• 0

gebruikelijk loon persoonlijke holding na verkoop bedrijf

(aangepast)

situatie is als volgt: ik ben via mijn persoonlijke holding aandeelhouder in een bedrijf. In dit bedrijf (zeg maar bedrijf A) ben ik tevens werknemer. Mijn aandelenbelang is te klein om gezien te worden als DGA. Ik heb dus een arbeidsovereenkomst en betaal verplicht sociale premies. Nu wordt bedrijf A binnenkort waarschijnlijk verkocht. Onderdeel van de transactie is dat ik niet meer in loondienst zal zijn. Dit betekent dat ik geen werk meer heb. In mijn holding komt natuurlijk de opbrengst van de verkoop van het aandeel, echter ik heb nog geen plannen om iets te gaan ondernemen, dus voorlopig hou ik de opbrengst in de holding. Mijn vraag is: ben ik verplicht om een gebruikelijk loon uit de holding te halen, ook als de holding geen activiteiten onderneemt en ik voorlopig geen activiteiten verricht voor de holding? 

aangepast door RobHilversum
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nope, geen arbeid is geen loon. Dga-loon geldt alleen als je arbeid verricht voor een BV waarin je een aanmerkelijk belang hebt. Geen arbeid, geen loon. 

 

Ter voorkoming van losse eindjes: administratie bijhouden en de jaarrekening opstellen, zou je kunnen aanmerken als arbeid, maar is van dien beperkte omvang dat het dga-loon onder de 5k per jaar zou uitkomen, in welk geval het niet verplicht is om op te nemen. 

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Nog een aanvullende vraag: wat als ik prive geld leen van de holding: is dit mogelijk zonder dat er sprake is van gebruikelijk loon? (ik verricht geen arbeid voor de holding). En wat zijn dan eventuele consequenties of voorwaarden die aan een dergelijke lening gesteld worden?  Alvast dank voor reacties. 

Link naar reactie
  • 0

Lening staat los van loon. 

 

Wel moeten de voorwaarden zakelijk zijn qua rente, aflossing en zekerheden. Privé opnemen in box 3 (Of 1 indien voor de eigen woning).

Let erop dat er een maximum in de wetgeving komt (2022) voor lenen van je BV met als bestemming iets anders dan de eigen woning. Boven 500k lening niet voor de eigen woning ga je in box 2 belasting betalen. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.