn7X8hBo5kDp8AXSGMXO_aKHQee0NLycK3Aeeo#.XqiqiyD-e5q.facebook)

Ik was al muzieklerares ooit in 2008. met echt een eigen locatie, nu doe het aan huis . juist omdat ik veel vraag kreeg uit omgeving , geef je nog les?

wij zijn verhuisd vorig jaar omdat deze woning dus een praktijk aan huis heeft. 

Ik werk verder niet in loondienst.

Ik had vorig jaar weinig omzet , maar juist omdat ik deze twee ondernemingsactiviteiten vanaf dit jaar doe .

hoop ik weer op een normaal inkomen te komen.  of ik dit jaar aan de uren kom weet ik niet , want juist nu al het  voorwerk heb gedaan. zou ik met minder uren , nu fors meer gaan verdienen. 

al moet ik nog wel veel tijd aan marketing spenderen zodat mijn stadje weet dat ik weer begonnen ben. 

 

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, noboa zei:

wat is  (WUO of ROW)?

 

Winst Uit Onderneming of Resultaat uit Overige Werkzaamheden.

Het verschil is dat je bij WUO recht hebt op ondernemersfaciliteiten zoals MKB winstvrijstelling en zelfstandigenaftrek (mits wordt voldaan aan urencriterium) en bij ROW niet. Als de nevenactiviteiten ROW-activiteiten zijn, tellen die uren dus ook niet meer voor het urencriterium

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben sinds 2015 aangemerkt als WUO.  Ondanks dat ik dus tot aan 2018 niet aan de uren ( 1225 ) of erg hoge omzet kwam .

Ik weet dus niet hoe mijn twee andere omschrijvingen/ activiteiten  bij de kvk nu gezien worden door de belastingdienst. ( als drie ondernemingen of als 1 onderneming  met meerdere activiteiten ) . Dat is min precies dus niet duidelijk . 

Je zou juist zeggen dat je met drie ingeschreven handelsactiviteiten je juist wel  nog steeds WUO bent en geen resultaatgenieter.  

Ikzelf heb de vernieuwde Kleine ondernemersregeling aangevraagd voor de komende drie jaar. 

Omdat ik weet dat ik  onder de 20.000 omzet blijf met mijn activiteiten van onderneming 1 welke belast is met 9 %  btw .

Ook als ik het goed begrijp kan je ondanks de KOR gewoon nog ondernemers zijn voor de belastingdienst. 

Ik geloof te weten dat de KOR niet betekent  dat je dan opeens een ROW-er bent. 

 

De muzieklessen die ik geef zijn veelal vrijgesteld van btw , omdat  ik vooral jongeren onder de 21 jaar les geef.

Onderwijs in muziek, dans, drama, beeldende vorming en circustechnieken aan personen jonger dan 21 jaar is vrijgesteld van btw. Hieronder vallen:

muziekonderwijs zoals zanglessen, instrumentlessen.

 

Dit zegt de website van de belasting over de omzet uit de muzieklessen. 

btw-vrijgestelde omzet
Omzet die u haalt uit leveringen en diensten die zijn vrijgesteld van btw tellen niet mee voor de berekening van de omzetgrens van de KOR.
Er zijn leveringen die wel meetellen. Leveringen van goederen en diensten die betrekking hebben op onroerende zaken, betaalmiddelen en effecten, financiële diensten en verzekeringsdiensten in Nederland tellen wél mee. Lees meer bij Vrijgestelde prestaties.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je allereerst belangrijk is om simpelweg omzetbelasting en inkomstenbelasting uit elkaar te houden. Die hebben namelijk geen invloed op elkaar en hebben eigenlijk niets met elkaar te maken. De KOR heeft alleen te maken met de omzetbelasting. WuO heeft alleen te maken met inkomstenbelasting.

 

Je kunt ondernemer voor de omzetbelasting en wel of geen gebruik maken KOR (op basis van je omzet). Je kunt ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting en tegelijkertijd gebruik maken van de KOR in de omzetbelasting. En, zoals je al opmerkte, kun je ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting en tegelijkertijd niet voldoen aan het urencriterium. Als je wél ondernemer voor de inkomstenbelasting bent en niet aan de 1.225 uur komt, betekent dit eenvoudigweg dat je geen recht hebt op zelfstandigenaftrek, oudedagsreserve, etc, maar wél op Mkb-winstkorting.

 

Het is inderdaad ook zo dat de grens voor de KOR alleen wordt bepaald op basis van de omzet waarover ook daadwerkelijk btw wordt afgedragen. Als je dus 100.000 euro btw-vrijgestelde omzet hebt en daarnaast 15.000 euro omzet met 9% btw, dan kun je alsnog meedoen met de KOR, omdat die 100.000 euro dan niet meetelt voor de regeling.

 

Tot slot is het zo dat je als eenmanszaak geen "ondernemingen" hebt. De fiscus ziet alleen jou als persoon als de "ondernemer". Of je nu één, drie, of tien activiteiten ontplooit of handelsnamen hebt geregistreerd. Dat maakt niet uit. Die geef je allemaal tegelijkertijd aan voor de inkomstenbelasting. Om het misschien wat verwarrender te maken kun je voor de omzetbelasting wel weer verschillende btw-subnummers aanvragen voor iedere activiteit (eindigend op B01, B02, B03, etc). Dit wordt wel gedaan om de verrekening van af te dragen en terug te vragen btw goed uit elkaar te houden, zeker als er sprake is van verschillende btw-tarieven of activiteiten.

TL;DR
Geen ondernemer voor de omzetbelasting --> geen btw-aangifte
Ondernemer voor omzetbelasting en KOR --> geen btw-aangifte
Ondernemer voor omzetbelasting en geen KOR --> btw-aangifte
Geen ondernemer voor inkomstenbelasting --> IB-aangifte als resultaat overige werkzaamheden
Ondernemer voor inkomstenbelasting en urencriterium --> IB-aangifte als winst uit ondernemer met ondernemersfaciliteiten
Ondernemer voor inkomstenbelasting zonder urencriterium --> IB-aangifte als winst uit ondernemer zonder ondernemersfaciliteiten

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, prinsrachid zei:

Tot slot is het zo dat je als eenmanszaak geen "ondernemingen" hebt. De fiscus ziet alleen jou als persoon als de "ondernemer". Of je nu één, drie, of tien activiteiten ontplooit of handelsnamen hebt geregistreerd. Dat maakt niet uit. Die geef je allemaal tegelijkertijd aan voor de inkomstenbelasting. Om het misschien wat verwarrender te maken kun je voor de omzetbelasting wel weer verschillende btw-subnummers aanvragen voor iedere activiteit (eindigend op B01, B02, B03, etc). Dit wordt wel gedaan om de verrekening van af te dragen en terug te vragen btw goed uit elkaar te houden, zeker als er sprake is van verschillende btw-tarieven of activiteiten.

 

Heel helder , zo had ik allemaal ook begrepen ! soms ga je twijfelen . lees je net teveel op google. 

Alleen dit punt was mijn dus wat onduidelijker.  citaat hierboven. 

Ik ben gerustgesteld , al mijn uren waren vorig jaar terecht ! Omdat ik aantoonbaar bezig was met extra activiteiten die op hun eigen wijze voor meer omzet moeten zorgen.

Vooral de les activiteiten , en niet die van mijn slapende ( maar ik wil die zeker ook oppakken zodra , de lessen goed lopen) .  

Daar zijn wij mee begonnen dit jaar feitelijk  en buiten de corona om kan ik ook al aantonen, dat deze uren voor de toekomst zeker  moeten zorgen voor extra omzet . 

Bedankt allemaal voor jullie reacties .  Mij aangifte zei op het einde  dat ik minder dan zoveel omzet had gehaald en controleer of je aan je urencriterium voldoet.

Toen begon ik te twijfelen.  Hopelijk zijn wij snel van de corona verlost en kunnen wij weer echt gaan ondernemen.  stay save en healty ! 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.